Amsterdamse beurs donkerrood

Door AFN op 11 februari 2016 11:32 | Views: 12.709

Amsterdamse beurs donkerrood

AMSTERDAM (AFN) - De Amsterdamse beurs stond donderdag diep in het rood. Ook de andere graadmeters in Europa tekenden grote verliezen op. Economische zorgen voerden de boventoon op de beursvloeren, waar aandelen van financiële instellingen zware klappen kregen.

De AEX-index op Beursplein 5 stond omstreeks 11.25 uur 3,2 procent lager op 382,05 punten, rond het laagste niveau sinds oktober 2014. De MidKap zakte 2,7 procent tot 589,39 punten. De indices in Londen, Frankfurt en Parijs daalden tussen de 2,6 procent en 3,6 procent. De prijs van Amerikaanse olie zakte 2,7 procent tot 26,71 dollar per vat. Brent daalde 1,3 procent tot 30,44 dollar.

In Amsterdam was verzekeraar Delta Lloyd met een min van ruim 8 procent de sterkste daler in de AEX. Branchegenoot Aegon verloor 6,3 procent en ING zakte 6 procent in de hoofdindex. Ook Altice (min 6,3 procent) en ArcelorMittal (min 5,7 procent) waren bij de belangrijkste verliezers.

Fed

De grote koersverliezen bij de banken en verzekeraars worden onder meer veroorzaakt door zorgen over het rentebeleid van de Amerikaanse centrale bank. President Janet Yellen zei woensdag dat de huidige onrust op de financiële markten waarschijnlijk zijn invloed gaat hebben op het rentebeleid van de Fed. Ze hield vast aan de voorspelling dat deze zal worden verhoogd, maar mogelijk in een ander tempo. Een lage rente zet druk op het verdienmodel van de financiële bedrijven.

Ook elders in Europa gingen bankaandelen fors naar beneden. Société Générale, dat met jaarcijfers naar buiten kwam, noteerde een min van ruim 14 procent in Parijs. BNP Paribas, Crédit Agricole en verzekeraar Axa zakten tot 7 procent. In Duitsland ging Allianz 4,6 procent omlaag, en Deutsche Bank 6,8 procent.

Aperam was op het Damrak een van de weinige stijgers, en de enige van de middelgrote fondsen. Het roestvrijstaalconcern gaf bij zijn jaarcijfers aan positief te zijn over de ontwikkeling van het bedrijfsresultaat in het eerste kwartaal van 2016. Het voormalige onderdeel van staalgigant ArcelorMittal steeg 0,3 procent.

Euro

SBM Offshore, dat met een min van 10 procent de grootste daler was in de MidKap, kondigde bij de presentatie van zijn jaarcijfers aan dichtbij een schikking te zijn met de Braziliaanse autoriteiten inzake het Petrobras-schandaal. Het neemt daarvoor een voorziening van 245 miljoen dollar. Het bedrijf zag vorig jaar de winst fors kelderen, maar stelde wel voor het eerst sinds 2011 weer een dividend voor.

De euro noteerde 1,1327 dollar, tegen 1,1231 dollar bij het Europese slot op woensdag.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

7 Posts
[verwijderd]
1
Het is vandaag een zonnige dag en de beleggers hebben nog steeds niet door dat ze zichzelf vernietigen door hun smoel op een downstemming te laten hangen Het grootste deel van deze dalingen hangt dan ook af van het belabberd sentiment dat sinds begin dit jaar heeft doorgezet....
Waarom dat niet verbeterd heeft te maken met de mens die somber blijft en eigenlijk niet meer weet waarom.... Het is vandaag weer wachten op de usa die misschien het sentiment een beetje opfleuren
Want deze ontwikkelingen maakt het leven niet gemakkelijk en de belegger wordt steeds zieker!!!
[verwijderd]
0
quote:

carson kid schreef op 11 februari 2016 11:48:

Het is vandaag een zonnige dag en de beleggers hebben nog steeds niet door dat ze zichzelf vernietigen door hun smoel op een downstemming te laten hangen Het grootste deel van deze dalingen hangt dan ook af van het belabberd sentiment dat sinds begin dit jaar heeft doorgezet....
Waarom dat niet verbeterd heeft te maken met de mens die somber blijft en eigenlijk niet meer weet waarom.... Het is vandaag weer wachten op de usa die misschien het sentiment een beetje opfleuren
Want deze ontwikkelingen maakt het leven niet gemakkelijk en de belegger wordt steeds zieker!!!
En jij denkt niet dat 8 jaar monetaire verruiming en het gigantisch opblazen van verschillende zeepbellen wereldwijd iets met de huidige daling te maken heeft?

Zou wat zijn als de beurs zou dalen of stijgen op het weertype buiten, dan zouden we hier in NL vrijwel heel het jaar lang dalen ;)
[verwijderd]
0
quote:

Martijn Kools schreef op 11 februari 2016 12:15:

[...]

En jij denkt niet dat 8 jaar monetaire verruiming en het gigantisch opblazen van verschillende zeepbellen wereldwijd iets met de huidige daling te maken heeft?

Zou wat zijn als de beurs zou dalen of stijgen op het weertype buiten, dan zouden we hier in NL vrijwel heel het jaar lang dalen ;)
Beleggen heeft te maken met de geluimdheid van de mens dat is al in mijn inzicht en ervaring al jaren het geval te zijn.... Als je kijkt naar de koersontwikkelingen door de jaren heen dan zie je dat een aandeel zoals bijvoorbeeld aegon van de ene op de andere week enorm fluctueert dat kan niet zo zijn zoals nu dat het aandeel plotseling nog geen 4 euro waard wordt om vervolgens de volgende week naar 4,50 te stijgen En dat terwijl er geen nieuws is dat ze meer dividend uitgeven of dat ze meer verdiend hebben dan aangenomen De koers echter die wordt vandaag en zeker de laatste dagen geplaagd door sombere beleggers die het aandeel vaarwel zeggen niet omdat ze winst hebben geboekt (want wie maakt er nou nog winst) maar door de angst om hun kapitaal te zien verdampen ook al weten zij dat dit niet eeuwig blijft duren,,,,,,, maar toch!!
[verwijderd]
0
Laten we dan ook stoppen met het blindelings volgen van die gokkers overseas.
Met hun gemiddelde koers-winstverhouding van 27 staan ze er veel beroerder voor dan in Europa. Hier is dat nu ca 15, want zelfs aan de lage kant is.
Voc
0
quote:

DieFonzo schreef op 11 februari 2016 14:09:

Ooit van deze index gehoord dan snap je wat er nu aan de hand is.

BDi index www.bloomberg.com/quote/BDIY:IND
Ik blijf herhalen dat op dit moment de Baltic Dry extra vertekend is door de extreem lage olieprijzen.
Baltic is de weergave van kosten per mijl gevaren goederen.
25 to 45 % van vervoerskosten zijn brandstof kosten.
Dus als die 50% daalt dan wordt vervoer ook goedkoper.
Dus de hoeveelheid beladingen zou beter zijn om weer te geven.
[verwijderd]
0
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.