TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom jaarverslag 2014

130 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
[verwijderd]
0
Licensing is dan eigenlijk toch nog verrassend belangrijk qua EBITDA (tenminste voor mij). Maar stel je even de aanstaande explosie bij automotive voor en dan zie je dat die PND's eigenlijk al geen bal meer voorstellen.
[verwijderd]
0
Yep. En dan te weten dat alle vier de divisies gaan groeien. Drie vanaf nu en een vanaf volgend jaar.

Ander puntje van aandacht:

The composition and functioning of the Management Board and the performance of its individual members were discussed, alongside the succession planning for the key positions within the organisation.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 27 februari 2015 11:23:

Yep. En dan te weten dat alle vier de divisies gaan groeien. Drie vanaf nu en een vanaf volgend jaar.

Ander puntje van aandacht:

The composition and functioning of the Management Board and the performance of its individual members were discussed, alongside the succession planning for the key positions within the organisation.
Ja, er zal toch o.a. een mooie kluif gevonden moeten worden voor die hotshot die van Deutsche Telekom is gekomen. Ook TTT wordt te groot/belangrijk voor de huidige vrij ondergeschoven positie (of nog meer "op eigen poten zetten"?).

Misschien toch ook maar wat meer corporate governance t.a.v. leden van de RvC?
[verwijderd]
0
Ik denk meer aan de opvolging van twee van de drie management board leden. Wie moet hen gaan vervangen? De kennis van de Taeye met zijn Tele Atlas achtergrond en alle kennis in de industrie en relaties daaromheen lijken me voor TomTom erg belangrijk. En de besturing door Goddijn ook. Misschien kunnen zij op termijn een niet-uitvoerende rol vervullen, dus wel betrokken blijven.

Bij de opvolging van Goddijn ook belangrijk dat het iemand is met het DNA van TomTom, dus blijven investeren in technologie en niet iemand die voor een quick buck voor de aandeelhouders gaat. En ook iemand die nog een tijdje meegaat, dus niet te oud. En iemand die het hoofd koel houdt en niet schrikt van de grote reuzen waar TT mee te maken heeft in partnerships.

Ik weet dat een Hans Wijers het nog weleens leuk zou vinden om een technologiebedrijf aan te sturen, en hij kent Azie goed. Maar hij is van 1951 dus dan ook niet echt een keuze voor de langstermijn. Je moet denk ik ook echt iemand vinden echt uit de industrie.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 27 februari 2015 12:23:

Ik denk meer aan de opvolging van twee van de drie management board leden. Wie moet hen gaan vervangen? De kennis van de Taeye met zijn Tele Atlas achtergrond en alle kennis in de industrie en relaties daaromheen lijken me voor TomTom erg belangrijk. En de besturing door Goddijn ook. Misschien kunnen zij op termijn een niet-uitvoerende rol vervullen, dus wel betrokken blijven.

Bij de opvolging van Goddijn ook belangrijk dat het iemand is met het DNA van TomTom, dus blijven investeren in technologie en niet iemand die voor een quick buck voor de aandeelhouders gaat. En ook iemand die nog een tijdje meegaat, dus niet te oud. En iemand die het hoofd koel houdt en niet schrikt van de grote reuzen waar TT mee te maken heeft in partnerships.

Ik weet dat een Hans Wijers het nog weleens leuk zou vinden om een technologiebedrijf aan te sturen, en hij kent Azie goed. Maar hij is van 1951 dus dan ook niet echt een keuze voor de langstermijn. Je moet denk ik ook echt iemand vinden echt uit de industrie.
ie het niet wat voor jou?
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 27 februari 2015 12:28:

Dan gaat de hut failliet denk ik. Doe jij het maar.
nee ook niet. Ik ben een veel te grote big spender. Dat surplus jaag ik er zo doorheen. koop allerlei dure boten etc. en ga direct dividend uitkeren :-) aan alle IEX forumbezoekers.
Dan moet moneymaker het maar doen. Lekker assertief bellen met de klanten en jan en alleman.
[verwijderd]
0
zegt dat niet iets over de toekomst die eventuele boardveranderingen
positie bij Apple!!
[verwijderd]
0
quote:

moneymaker schreef op 27 februari 2015 12:34:

zegt dat niet iets over de toekomst die eventuele boardveranderingen
positie bij Apple!!
heb je al gesolliciteerd?
Beperktedijkbewaking
8
Ik heb inmiddels een paar uurtjes op het JV2014 zitten studeren. Paar eerste reacties:

De jaarrapporten worden beter en informatiever. Lof dus voor de CFO, IR of de accountant, op wie het ook van toepassing moge zijn.

