Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Fysiek goud versus belasting.

38 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
[verwijderd]
0
Fiscaal vraagje.
Hoe om te gaan met fysiek goud in de belastingaangifte.
Valt het onder vermogensbelasting of anderszins?

bvd.

gr. fes
voda
0
Het is vermogen, derhalve moet het in box 3. Valt overigens wel moeilijk voor de belastingdienst te controleren. Gouden sieraden vallen b.v. hier niet onder.
[verwijderd]
0
Dat is een goeie Fes, beetje dubbel je zou het kunnen vergelijken met een gebruiksvoorwerp auto boot of kunst.
Bij bijstandtrekker kijken ze wel naar goederen die ze bezitten.
Je kunt denk ik het beste dit goud als kunstwerk aanmerken, dus niet opgeven.

[verwijderd]
0
Ik zit ook de dubben of onder de noemer kunst en/of roerende zaken valt of onder vermogen, dan zou het in box drie moeten.
Misschien zijn er nog andere heldere geesten op IEX die het echt weten?
voda
1
quote:

wisselend alias schreef op 11 mei 2011 22:13:

Dat is een goeie Fes, beetje dubbel je zou het kunnen vergelijken met een gebruiksvoorwerp auto boot of kunst.
Bij bijstandtrekker kijken ze wel naar goederen die ze bezitten.
Je kunt denk ik het beste dit goud als kunstwerk aanmerken, dus niet opgeven.

Niet juist!

•voorwerpen van kunst en wetenschap, behalve als u deze vooral als belegging had

www.belastingdienst.nl/particulier/aa...
DurianCS
0
Formeel zul je het op moeten geven als vermogen. Net als beleggingen en net als cash geld. Maar net zo als met cash geld is er weinig controle, lijkt me.
Ivanrybkin
0
quote:

DurianCS schreef op 11 mei 2011 22:36:

Formeel zul je het op moeten geven als vermogen. Net als beleggingen en net als cash geld. Maar net zo als met cash geld is er weinig controle, lijkt me.
Gewoon opgeven als het gaat om baren of munten.
net als zilver.

In ieder geval wel als je de intentie hebt om het ooit te verkopen voor geld dat je wel gewoon wilt kunnen vermelden.

Stel nu eens dat het spul echt veel waard wordt.. Ik zou niet met een groot zwart vermogen willen zitten, terwijl als je het consequent wel opgeeft is er niets aan de hand.

[verwijderd]
0
fysiek goud?? baren of munten is de vraag en zoek het dan lekker zelf maar uit want als er iemand deskundig is op goudgebied dan ben jij het wel.
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 11 mei 2011 22:35:

[...]

www.belastingdienst.nl/particulier/aa...
Dank voor de link voda......maar hier ook niets gevonden m.b.t. beleggings goud.
Het betaald geen dividend en dan valt het niet onder valuta.

Misschien toch gewoon kunst?
voda
0
quote:

fes schreef op 11 mei 2011 23:06:

[...]

Dank voor de link voda......maar hier ook niets gevonden m.b.t. beleggings goud.
Het betaald geen dividend en dan valt het niet onder valuta.

Misschien toch gewoon kunst?
Fes, het lijkt mij niet. Waarom bel je gewoon niet even met de gratis belasting telefoon (een 0800 nummer).
Dit gaat anoniem. Zij zijn de eerste bron voor informatie toch?

Ben wel benieuwd naar het antwoord, daar ik ook behoorlijk wat fysiek goud/zilver heb, die ik overigens niet aangeef.
(valt onder verzamelingen, net zoals postzegels). Deze hoeft dan weer niet aangegeven te worden.

Lastig onderwerp dit.
voda
0
quote:

yasny schreef op 11 mei 2011 23:20:

Goud wordt gezien als belegging. Dividend is niet relevant in deze.
Wie zei iets over dividend?
Huh, goud is geen "aandeel".
voda
0
quote:

yasny schreef op 11 mei 2011 23:38:

fes zei er iets over, bemoeial.
Sorry, hoor. Zag het te laat. Na een 16 urige werkdag, kunnen er een paar foutjes optreden door vermoeidheid.
[verwijderd]
0
quote:

fes schreef op 11 mei 2011 22:29:

Misschien zijn er nog andere heldere geesten op IEX die het echt weten?

Nou ik als een van de weinigen dan maar, zoek een smid met smidsvuur, koop een boedhabeeldje bij de action, druk het in een mal met zand haal het er uit en giet het door de smid gesmolten goud er in, klaar is je kunstwerk.

Succes.
New dawn
0
Alle vermogensbestanddelen die het normale te boven gaan moeten worden opgegegven aan de belasting. Dus een kilo goud ook. Een gouden horloge niet. Maar sieraden met een waarde van bv 100.000 euro weer wel, maakt niet uit of ze van goud zijn gemaakt.

Als dit voor de belasting wordt achtergehouden, zal het een probleem worden om het ooit weer wel op te geven. Stel iemand heeft zijn Picasso verkocht, en wil er een huis van kopen, zal moeten verklaren hoe hij er is aangekomen. Er kan dan navordering volgen als dit vermogen nooit was opgegeven.

New dawn
0
Het maakt allemaal niet zoveel uit of het goud is. Stel iemand heeft een grote hoeveelheid zand ter waarde van 60.000 euro, dan zal hij dit moeten opgeven.
[verwijderd]
0
quote:

wisselend alias schreef op 11 mei 2011 22:13:

Dat is een goeie Fes, beetje dubbel je zou het kunnen vergelijken met een gebruiksvoorwerp auto boot of kunst.
Bij bijstandtrekker kijken ze wel naar goederen die ze bezitten.
Je kunt denk ik het beste dit goud als kunstwerk aanmerken, dus niet opgeven.

Tja.. Je kunt natuurlijk bij de belastingdienst proberen vol te houden dat je niet begreep dat een redelijke hoeveelheid goud onder kostbaarheden valt mocht je betrapt worden, maar ik zou niet heel erg vreemd opkijken als men je toch verdenkt van opzet als je dit verzwijgt.
[verwijderd]
0
quote:

Hmm schreef op 12 mei 2011 08:39:

Het maakt allemaal niet zoveel uit of het goud is. Stel iemand heeft een grote hoeveelheid zand ter waarde van 60.000 euro, dan zal hij dit moeten opgeven.
hier betaal je al belasting op... de OZB! (geldt ook voor aarde, klei, gras, veen)
38 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,79  +8,28  +0,96%  18:05
 Germany40^ 18.161,70 +1,68%
 BEL 20 3.890,71 +0,71%
 Europe50^ 5.015,49 +1,59%
 US30^ 38.504,96 +0,67%
 Nasd100^ 17.481,67 +1,58%
 US500^ 5.069,70 +1,05%
 Japan225^ 37.938,71 +0,57%
 Gold spot 2.322,46 -0,21%
 EUR/USD 1,0701 +0,46%
 WTI 83,30 +1,52%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +26,32%
BAM +4,73%
PROSUS +3,52%
ASMI +3,14%
JUST EAT TAKE... +3,10%

Dalers

RANDSTAD NV -7,22%
Akzo Nobel -6,93%
FASTNED -4,65%
NSI -3,89%
ArcelorMittal -2,65%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront