Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Garmin heeft juiste weg ingeslagen

Lees over dit aandeel ook

  1. 17 apr Slotcall: AEX is het kneusje van Europa, met dank aan ASML 7
  2. 17 apr TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Reacties

12 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 26 oktober 2016 14:19
    Garmin is vergelijkbaar met de divisie Consumer van TomTom. Hardware met relatief lage omzet (alhoewel men bij Garmin goede marges maakt op sports; TomTom groeit daarin nu ook snel). Boeiende van Garmin is dat ze dividend betalen en TomTom nog niet (investeert meer in 3 nieuwe divisies software&services).

    TomTom is echter de veel interessantere richting van SAAS (schaalbaar businessmodel van jaarabonnementen op software & services) ingeslagen en heeft daarvoor een unieke asset: eigen Maps (gekocht in 2008 voor 3 miljard en sindsdien verdubbeld in grootte; investeringen in die hoek (vele honderden miljoenen zitten de afgelopen jaren alleen al in de ontwikkeling van het nieuwe real-time platform dat geschikt is voor de zelfrijdende auto) worden jaarlijks direct in de kosten geboekt. Dat drukt voorlopig de wpa meer en langer dan bij Garmin maar het succes zal ook een stuk groter zijn. Nog even geduld!

    De 3 nieuwe divisies die zich richten op content, software en services volgens het SAAS-businessmodel zijn:

    1. Telematics
    Nu al bijna 700.000 jaarabonnementen voor vrachtwagens en bestelbusjes (bijv. Albert thuisbezorging van AH). Markt groeit volgens de marktanalisten ook de komende 7 jaar fors verder.
    Assetwaarde van deze divisie is zo'n 2 miljard (peer is Fleetmatics).

    2. Maps (automotive)
    Deze divisie levert de kaarten en services voor inbouw in de auto. Dit is een duopolie-markt; HERE en TomTom. TomTom is begonnen als klein spelertje en snoept steeds meer marktaandeel af van HERE. Verhouding nog 20% TomTom en 80% HERE maar qua orderintake groeit TomTom naar minimaal 50% marktaandeel in 2020. Dat levert in 2021-2022 een omzet van ruwweg 1 miljard (nu 120 miljoen).
    Door ADAS-HAD functonaliteit (hogere take-rate van nu 30% naar straks 100% ivm extra veiligheid; vergelijk met ABS, airbag etc.) en real-time services groeit die omzet Automotive in de jaren daarna snel door naar 3-5 miljard (CEO van HERE verwacht 5 miljard).

    Belangrijke klanten voor de kaarten van TomTom zijn o.a. Renault, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen en verder levert men d ereal-time Traffic services aan o.a. VW, BMW, Mercedes, Toyota (TomTom heeft in die markt al bijna 80% marktaandeel).
    Nieuwe klanten zijn nu Subaru en ook Nissan. Als er nog 1 grote klant a la Toyota, Ford of GM binnen komt, dan is dat marktaandeel Automotive van 50% in 2020 binnen.

    Interessante nieuwe klanten zijn:

    -Volvo is de eerste klant die vanaf 2019 alle nieuwe Volvo's gaat voorzien van ADAS-veiligheid op basis van TomTom software, maps en real-time services. Het hele TomTom-softwarepakket in 600.000 nieuwe auto's per jaar. Inclusief een jaarabonnement per auto gedurende de levensduuur van die auto (15 jaar; up-to-date maps noodzakelijk ivm APK-eisen van verzekering en autoriteit)

    -Uber (werkt ook met Nvidia en Volvo samen)

    -Tesla (vrijwel zeker binnen als klant in combi met Nvidia en Bosch. Goddijn tijdens cc Q3: can't comment on that)

    3. Licensing
    Vooral groei in smartphonemarkt met klanten als Apple (Apple-maps =TomTom-maps + wat eigen datalayers van Apple daar bovenop) en Uber (driver-apps).
    Verwachting is dat Uber op korte termijn ook voor de user-app nu Google aan de kant gooit en kiest voor TomTom-maps.

    Assetwaarde 2+3 is minimaal 3 miljard. Blue-sky is volgens MS zo'n 5 miljard en dat zit er aan te komen met 50% marktaandeel.
    TomTom loopt 3 jaar voor op HERE qua HD-Maps en real-time Services voor de zelfrijdende auto (ook nu al inzetbaar voor HAD (zie Volvo))
  2. joopie1980 26 oktober 2016 14:26
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 oktober 2016 14:19:

    Garmin is vergelijkbaar met de divisie Consumer van TomTom. Hardware met relatief lage omzet (alhoewel men bij Garmin goede marges maakt op sports; TomTom groeit daarin nu ook snel). Boeiende van Garmin is dat ze dividend betalen en TomTom nog niet (investeert meer in 3 nieuwe divisies software&services).