Toch weer rare wijzigingen in de 'segment reporting'. In 2013 werden de 'amortisation + depreciation' per segment vermeld, waaruit de ebitda's per business segment te reconstrueren waren. Nu is het andersom.

In de press release van 12 februari jl. werden de defrevs per segment vermeld. In het officiële JV kom ik ze niet tegen, tenzij ik erover heen lees.

Belangrijkste ontdekking: de gedeferde revenues worden al via amortisation + deprecation weggeboekt! Om het anders te zeggen:
Het gaat, ondanks de bedrieglijke naamgeving, niet zomaar om uitgestelde omzet, zelfs niet na aftrek van costs of sales. Het is geen tijdelijk opzij gezette omzet, maar vooral tijdelijk uitgestelde winst (ebit). De meeste kosten zijn al genomen!
Om het nog weer anders te zeggen:
Voor de ebitda bestaan defrevs niet. Bij de ebitda worden die omzetten en resultaten direct meegenomen.

Maar niet voor de ebit, dat staat IFRS niet toe. Dus worden die met defrev samenhangende amortisations etc. in de P&L rekening voorlopig omgezet in verplichtingen (defrev) aan de rechterkant van de balans. Sorry als ik me onprofessioneel uitdruk: ik ben geen boekhouder, maar kan wel rekenen.
Ik ben nog met details bezig, zal er nog wel op terug komen.

Voor wie me niet gelooft of begrijpt, hier een paar bewijzen:

– Zie het cash-overzicht op pg. 50 van JV2014. Defrev zit in het 3de regeltje, 'D&A'. Nergens anders kom je daar defrev tegen, terwijl het wel degelijk bijdraagt aan de cashflow.
– In JV2013 stond op pg.11 een ander leuk schemaatje over cashflows. Wijs mij maar aan waar daar de defrev zit (als het niet in de ebitda begrepen is).
– Als je het nog niet gelooft, moet je effe meerekenen:

In JV2014 staat het al in het begin duidelijk voor je neus: Segment ebitda's (opgeteld): 144, 6 mio. Ebits: 29,9 mio. Het verschil is dus amortisation + deprec. = 114,7 mio (= “A”).

In de resultatenrekening (statement of income) staat de bekende post 'amortisation of technology and databases' = 88,10 mio (wat meer dan vorig jaar, maar dat is een ander verhaal). Dat verklaart bovengenoemde bedrag 'A' dus nog niet.

Wat het wel verklaart?
De toename van de defrev in 2014 was: 31,9 mio. Tel nu maar op:
88,1 + 31,9 – (5,7 – 0,4) = 114,7 mio. Zie daar weer bedrag “A”.

NB. Waar komt die 5,7-0,4 vandaan? Die 5,7 is iets onder 'costs of sales' wat TT zo wenst te noemen op hun pg. 60, maar irrelevant is voor de ebitda, en die 0,4 is iets soortgelijks onder depreciation (dus 4 ton meer of minder afboeken op oude voorraden, waar hebben we het nog over).
Beperktedijkbewaking
4
Ter zake weer. De CFO zei dat defrev uitgestelde omzet met 80% netto marge is. Nou, dat begrijp ik wel, gezien het bovenstaande. Ze is nog voorzichtig. Er zullen wat kosten voor nazorg zijn (updates enzo, misschien af en toe wat helpdesk activiteiten) maar het werk is al geleverd en de kosten zijn al lang gemaaakt.

Per aandeel sluimert er dus bij defrev 0,50 cent verborgen winst onder de oppervlakte, zei ze, en dat zal alleen nog maar toenemen. Op korte termijn hebben we daar weinig aan, dat geef ik toe. Ik wens KT-termijn handelaren daarom succes, ik dank ze zelfs omdat ze liquiditeit verschaffen, maar ik schrijf hier voor de believers.

Wat mij betreft believe je in de cijfers onder de oppervlakte, of in de technology van TT, het maakt me niet uit. Hoe sjacherijnig ik hier soms over mag komen, ik ben wel een believer, in beide opzichten. Vandaar...
Beperktedijkbewaking
2
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 1 maart 2015 06:14:

...
Per aandeel sluimert er dus bij defrev 0,50 cent verborgen winst onder de oppervlakte, zei ze, en dat zal alleen nog maar toenemen. Op korte termijn hebben we daar weinig aan, dat geef ik toe. Ik wens KT-termijn handelaren daarom succes, ik dank ze zelfs omdat ze liquiditeit verschaffen, maar ik schrijf hier voor de believers.
...
Besef dat dit niet (voorlopig) alleen tax bespaart, maar ook een geweldige veiligheidsbuffer is. Het is een spaarpot.

Stel dat de omzetten onverhoopt (verder) teruglopen. Dan worden ze vanuit defrev aangevuld.
TT is dus bezig een goede buffer te creëren. Ten koste van de zichtbare ebit.
Maar onderliggend is zichtbaar waar ze mee bezig zijn. Mogelijk is HG te behoudend. Maar ik begrijp hem wel. In 2009 ging TT langs de rand van de afgrond, moest hulp inroepen van John de Mol. "Nooit meer!", zegt hij.

Ik kan het begrijpen. TT is een goede LT-investering. Shorters moeten oppassen. Maar goed, daar heb ik geen verstand van. Wat fijn dat ik er ook geen verstand van hoef te hebben! Ik denk LT en slaap rustig.
Meryntje
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 1 maart 2015 07:08:

[...]

Besef dat dit niet (voorlopig) alleen tax bespaart, maar ook een geweldige veiligheidsbuffer is. Het is een spaarpot.

Stel dat de omzetten onverhoopt (verder) teruglopen. Dan worden ze vanuit defrev aangevuld.
TT is dus bezig een goede buffer te creëren. Ten koste van de zichtbare ebit.
Maar onderliggend is zichtbaar waar ze mee bezig zijn. Mogelijk is HG te behoudend. Maar ik begrijp hem wel. In 2009 ging TT langs de rand van de afgrond, moest hulp inroepen van John de Mol. "Nooit meer!", zegt hij.

Ik kan het begrijpen. TT is een goede LT-investering. Shorters moeten oppassen. Maar goed, daar heb ik geen verstand van. Wat fijn dat ik er ook geen verstand van hoef te hebben! Ik denk LT en slaap rustig.

Woei!! wat lever je hier (voor mij als believer) weer wat moois af!!
Wat mij betreft haal je dat beperkte uit je naam, ik vind je een dijk van een bewaker.

Dikke vette AB

Groet uit Grunn.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Meryntje schreef op 1 maart 2015 07:36:

[...]

Woei!! wat lever je hier (voor mij als believer) weer wat moois af!!
...
Geen dank. Of wel, soms begrijpen Randstedelingen zelfs mensen uut Grunn.
[verwijderd]
0
BDB: Complimenten voor een echte kwaliteitspost (+ verdiende AB!). Ik zie hem net en zie al dat ik daar even op wil gaan zitten studeren met het jaarrapport in de hand. Ik zit in een concertweekend, dus daar heb ik nog even geen tijd voor. Maar volgens mij helpt jouw post om de verslaggeving de komende tijd goed te kunnen lezen in de periode dat de opbouw van de deref's de afbouw zeeeeeer fors gaat overtreffen. Hoe beter we hier dan aan "meelezers" kunnen uitleggen wat ze slechts met moeite uit de officiële (accountant-/achteruitkijkspiegel georiënteerde) cijfers kunnen lezen.

Als accountants een beetje konden nadenken dan wisten ze dat je alleen dat op de balans zou hoeven te parkeren wat er nog daadwerkelijk aan kosten te verwachten is. Maar omdat ze in de lesjes verslaggeving nooit verder zijn gekomen dan het concept van "integrale kostprijzen" en lineaire afwaarderingen, wordt ook TomTom gedwongen eigenlijk heel gekke cijfers te presenteren, die totaal geen recht doen aan de beweeglijke wereld waar we ons in bevinden.

Gelukkig weten we dat in de komende jaren heel veel "understatement" zal zitten en dat is altijd veel beter dan "overstatement". En.... de cash is wel echt binnen, dus daar kan wel mee gewerkt worden.
Juun
0
Heerlijk zuiver draadje! Mooi werk Bdb! Ik kan goed cijfers lezen als het om het Nederlandse MKB gaat, maar voor dit soort werk ben ik toch afhankelijk van anderen, zoals Bdb die er diep en goed ingaan. Het gaat me niet om het laatste getal achter de komma, maar om de grote lijnen. Mijn beeldvorming naar de toekomst toe moet een onderbouwing krijgen, want ik zit er dik in en wil een onderbouwing krijgen waarom ik dat zo zou houden. En dat krijg ik door dit soort posten op dit forum.

Erg veel dank dus
Juun
0
Overigens is het niet zo dat ik alleen het goede nieuws wil vernemen. Al het andere is me ook welkom. Maar vooralsnog staan de seinen bij mij op groen en blijf ik er (te) dik in.
Leeuw 007
0
Mij benieuwen wat het uitroepen van tomtom tot het aandeel van Maandag 2 Maart, door ABN AMRO. Gaat uitmaken voor de koers morgen.
130 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:59
Koers 5,880
Verschil -0,100 (-1,67%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 148.985
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront