Discussie - Koffiekamer - Guido Baltussen - Mentale accounting

Reageer   

maandag 6 september 2010 14:40
Mentale accounting

Guido Baltussen - 6 sep 2010, 14:30 uur

"Wat is het effect van mentale accounting op de samenstelling van uw beleggingsportefeuille...?"

http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=58206
dinsdag 7 september 2010 07:41
Interessant artikel. Twee punten waar ik over struikelde:

Als vermogensgroei echt het doel is waarvoor je loten koopt, dan is er wel meer mis met je reationele beslissingsproces, lijkt me.

Het verdelen van geld over verschillende potjes is een vorm van budgetteren. In die zin vind ik het juist zuiver en rationeel dat mensen hun budgetten gescheiden houden. Zelfs als potje A daardoor tijdelijk in het rood komt te staan. Anders wordt het wel heel makkelijk om een tekort in potje A (bijvoorbeeld het budget voor de ski-vakantie) aan te vullen met geld uit potje B (het geld dat ouders gereserveerd hadden voor de studie van hun dochter).

Het feit dat banken meer credit-rente dan debet-rente rekenen (of is het juist andersom, dat kan ik nooit onthouden), zou volgens dit artikel betekenen dat mensen deze zuivere vorm van budgetteren dan maar moeten laten zitten. Dat lijkt me niet. Banken zouden budgetteren makkelijker moeten maken, zodat je binnen 1 rekening gemakkelijk meerdere potjes kunt maken.

dinsdag 7 september 2010 10:45
Chicken_Skin_Music schreef:

Als vermogensgroei echt het doel is waarvoor je loten koopt, dan is er wel meer mis met je reationele beslissingsproces, lijkt me.

Dat leek mij ook
Chicken_Skin_Music schreef:

Banken zouden budgetteren makkelijker moeten maken, zodat je binnen 1 rekening gemakkelijk meerdere potjes kunt maken.

Ze zullen wel gek zijn, zo verdienen ze heel behoorlijk aan de verschillende potjes. zeker nu geld een paar dagen inhouden niet meer mag (behalve als het vreemde valuta betreft of een spaarrekening)

de bos
PS aegon heeft een spaarproduct met potjes. Het opdelen van die potjes zorgt wel weer voor een lagere rente. en op de basispot geldt alleen de basisrente.

IEX ONE market monitor

IEX iPhone App
Jobs " Tranfers door IEXProfs.nl
Gesponsorde links

Zoek op Alfabet:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Meest actieve discussies

40.248
32.873
28.407
23.331
11.369