geefhetstockjenogmaareenkeerdoor schreef:
‘Prijs koopwoning daalt tot 30 procent’
01-02-2012
De gemiddelde koopwoningprijs blijft nog jaren dalen, verwacht Rabobank. De komende vier jaar daalt de prijs met 3 tot 5 procent. Dat betekent dat huizen in 2015 tot wel 30 procent goedkoper zijn. Dat voorspelt Rabobank in een rapport over de perspectieven van de bouwsector.
Rabobank stelt dat de mate waarin de woningprijzen verder dalen afhankelijk is van de ingrepen in het huidige woningmarktbeleid.
Een gemiddelde bestaande koopwoning kostte in 2008 ruim 259.000 euro. Inmiddels is dat teruggelopen tot ruim 233.000. Tegelijkertijd loopt de periode dat een huis te koop staat op. Dit is momenteel ongeveer negen maanden.
Geloof ik niks van!
Iedere zaak heeft zijn prijs.
Een gemiddelde auto kost een bepaalde prijs. Goedkoper krijg je deze niet;
Een brood heeft een bepaalde prijs. Goedkoper krijg je het brood niet;
Een fiets heeft een bepaalde prijs. Goedkoper krijg je deze niet;
Een woning heeft qua bouwkosten een bepaalde prijs. Goedkoper krijg je deze woning niet. Of er moet sprake zijn van een faillissement, echtscheiding o.i.d. Overigens je zult toch ooit eens een woning moeten kopen. Het lijkt mij stug dat je op straat wilt blijven wonen. Momenteel staan er een hoop potentiële kopers te wachten of de woningen nog goedkoper zullen worden. Zij kunnen geluk hebben, maar zij kunnen ook achter het net gaan vissen. Je moet dit vergelijken met aandelen. Kopers van aandelen wachten vaak te lang om een bepaald aandeel te kopen.Zij willen dit aandeel voor 30% van de huidige koers hebben, echter na een te lange wachttijd betalen deze slimmeriken vaak een hogere prijs voor dat aandeel dan de huidige prijs.
Te lang gewacht met kopen, proberen de verkoper te slim af te zijn: lukt niet altijd. Sterker gezegd: lukt praktisch nooit.
Mijn huis heeft een bepaalde prijs. Deze prijs is gerelateerd aan de bouwkosten. Goedkoper dan het bedrag dat ik heb uitgegeven, zal ik deze woning nooit verkopen.
Overigens verkoop ik pas over enkele tientallen jaren en niet eerder. Mocht t.z.t. mijn prijs in de ogen van iedereen te hoog zijn, dan blijf ik dan ook zitten.
Een krediethypotheekje vestigen en ik kan het huis dan opeten.
Met de huidige zeer lage hypotheekrente zou ik potentiële kopers toch adviseren nu een woning te kopen.
Groet