Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Studenten lening voor Obligaties

16 Posts
[verwijderd]
0
Ik ben nog relatief nieuw in de wereld van het beleggen en ik heb een vraag.

Ik ben een student en daarom kan ik via de IB-Groep een lening afsluiten. De rente van die lening is altijd al laag geweest en dit jaar bedraagt de rente maar 1,5 %.

Hiermee kwam ik op het idee om maximaal te lenen via de IBG (ongeveer €500,- per maand) en dit geld aan het einde van het jaar in obligaties te stoppen. Of in een spaarrekening, een spaarrekening van de RBS geeft 2,75 % rente lees ik, zelfs hier kan ik dan op verdienen. In eerste instantie ga ik uiteraard voor de obligaties...

Mijn vraag is hoe vreemd dit idee is, ik kan er namelijk niet veel over vinden. Is de kans groot dat het gaat lukken, zo ja welke obligaties zijn aan te raden?
Ik zit te denken aan een looptijd van 5-10 jaar, zo kan ik mijn studieschuld voor een deel nu al terugverdienen!

Ben benieuwd...
[verwijderd]
0
Als je t geld nu toch al kunt missen, waarvoor zou je het dan lenen?

Wat jij gaat doen is beleggen met geleend geld.
[verwijderd]
0
quote:

rood/2=geel schreef op 22 juni 2011 14:47:

Als je t geld nu toch al kunt missen, waarvoor zou je het dan lenen?

Wat jij gaat doen is beleggen met geleend geld.
klopt
maar beleggen met HEEL GOEDKOOP geleend geld
kan toch interessant zijn.

IB lening misschien sowieso interessant om te maximeren.. alleen al omdat je na afstuderen nooit meer zo goedkoop zult kunnen lenen
en meeste mensen na afstuderen wel lenen voor auto, huis etc , zeker eerste 2-4 jaar in arbeidsproces
[verwijderd]
0
ga voor een spaarrekening in buitenlandse valuta.

Bijvoorbeeld Turkse Lira. hier kun je nu 8% pakken. zet dit vast voor een paar jaar. dek jezelf in met een hefboom product voor valutarisico en je pakt 6,5% per jaar ;)
jrxs4all
1
quote:

rood/2=geel schreef op 22 juni 2011 15:35:

ga voor een spaarrekening in buitenlandse valuta.

Bijvoorbeeld Turkse Lira. hier kun je nu 8% pakken. zet dit vast voor een paar jaar. dek jezelf in met een hefboom product voor valutarisico en je pakt 6,5% per jaar ;)
Je denkt dat je het valutarisico voor Euro/Lira kunt afdekken voor 1,5% per jaar ? ;-) Waar kan dat, dat wil ik graag weten ?

JR
jrxs4all
1
quote:

kmg2011 schreef op 22 juni 2011 12:38:

Ik ben nog relatief nieuw in de wereld van het beleggen en ik heb een vraag.

Ik ben een student en daarom kan ik via de IB-Groep een lening afsluiten. De rente van die lening is altijd al laag geweest en dit jaar bedraagt de rente maar 1,5 %. ....

Die 1,5% rente is variabel, dat kan volgend jaar meer zijn. En over 5 of 10 jaar veel meer. Als je obligaties gaat kopen met lange looptijd en vaste rente, dan blijft de opbrengst daarvan vast over de hele periode. Zo kun je meer gaan betalen dan je ontvangt, dat is niet zo slim.

Daarnaast loop je debiteurenrisico. Als de debiteur failliet gaat ben je je geld kwijt, met je schuld blijf je dan gewoon zitten. Dat is ook niet zo slim.

Kortlopende Nederlandse staatsobligaties kopen is dan de enige mogelijkheid. Dan loop je geen renterisico en (vrijwel) geen debiteurenrisico.

Dat levert dan ongeveer 1,5% op ...... zo komt de IB-Groep namelijk ook aan zijn geld,

JR
[verwijderd]
0
Bedankt voor de reacties,
Ik ben me bewust van de mogelijke stijging van de rente v/d lening. Die zit er vast ook wel aan te komen. Maar ik denk dat een studentenlening altijd wel een relatief lage rente behoudt.

Nederlandse staatsobligaties lijken me ook een goede keuze, maar hoe zit het met obligaties die RBS aanbiedt?

!@#$!@!
0
obligaties van een bank ? Gaat de hele financiele crisis langs je heen ofzo ?

Het is altijd zo, hoe hoger de rente, hoe hoger het risico.
[verwijderd]
0
quote:

kmg2011 schreef op 22 juni 2011 21:26:

Bedankt voor de reacties,
Ik ben me bewust van de mogelijke stijging van de rente v/d lening. Die zit er vast ook wel aan te komen. Maar ik denk dat een studentenlening altijd wel een relatief lage rente behoudt.