    TomTom is echter de veel interessantere richting van SAAS (schaalbaar businessmodel van jaarabonnementen op software & services) ingeslagen en heeft daarvoor een unieke asset: eigen Maps (gekocht in 2008 voor 3 miljard en sindsdien verdubbeld in grootte; investeringen in die hoek (vele honderden miljoenen zitten de afgelopen jaren alleen al in de ontwikkeling van het nieuwe real-time platform dat geschikt is voor de zelfrijdende auto) worden jaarlijks direct in de kosten geboekt. Dat drukt voorlopig de wpa meer en langer dan bij Garmin maar het succes zal ook een stuk groter zijn. Nog even geduld!

    De 3 nieuwe divisies die zich richten op content, software en services volgens het SAAS-businessmodel zijn:

    1. Telematics
    Nu al bijna 700.000 jaarabonnementen voor vrachtwagens en bestelbusjes (bijv. Albert thuisbezorging van AH). Markt groeit volgens de marktanalisten ook de komende 7 jaar fors verder.
    Assetwaarde van deze divisie is zo'n 2 miljard (peer is Fleetmatics).

    2. Maps (automotive)
    Deze divisie levert de kaarten en services voor inbouw in de auto. Dit is een duopolie-markt; HERE en TomTom. TomTom is begonnen als klein spelertje en snoept steeds meer marktaandeel af van HERE. Verhouding nog 20% TomTom en 80% HERE maar qua orderintake groeit TomTom naar minimaal 50% marktaandeel in 2020. Dat levert in 2021-2022 een omzet van ruwweg 1 miljard (nu 120 miljoen).
    Door ADAS-HAD functonaliteit (hogere take-rate van nu 30% naar straks 100% ivm extra veiligheid; vergelijk met ABS, airbag etc.) en real-time services groeit die omzet Automotive in de jaren daarna snel door naar 3-5 miljard (CEO van HERE verwacht 5 miljard).

    Belangrijke klanten voor de kaarten van TomTom zijn o.a. Renault, Fiat-Chrysler, Peugeot-Citroen en verder levert men d ereal-time Traffic services aan o.a. VW, BMW, Mercedes, Toyota (TomTom heeft in die markt al bijna 80% marktaandeel).
    Nieuwe klanten zijn nu Subaru en ook Nissan. Als er nog 1 grote klant a la Toyota, Ford of GM binnen komt, dan is dat marktaandeel Automotive van 50% in 2020 binnen.

    Interessante nieuwe klanten zijn:

    -Volvo is de eerste klant die vanaf 2019 alle nieuwe Volvo's gaat voorzien van ADAS-veiligheid op basis van TomTom software, maps en real-time services. Het hele TomTom-softwarepakket in 600.000 nieuwe auto's per jaar. Inclusief een jaarabonnement per auto gedurende de levensduuur van die auto (15 jaar; up-to-date maps noodzakelijk ivm APK-eisen van verzekering en autoriteit)

    -Uber (werkt ook met Nvidia en Volvo samen)

    -Tesla (vrijwel zeker binnen als klant in combi met Nvidia en Bosch. Goddijn tijdens cc Q3: can't comment on that)

    3. Licensing
    Vooral groei in smartphonemarkt met klanten als Apple (Apple-maps =TomTom-maps + wat eigen datalayers van Apple daar bovenop) en Uber (driver-apps).
    Verwachting is dat Uber op korte termijn ook voor de user-app nu Google aan de kant gooit en kiest voor TomTom-maps.

    Assetwaarde 2+3 is minimaal 3 miljard. Blue-sky is volgens MS zo'n 5 miljard en dat zit er aan te komen met 50% marktaandeel.
    TomTom loopt 3 jaar voor op HERE qua HD-Maps en real-time Services voor de zelfrijdende auto (ook nu al inzetbaar voor HAD (zie Volvo))
    Een echte tomtom fan!
  3. [verwijderd] 26 oktober 2016 14:43
    quote:

    joopie1980 schreef op 26 oktober 2016 14:26:

    [...]

    Een echte tomtom fan!
    Een goed geïnformeerde lange termijn belegger!

    (die investeert in SAAS-businessmodel en technologische voorsprong; TomTom is nummer 2 maar hard op weg naar nummer 1 positie)

    (en TomTom heeft nul schuld, zo'n 80 miljoen in kas en is winstgevend; ondanks vele jaren van honderd miljoen en meer aan ontwikkelingskosten in nieuwe producten die direct als kosten worden geboekt; dat gebeurt ook met ontwikkelingskosten voor nieuwe klanten in Automotive; ook vele tientallen miljoen eerst aan kosten en pas een paar jaar later de eerste omzet)

    (TomTom is in transitie en moet je op de verborgen assetwaarde beoordelen en niet op de nu nog door extra ontwikkelingskosten zwaar gedrukte wpa)

    Koers van TomTom gaat bij 50% marktaandeel Automotive eenvoudig door de grens van 100 euro. Verwachting 50% marktaandeel van Goddijn is 2020, maar ik vermoed dat hij het dan heeft over orderintake. Wordt dan dus 2021-2022 qua 1 miljard omzet Automotive (groeit naar 3-5 miljard) ipv 2020.
  4. joopie1980 26 oktober 2016 15:19
    quote:

    groeibriljant schreef op 26 oktober 2016 14:43:

    [...]

    Een goed geïnformeerde lange termijn belegger!

    (die investeert in SAAS-businessmodel en technologische voorsprong; TomTom is nummer 2 maar hard op weg naar nummer 1 positie)

    (en TomTom heeft nul schuld, zo'n 80 miljoen in kas en is winstgevend; ondanks vele jaren van honderd miljoen en meer aan ontwikkelingskosten in nieuwe producten die direct als kosten worden geboekt; dat gebeurt ook met ontwikkelingskosten voor nieuwe klanten in Automotive; ook vele tientallen miljoen eerst aan kosten en pas een paar jaar later de eerste omzet)

    (TomTom is in transitie en moet je op de verborgen assetwaarde beoordelen en niet op de nu nog door extra ontwikkelingskosten zwaar gedrukte wpa)

    Koers van TomTom gaat bij 50% marktaandeel Automotive eenvoudig door de grens van 100 euro. Verwachting 50% marktaandeel van Goddijn is 2020, maar ik vermoed dat hij het dan heeft over orderintake. Wordt dan dus 2021-2022 qua 1 miljard omzet Automotive (groeit naar 3-5 miljard) ipv 2020.
    Nou met die zekerheden in acht genomen, ben jij klaar met werken en vanaf 2020 multimiljonair. of durf je niet je hele kapitaal d'r op te zetten.

    Overigens iets beoordelen op verborgen waarde doe je in het Casino.
  5. [verwijderd] 26 oktober 2016 15:35
    Mijn kaarten (lifetime update) bij Garmin vertonen na elke "update" minder detail. Oude foutieve data wordt niet verwijderd of geupdate. Vroeger kon je met de auto door het bos navigeren; tegenwoordig soms niet eens meer op plaatsen met "alleen lokaal verkeer", zoals in de grensstreek of in toeristische gebieden. Er zijn daar dan wel normale adressen..., maar voor Garmin bestaan die niet (want jouw auto mag daar niet komen als je er niet woont).

    Als je daar naar toe wilt moet je dus maar een speciale toeristennavigatie (van Garmin) kopen. Productdifferentiatie heet dat.
    Goed voor de winst van Garmin, zo lang het duurt, maar ook goed om de klanten weg te jagen.

    Mijn nieuwe navigatie wordt geen Garmin maar een TomTom.
  6. [verwijderd] 26 oktober 2016 16:24
    quote:

    joopie1980 schreef op 26 oktober 2016 15:19:

    [...]

    Nou met die zekerheden in acht genomen, ben jij klaar met werken en vanaf 2020 multimiljonair. of durf je niet je hele kapitaal d'r op te zetten.

    Overigens iets beoordelen op verborgen waarde doe je in het Casino.
    Zo verborgen is het niet. Kijk maar naar de peers:

    -Consumer: peer garmin en Fitbit (minimale assetwaarde 500 miljoen)

    -Telematics: peer Fleetmatics (minimale assetwaarde 2 miljard)

    -Maps + Traffic: peers HERE + Waze (minimale assetwaarde 3 + 1 =4 miljard)
    (bij TT de divisies Automotive en Licensing)
  7. taurus86 26 oktober 2016 16:41
    Om Joopie 1980 even te helpen. Mijn adres (nieuwbouwhuis jan'16 betrokken), keurig in een vrij nieuwe wijk, is op de Tom - Tom nog steeds niet te vinden. Ook niet bij sommige systemen die de postcode gebruiken. Geeft niet, levert leuke gespreksstof op met leveranciers en bezorgers. Mag van mij eigenlijk wel zo blijven. Ben een beetje kastjes-moe misschien. Wel een LT TT belegger. Ja, ik ben niet gek!!!
  8. aandeeltje! 27 oktober 2016 03:45
    Garmin verdient al tig aar meer dan TT. Proof is on the pudding. Garmin houdt de eindconsumer vast en dat is ten principale op termijn het meest winstgevend, TT heeft strategisch verkeerde keuze gemaakt. Zie je in de cijfers terug. Is het zo moeilijk???

    Het is niet voor niets dat TT andere producten in de markt probeert te zetten. Watch voorbeeld, maar ja hoe lang duurt dat?
    HG probeert ook dat onder de aandacht te brengen. Waarom? Nou die auto industrie is maar lastg en ja dat klopt. Winst q3 zegge en schrijve 600.000. Reken zelf uit wat dit per aandeel is, daar zit het succes van watch in!
    En maar lullen over marge....
  9. VanillaSky 27 oktober 2016 11:30
    Hele knappe cijfers van Garmin. Bij TT zijn we er nog lang niet, zeker de komende twee jaar worden nog behelpen qua winstgevendheid. Als TT succesvol blijft in zowel consumer als automotive zullen daarna beterende cijfers optreden.
    Voor 2017 mogen we blij zijn als er een outlook komt van 0.25-0.30 ADJUSTED WPA.
12 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

TomTom

5,700 19 apr
-0,280 -4,68%
Premium

TomTom geraakt door zwakke automotivemarkt

Het laatste advies leest u als abonnee van IEX Premium

Inloggen Word Abonnee

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links