Goed om te weten:
20,2% van de electriciteit in de V.S. en 13% van de electriciteit wereldwijd wordt opgewekt middels kernenergie.
Groet.
Precies Hirsch: En zoiets verander je niet zo snel.
Natuurlijk krijgt vandaag alles wat met kernenergie te maken heeft een dreun of een tik. Of het nu Siemens, Areva, Alstom, Uraniummijnen of RWE, E.on is..... de beleggers vrezen hogere kosten.
Maar als een paal boven water staat dat onze maatschappij niet zonder kan. En dat kernenergie nog altijd de goedkoopste vorm van elektra is, al kan het kostenplaatje natuurlijk wel drastisch veranderen als er radio-actieve besmettingen komen.
Toch GOK ik erop, dat er momenteel heel veel sentiment in de markt is, die even niks van kernenergie moet hebben, maar zoals we uit ervaring weten: Dat ebt na verloop van tijd toch weer weg. Ik zie trouwens de Fransen, die meer dan 80 procent van hun electriciteit uit kerncentrales halen die niet zomaar sluiten. En dan mogen de Belgen ook blij zijn, want die importeren nog altijd de door Franse kerncentrales opgewekte stroom. Beleggen blijft lastig in dit soort situaties, maar ik GOK erop dat er een stevige dip gezet wordt en dat het dan weer vlot omhoog gaat als men constateert dat andere vormen van opwekking nog veel duurder zijn.