Als de afbouw van onze kenniseconomie in dit tempo doorgaat, denk ik dat het niet lang zal duren dat je gewoon de marktrente gaat betalen.

[verwijderd]
0
Wat betreft de kennis economie ben ik het met je eens.
Maar het is wel zo dat er steeds meer studenten een lening nodig gaan hebben. Er blijven genoeg studenten over die doorstuderen, ookal zitten ze op de grens van 5 jaar en moeten ze €3000 per jaar bijbetalen. Dan zit er bijna niks anders op dan flink bijlenen.

Maar stel dat er steeds meer studenten lenen via IBG, wat voor effect heeft dit dan op de rente? (los van andere factoren)
[verwijderd]
0
quote:

!@#$!@! schreef op 22 juni 2011 22:07:

obligaties van een bank ? Gaat de hele financiele crisis langs je heen ofzo ?

Het is altijd zo, hoe hoger de rente, hoe hoger het risico.
Banken zijn toch relatief veilig? Hoe vaak komt het nou voor dat een bank failliet gaat? Ik weet dat door zo te denken het allemaal mis is gegaan maar toch...

Ze zijn ook (ruim) geslaagd voor de stresstesten die zijn opgesteld voor de banken, zegt dat dus helemaal niks?

Ik heb trouwens ook niks op het forum gevonden over de aex-obligaties, leken mij ook wel boeiend.
mrQ
0
@zzzaai: lol :D

@kmg2011. Alleen een spaarrekening (of ander, door de DNB goedgekeurd, product) bij een bank die onder het depositogarantiestelsel is safe.
Tenzij je nu al boven de 100K uit komt. Mijns inziens levert dit trucje niet veel op (heb het zelf ook ooit overwogen).

Bij ING vang je 2,3% toprekening vrij opneembaar. Dan blijft er 0,8% over als je dit jaar 1,5% rente moet betalen. Later moet je in de gaten houden of je marge (de 0,8%) positief blijft.

De inflatie heb je wel mee (of tegen net hoe je het wil zien). Als je ooit een baan hebt en die ook nog is behoud en je daarbij gecorrigeerd wordt voor infaltie. Dan kan je straks makkelijker het geleende geld terug betalen. Helaas is het opgebouwde bedrag dan ook minder waard.

Daarnaast vroeg jij nog wat er kon veranderen als meer studenten gaan lennen etc. Mijn korte antwoord is alles kan bij de IB-groep veranderen. Als er niet te veel veranderd kunnen ze direct stoppen met het verstrekken van leningen en moet iedereen binnen 2 jaar beginnen met terugbetalen. De hoogte van de terugbetaling is nu redelijk (er wordt gekeken naar je inkomen) echter kan het in de toekomst natuurlijk ook minder aantrekkelijk zijn bijv. alles boven bijstandsniveau afstorten tbv het terugbetalen van de IB lening.

[verwijderd]
0
quote:

kmg2011 schreef op 22 juni 2011 22:54:

Wat betreft de kennis economie ben ik het met je eens.
Maar het is wel zo dat er steeds meer studenten een lening nodig gaan hebben. Er blijven genoeg studenten over die doorstuderen, ookal zitten ze op de grens van 5 jaar en moeten ze €3000 per jaar bijbetalen. Dan zit er bijna niks anders op dan flink bijlenen.

Maar stel dat er steeds meer studenten lenen via IBG, wat voor effect heeft dit dan op de rente? (los van andere factoren)
Als je geen ouderlijke financieele backup hebt is het sowieso verstandig om vanaf dag 1 maximaal te lenen, je verzekert jezelf dan zodat je ook na aflopen gewone beurs nog pecunia achter de hand hebt om eventueel een uitloop van je studie te bekostigen, ook zou je er een tweede studie mee kunnen bekostigen.
Ook na afstuderen heb je geld nodig om een baan te kunnen uitoefenen, mogelijk moet je verhuizen of heb je een auto nodig, met het geleende kun je direct jezelf daarvan voorzien.

16 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
872,00  -2,02  -0,23%  09:18
 Germany40^ 18.012,90 -0,42%
 BEL 20 3.861,75 -0,57%
 Europe50^ 4.977,46 -0,25%
 US30^ 38.368,49 +0,04%
 Nasd100^ 17.315,99 -1,19%
 US500^ 5.038,69 -0,66%
 Japan225^ 37.642,64 -0,94%
 Gold spot 2.321,57 +0,24%
 EUR/USD 1,0714 +0,15%
 WTI 82,89 -0,01%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%
ACOMO 0,00%
ADYEN NV 0,00%

Dalers

AMX -0,69%
AEX -0,12%
AALBERTS NV 0,00%
ABN AMRO BANK... 0,00%
Accsys 0,00%

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront