Strategen zijn 'voorzichtig optimistisch'
17:01 - 22 oktober 2011 door Ilse De Witte
Op Finance Avenue gingen zaterdagmiddag vier strategen en economen met elkaar in debat. Maar over de grote lijnen - de oplossing van de huidige crisis en de vooruitzichten voor aandelen - waren Bart Van Craeynest (Petercam), Philippe Gijsels (BNP Paribas Fortis), Frédéric Buzaré (Dexia Asset Management) en Eric De Keuleneer (Solvay Business School) het loeiend eens. Ze noemen zichzelf op zijn minst 'voorzichtig optimistisch'.
Bij de start van het strategendebat, hielden de moderatoren Serge Mampaey (De Tijd) en Marc Lambrechts (L'Echo) een kleine peiling in de zaal. Slechts een handvol aanwezigen stak zijn hand in de lucht na de vraag wie er zichzelf optimistisch noemt. Een veel groter deel van de aanwezigen rekende zichzelf bij de pessimisten. De vier strategen klonken in hun antwoorden heel wat optimistischer dan de kleine spaarders en beleggers op Finance Avenue.
Hoe geraken we uit de schuldencrisis?
Bart Van Craeynest: 'De Europese Unie staat op een cruciaal kruispunt. We kunnen twee richtingen uit: ofwel meer unie, ofwel minder unie. Als de Europese leiders kiezen voor minder unie, dan krijgen we een catastrofe op het niveau van Lehman. Ik denk dat de politici uiteindelijk voor de weg vooruit zullen kiezen. Maar ze moeten eerst echt boven de afgrond gehouden worden. En dan kunnen we er als een sterkere unie uitkomen.'
Philippe Gijsels: 'Het is veel moeilijker om op onze stappen terug te keren. De terugkeer naar nationale munten is praktisch onmogelijk. Telkens we dicht bij de afgrond komen, vinden de politici ergens de moed om een stapje vooruit te zetten. Dat stemt mij hoopvol.'
Frédéric Buzaré: 'Er zijn radicale beslissingen nodig. En daarvoor moeten politici eerst panikeren. Ik denk dat het bijna zover is.'
Eric De Keuleneer: 'Buiten Griekenland zijn er geen landen met solvabiliteitsproblemen. Een groot deel van de schulden van het Zuid-Europese land moet kwijtgescholden worden en de liquiditeit van landen, zoals Spanje en Italië, moet gebetonneerd worden.'
Hoe moet het nu verden met de banken?
De Keuleneer: 'Ik zeg al jaren dat er geen voordelen van schaalgrootte zijn bij de banken. Alle banken die in de problemen zijn gekomen tijdens de crisis zijn het slachtoffer van slecht beheer. Als het om kleine banken gaat, dan is dat probleem beheersbaar voor een land. Als het om grote banken gaat, niet.'
Gijsels: 'De banken zijn té groot geworden voor onze economiën. Grote banken zullen in de toekomst aan zeer veel regulering onderworpen worden. Ik wil er alleen maar even op wijzen dat het opsplitsen van de zogenaamde systeembanken in een tiental kleinere banken niet per se iets oplost. Als die tien kleinere huizen daarna nog allemaal met dezelfde dingen bezig zijn, en allemaal dezelfde soort beleggingen doen, dan is het risico voor het systeem even groot. Het bankenlandschap zal er binnen tien à vijftien jaar volledig anders uitzien. Maar hoe? Dat weten we nog niet.'
Buzaré: 'De banken zijn niet meer 'too big to fail'. Ze zijn op dit moment 'too big to survive'. Alle banken moeten nu tegelijkertijd afslanken. Daardoor riskeren we een 'credit crunch'. Als de banken geen geld meer willen lenen aan gezinnen en bedrijven dan valt onze economie stil. De banken zijn het hart van onze economie. Ik hoop dat de toezichthouders daar voldoende rekening mee houden.'
Van Craeynest: 'De banken zullen grotere kapitaalbuffers moeten aanleggen. Ze zullen moeten terugplooien op hun kernactiviteiten: spaargeld aantrekken om het uit te lenen aan bedrijven en gezinnen. Maar we kunnen nog niet precies inschatten hoe het regelgevende kader voor de banken verder zal evolueren. Eén ding is echter zeker: voor de aandeelhouders zal er niet veel overschieten.
Als jullie één activaklasse moeten uitkiezen om vandaag in te beleggen, welke zou dat zijn?
Van Craeynest: 'Ik ben voorzichtig optimistisch en ga voor aandelen met een stevig dividend en weinig schulden op de balans. In het huidige klimaat verkies ik dividenden boven meerwaarde.'
Gijsels: 'Voor de lange termijn ben ik ook optimistisch over aandelen. Maar op dit moment kies ik vastgoed met een vette hypotheeklening eraan vast. Waarom? Omdat ik vrees dat we binnenkort met een infatieprobleem zullen zitten. De overheden moeten hun schulden betaalbaar houden door de inflatie aan te wakkeren. Daar kan ik maar beter een graantje van meepikken. Ook mijn schulden zullen door de prijs- en loonstijgingen minder waard worden, en dus ook gemakkelijker af te betalen.'
Buzaré: 'Ik ben ook optimistisch over aandelen. Vooral omdat iedereen pessimistisch is. En ik sluit mij aan bij mijn collega: ik verkies bedrijven die veel winst uitkeren en weinig schulden op de balans hebben.'
De Keuleneer: 'Ik ben ook optimistisch. Er is enkel vijf minuten politieke moed nodig. Individuele aandelen met goede dividenden en mooie toekomstperspectieven zijn mijn tip. Op voorwaarde dat je enkele jaren geduld kan uitoefenen om de vruchten van uw investering te plukken.'
Tijd
http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen_algemeen/Strategen_zijn_voorzichtig_optimistisch.9118967-3467.art