TomTom « Terug naar discussie overzicht

Maakt TomTom zich klaar voor een overname?

153 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 2 december 2016 18:53:

Nee...!!
Ben jij ook geridderd?
JvH
0
En wederom voorkennis. Maandag flink down ben ik bang. Zo ook met een deal, dan loopt de koers flink op de dag ervoor. Er zit minimaal 1 lek bij TT.
[verwijderd]
0
De reorganisatie zal te maken hebben met een simpele financiele doelstelling voor Consumer (zie mijn comment hier: www.iex.nl/Nieuws/ANP-021216-203/Tomt... ). Consumer heeft als harde doelstelling dat het positief moet draaien (minimaal 0) terwijl de andere drie divisies zorgen voor winstgroei.

Er gaan 200 man uit (20% van 1.000) waarvan het overgrote deel bij de groei divisies ondergebracht kan worden. Enkele tientallen niet, dat zal vooral zijn omdat hun baan te specifiek was om nuttig te zijn in 1 van de 3 groei divisies.

[verwijderd]
0
NB

Het feit dat de meeste mensen elders worden herplaatst geeft aan dat het vooral gaat om de financiele doelen van Consumer divisie of dat er gesneden wordt in marketing / productontwikkeling in PND; niet voor een financieel doel van tomtom als geheel. Anders hadden ze wel al die mensen op straat gezet en dat gebeurt niet. Blijkbaar kan een goed deel ook bij oa Automotive divisie (Eindhoven) terecht.
[verwijderd]
0
quote:

JvH schreef op 2 december 2016 19:16:

En wederom voorkennis. Maandag flink down ben ik bang. Zo ook met een deal, dan loopt de koers flink op de dag ervoor. Er zit minimaal 1 lek bij TT.
Don't get your hopes up. Reorganisaties worden 99% van de gevallen positief ontvangen.

Ik ben alleen benieuwd wat een reorganisatie van Consumer precies behelst.

Het herplaatsen van mensen is natuurlijk alleen maar het zichtbare deel van het verhaal, het gaat ook om wat er achter zit. Bijvoorbeeld: wordt het pnd assortiment verkleind? De distributie veranderd? De marketing gekort? De productontwikkeling veranderd? Etc. Etc.

Van de 200 man die er bij Consumer uit gaan wordt het grootste deel bij de groeiende divisies gezet, die nog allerlei vacatures open hebben. Enkele tientallen krijgen geen nieuwe baan. Dus dat bespaart een paar miljoen euro maar niet meer dan dat. De reorganisatie in zijn totaliteit kan natuurlijk meer besparen.
VanillaSky
2
Overigens blijkt hier wel uit wat hier meerdere malen door mij aangehaald is dat het leeuwendeel van het personeel en dus de kosten onder de andere 3 BUs valt. 55-60% van de omzet word dus gehaald met 1000 man personeel (ongeveer één vijfde). Wanneer de meesten herplaatst worden gaat dit dus niet veel uitmaken op de overhead totaal. Ik denk nog steeds dat dit past in het plan consumer slechter neer te zetten dan het daadwerkelijk is en dat heeft twee doelen:

1) Meer focus op overige drie BUs - daar ligt de toekomst van het nieuwe TT en is dus goed
2) Consumer voor een (te) lage prijs kunnen losweken voor de founders. Er word immers geen geld verdiend en men is aan het reorganiseren. Dat is natuurlijk minder correct.

DeZwarteRidder
0
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 19:24:

NB Het feit dat de meeste mensen elders worden herplaatst geeft aan dat het vooral gaat om de financiele doelen van Consumer divisie of dat er gesneden wordt in marketing / productontwikkeling in PND; niet voor een financieel doel van tomtom als geheel. Anders hadden ze wel al die mensen op straat gezet en dat gebeurt niet. Blijkbaar kan een goed deel ook bij oa Automotive divisie (Eindhoven) terecht.
Justin,
jij had natuurlijk als allesweter de goegemeente moeten waarschuwen voor deze reorganisatie, nu raakt iedereen in paniek....!!!
mjmj
1
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 19:24:

NB

Het feit dat de meeste mensen elders worden herplaatst geeft aan dat het vooral gaat om de financiele doelen van Consumer divisie of dat er gesneden wordt in marketing / productontwikkeling in PND; niet voor een financieel doel van tomtom als geheel. Anders hadden ze wel al die mensen op straat gezet en dat gebeurt niet. Blijkbaar kan een goed deel ook bij oa Automotive divisie (Eindhoven) terecht.
Als dat zo is dan hoeft het ook geen reorganisatie te heten en kan het gewoon gebracht worden als herschikking.
[verwijderd]
0
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 19:22:

De reorganisatie zal te maken hebben met een simpele financiele doelstelling voor Consumer (zie mijn comment hier: www.iex.nl/Nieuws/ANP-021216-203/Tomt... ). Consumer heeft als harde doelstelling dat het positief moet draaien (minimaal 0) terwijl de andere drie divisies zorgen voor winstgroei.

Er gaan 200 man uit (20% van 1.000) waarvan het overgrote deel bij de groei divisies ondergebracht kan worden. Enkele tientallen niet, dat zal vooral zijn omdat hun baan te specifiek was om nuttig te zijn in 1 van de 3 groei divisies.

Het is toch ongelofelijk dat je met zalvende woorden wederom de boel volkomen om probeert te draaien
Dit is gewoon slecht nieuws daarom zakken we al maanden
Wij op het forum willen graag weten waarom je altijd positieve geluiden laat horen zelfs op een dag dat we bij de grootste dalers behoren
het hele jaar al
Ga jij mij nou aub. uitleggen waarom ik de CEO goed zou moeten vinden met zijn staf
Vage berichten nooit getallen versprekingen nu weer op een foute manier een heel belangrijk bericht de wereld in laten komen
Ik en met mij vele anderen zijn dit hele gedrag van TomTom zat
Maar als jij toch altijd positief wilt zijn zeg ons dan ook nog wel dat we maandag gaan stijgen op dit nieuws dan leg ik alvast een kooporder in
VanillaSky
2
Je kunt ook je vraagtekens zetten waarom dit naar buiten word gebracht als ' GROTE reorganisatie'. Als ik het goed lees krijgt bijv. 170-180 man een functiewijziging, dus niks spannends. En 20-30 man verlaat het bedrijf. Als er bij een of andere multinational de postkamer word opgeheven of men overgaat op digitaal facturen automatisch verwerken verdwijnen er ook wel enkele tientallen banen, daar hoor je niks over.

Dit past gewoon goed in de strategie consumer voor een super lage prijs afstoten - aan de founders wel te verstaan.
[verwijderd]
0
Zoveel zogenaamde kenners hier een vraag voor jullie:
wat gaat de koers maandag doen
[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 19:48:

Overigens blijkt hier wel uit wat hier meerdere malen door mij aangehaald is dat het leeuwendeel van het personeel en dus de kosten onder de andere 3 BUs valt. 55-60% van de omzet word dus gehaald met 1000 man personeel (ongeveer één vijfde). Wanneer de meesten herplaatst worden gaat dit dus niet veel uitmaken op de overhead totaal. Ik denk nog steeds dat dit past in het plan consumer slechter neer te zetten dan het daadwerkelijk is en dat heeft twee doelen:

1) Meer focus op overige drie BUs - daar ligt de toekomst van het nieuwe TT en is dus goed
2) Consumer voor een (te) lage prijs kunnen losweken voor de founders. Er word immers geen geld verdiend en men is aan het reorganiseren. Dat is natuurlijk minder correct.

Hier maak je een denkfout.

Er zijn 4 business units (aan de voorkant) en 10 R&D units (aan de achterkant).

Zie het press release welke 10 dat zijn sinds die R&D opnieuw was neergezet
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

We weten nu dat 1.000 man bij Consumer werkte dat is dus niet relatief weinig, maar vrij normaal. Vergeleken bij 600 man bij Telematics dat qua omzet kleiner is dan Consumer maar qua ebit(da) de grootste divisie.

Wat niet tot een van de vier business units behoort zijn bijvoorbeeld 1.000 kaarten onderhouders in India. Gestandaardiseerd werk en steeds meer gedigitaliseerd. Die kosten worden gedeeld door de BU's naar rato van gebruik. Wat ook geldt voor de ontwikkelteams zoals sport in London (zal geheel wel geheel Consumer zijn), traffic in Berlijn, innovatie op mapmaking in Polen (Lodz) en ook Gent. Etc etc.
VanillaSky
0
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 20:45:

[...]

Hier maak je een denkfout.

Er zijn 4 business units (aan de voorkant) en 10 R&D units (aan de achterkant).

Zie het press release welke 10 dat zijn sinds die R&D opnieuw was neergezet
corporate.tomtom.com/releasedetail.cf...

We weten nu dat 1.000 man bij Consumer werkte dat is dus niet relatief weinig, maar vrij normaal. Vergeleken bij 600 man bij Telematics dat qua omzet kleiner is dan Consumer maar qua ebit(da) de grootste divisie.

Wat niet tot een van de vier business units behoort zijn bijvoorbeeld 1.000 kaarten onderhouders in India. Gestandaardiseerd werk en steeds meer gedigitaliseerd. Die kosten worden gedeeld door de BU's naar rato van gebruik. Wat ook geldt voor de ontwikkelteams zoals sport in London (zal geheel wel geheel Consumer zijn), traffic in Berlijn, innovatie op mapmaking in Polen (Lodz) en ook Gent. Etc etc.
OK misschien ligt het wat genuanceerder.
Maar wat denk jij van mijn denkwijze, dat het wellicht de opzet is consumer afstoten aan founders? (voor een mooie prijs natuurlijk)
DerksVisie
0
quote:

*Justin* schreef op 2 december 2016 19:39:

[...]

Don't get your hopes up. Reorganisaties worden 99% van de gevallen positief ontvangen.

Ik ben alleen benieuwd wat een reorganisatie van Consumer precies behelst.

Het herplaatsen van mensen is natuurlijk alleen maar het zichtbare deel van het verhaal, het gaat ook om wat er achter zit. Bijvoorbeeld: wordt het pnd assortiment verkleind? De distributie veranderd? De marketing gekort? De productontwikkeling veranderd? Etc. Etc.

Van de 200 man die er bij Consumer uit gaan wordt het grootste deel bij de groeiende divisies gezet, die nog allerlei vacatures open hebben. Enkele tientallen krijgen geen nieuwe baan. Dus dat bespaart een paar miljoen euro maar niet meer dan dat. De reorganisatie in zijn totaliteit kan natuurlijk meer besparen.

Reorganisaties worden helemaal niet 99% van de gevallen positief ontvangen. Het is een teken van zwakte en helemaal bij een bedrijf dat wordt gezien als een start-up.

"Researcher Wayne F. Cascio from the University of Colorado's business school found that simply cutting jobs isn't the answer. Companies need to change how the business is run as well. Cascio looked at data up to nine years after a company's downsizing event and found that, "As a group, the downsizers never outperform the non-downsizers. Companies that simply reduce headcounts, without making other changes, rarely achieve the long-term success they desire."

Zelf vind ik dit wederom negatief nieuws uit de TomTom hoek net zoals de plotselinge omzetwaarschuwing. Het lijkt er gewoon op dat TomTom opeens in de problemen is gekomen en allerlei rigoureuze maatregelen neemt. Zie ook de Investor Day als voorbeeld hiervoor.

Hopelijk gaat de koers wel tijdelijk omhoog dan ga ik in ieder geval een stukje afbouwen.

[verwijderd]
0
quote:

VanillaSky schreef op 2 december 2016 20:20:

Je kunt ook je vraagtekens zetten waarom dit naar buiten word gebracht als ' GROTE reorganisatie'. Als ik het goed lees krijgt bijv. 170-180 man een functiewijziging, dus niks spannends. En 20-30 man verlaat het bedrijf. Als er bij een of andere multinational de postkamer word opgeheven of men overgaat op digitaal facturen automatisch verwerken verdwijnen er ook wel enkele tientallen banen, daar hoor je niks over.

Dit past gewoon goed in de strategie consumer voor een super lage prijs afstoten - aan de founders wel te verstaan.
Het aantal mensen dat de laan uit vliegt is natuurlijk niet maatgevend (slechts hetgeen wat van buiten zichtbaar is) voor de vraag of iets een reorganisatie is. 20% van de mensen gaat iets anders doen. Sommigen er uit, de meesten echter onderdak bij groei onderdelen dis nog cacatures hadden. Dus qua 'headcount reductie' is het inderdaad slechts tientallen. Maar als 20% van de mensen uit Consumer wordt gesneden, geldt dat dan ook voor 20% van de activiteiten? Welk werk wordt niet meer gedaan? Gebeurt er iets in assortiment, marketing, distributie? En wat is de totale impact daarvan op opex?

Rejen maar dat er komend jaar geen opex groei is voor de groep als geheel. Wel meer dan 15% groei voor de drie divisies. Consumer kan neutral zijn door pnd krimp en sports groei.
153 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 16:36
Koers 5,805
Verschil -0,175 (-2,93%)
Hoog 5,925
Laag 5,730
Volume 378.300
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront