Discussie - Koffiekamer - Sorry, maar er is iets waar ik meer over wil weten.

Reageer   

zondag 12 februari 2012 20:40
Het betreft Griekenland.

De vraag is, wat als griekenland omvalt ?

1: Is griekenland dan vrij van de lopende schulden omdat het failliet is? (met name de reeds vrijgescholden schulden)

2: Zouden ze met een nieuwe regering kunnen doordraaien met de huidige belasting inkomsten ? (het bekostigen van politie, leger , (vlieg)verkeer, ponten e.d.)

3: Zouden ze Euro nog kunnen handhaven ?

In het algemeen dus, wat is het scenario in dit specifieke geval volgens U.

Mijn mening is dat ik denk dat er een soort anargie moet ontstaan, waarbij het voorlopig ieder voor zich zal zijn.

Ik hoop dat er wat toelichting komt hoe ik e.e.a. moet zien.
(Mischien een domme vraag, maar weet het gewoon niet)
Mvg Peerke
zondag 12 februari 2012 22:30
Peerke,
dit had ik niet van jou verwacht.

Mijn mening:

Als Griekenland default da:
- zijn hun banken failliet en moeten Europese banken en ander investeerders 100% afschrijven;
- griekenland heeft dan nog steeds een tekort op de begroting van 10% per jaar dus in 7 jaar hebben ze weer 100% van het GDP als staatsschuld;
- Griekenland heeft dan geen toegang meer tot de kapitaalmarkt;
- Griekenland moet bij het IMF aankloppen voor centjes en het IMF zal zeer strenge eisen stellen;

Kort samengevat, als ze defaulten, "THEY ARE FUCKED!"

zondag 12 februari 2012 22:31
En natuurlijk is het dan exit euro
zondag 12 februari 2012 23:17

En als ze het slim spelen, en gaan zgn. akkoord met alle opgelegde bezuinigingen en strijken vervolgens voor 13 maart 2012 die:

130.000.000.000,00 eurotjes op.....

om vervolgens direct nadat het geld op hun rekening staat, alsnog besluiten om met de poet ervandoor te gaan en terug in hun Oertijd van de new Drachme, is toch veel slimmer voor de grieken?

2 Vliegen in 1 Klap:

-Alle Euro schuldenaren keihard op zijn grieks gena*id!
-Ze hebben weer 130.000.000.000,00 keiharde eurotjes in de pocket -;)

Groeten en Sterkte.

zondag 12 februari 2012 23:22
Oh ja, en denk echt niet dat de toeristen al die Lesbos, Zamos etc eilanden Links zullen laten liggen, de Lokale Economie gaat Juist als een Tierelier draaien, zoals vroeger en nu nog steeds...

Relaxen op het strand met voldoende eten in overvloed ... Who cares, Baby?

Ik denk dat een hoop ZZP-ers zullen emigreren naar het veelbeloofde land.

Lekker veel zon, lekkere stranden en grieks ....

Groeten en Sterkte.
zondag 12 februari 2012 23:23
Als ik je goed begrijp, ja zeggen en nee doen, en natuurlijk gewoon in de euro blijven.

Vergeet echter niet dat dit maar over een tranche van 13M gaat.

Interessant om over na te denken wat er dan gebeurt.

ik denk dat er daarna een ongecontroleerde default onstaat die ook Portugal aantast.

Ik hoop dat de Griekse leiders verstandig zijn maar ik betwijfel het....

maandag 13 februari 2012 10:07

Hoe zie jij dat verlopen ? (als Griekenland valt)

Er zijn toch momenteel euro's daar in omloop !
Kunnen ze daar gewoon mee door betalen ?

Heeft de staat dan voldoende geld in kas om het leger, politie, brandweer te betalen ?

Het gaat me dus niet om de gevolgen voor de rest van Europa, maar specifiek de gevolgen daar in Grieknland.
maandag 13 februari 2012 10:20
Het land is in oorlog met haar eigen bevolking, kijk naar de beelden die nu binnenkomen.
Complete winkelstraten staan gewoon in de fik.

De euromunt zal er gewoon blijven circuleren, ook na de EXIT.
In Afghanistan of Rusland kun je toch ook met US-dollars betalen! sterker nog, de dollar is meestal nog sterker dan de lokale munt aldaar.

De wereld vergaat niet na de exit, er ontstaat een herschikking, een nieuw begin met meer stabilitiet in de EU.
maandag 13 februari 2012 11:37
Die 130 miljard staat zo bij de rijken op Zwitserse bankrekeningen.
Griekenland is één corrupte boel.
maandag 13 februari 2012 11:46
Wat ze ook zullen doen; Griekenland kan niet een zelfde munt hebben als Noord Europa; de Euro is te sterk voor de Griekse economie.(en niet alleen voor de Griekse economie). Er is trouwens in 1995! al een interessant artikel verschenen waarom Europa niet zal werken. http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=Geert+Hofstede&hit=7&set=1&check=Y (je moet wel abonnee zijn om te kunnen lezen)
Griekse politici zouden moeten luisteren naar de burgers en dit hele project stop moeten zetten; een Eurozone zonder burgers gaat niet werken.

maandag 13 februari 2012 20:26

De wereld vergaat niet na de exit, er ontstaat een herschikking, een nieuw begin met meer stabilitiet in de EU.

Hoe verloopt zo`n herschikking dan ?

Anargie ? positief ?, en voor wie ?
Mvg Peerke
maandag 13 februari 2012 22:03

[...]

Heeft de staat dan voldoende geld in kas om het leger, politie, brandweer te betalen ?

Het gaat me dus niet om de gevolgen voor de rest van Europa, maar specifiek de gevolgen daar in Grieknland.

Je krijgt dan een tweemunten economie zoals Turkije dat had met de D-mark.
Mensen verdienen in Griekenland Drachmen die snel devalueren. De rijken kunnen zich vanuit het buitenland laten betalen in euro's of dollars.
De gevolgen:
- de jeugd met een opleiding verlaat het land en moet hun familie in Griekenland ondersteunen;
- de gewone werkenden in Griekenland worden armer en armer;
- idem de gepensioneerden;
maandag 13 februari 2012 23:24

[...]

meest gebruikelijke is banken dicht, verplicht omwisselen, grenzen voor kapitaal ook dicht.

met dat laatste zijn ze al rijkelijk laat zodat de vrindjes met geld hun kapitaaltje al de grens over gebracht hebben.

overheids heeft ongelimiteerd drachmes, die kan ze zo bijdrukken.

oudere mensen met spaarcentjes de dupe, en pensioenen waarschijnlijk ook.

ze moeten er wel snel mee komen wil het zin hebben. huidige staatsleningen zijn onder grieks recht en kunnen ze dus mooi omzetten in drachmes of helemaal niet betalen. schulden na voorgestelde herstructurering worden onder UK recht, en dan kan dat niet meer zo simpel.
maandag 13 februari 2012 23:25

2: Zouden ze met een nieuwe regering kunnen doordraaien met de huidige belasting inkomsten ? (het bekostigen van politie, leger , (vlieg)verkeer, ponten e.d.)

Het niet hoeven betalen van rente en aflossing scheelt een hoop op de begroting, de rest kunnen ze simpelweg bijdrukken. De komende paar jaar hoeven ze niet te proberen in het buitenland te lenen. Alhoewel... IJsland heeft pas ook weer obligaties weten te verkopen.
maandag 13 februari 2012 23:37

[...]

Het niet hoeven betalen van rente en aflossing scheelt een hoop op de begroting, de rest kunnen ze simpelweg bijdrukken. De komende paar jaar hoeven ze niet te proberen in het buitenland te lenen. Alhoewel... IJsland heeft pas ook weer obligaties weten te verkopen.

Las ergens dat hun rentelast 14% van de begroting was. Dus scheelt inderdaad een slok op een borrel.
dinsdag 14 februari 2012 00:16
1. Ja, maar ze hebben wel een probleem om geld op te halen. Ze moeten dan aankloppen bij het IMF maar het zou zo maar kunnen dat China hier een ingang gaat vinden.
2. Dat kunnen ze doen omdat ze dan drachmes kunnen bijdrukken. Gevolg is wel een giga inflatie.
3. Nee, maar ze blijven wel in de EU. Al was het alleen maar omdat Brussel dat wil (ook met het oog op China, zie punt 1)

Ik denk dat het uiteindelijk goed voor Griekenland zou zijn om uit de euro te gaan. De weg die ze nu ingaan is toch ook niet houdbaar. Goed voor hun trots, moraal en om uit het juk van de EU en banken te komen. Voor de europese belastingbetaler is het ook goed, weg bodemloze put. Voor de banken minder maar vergeet niet dat dit niet alleen maar Europese banken zijn die het gelach betalen. De gevolgen voor de euro gaan denk ik meevallen. Gezichtsverlies en imagoverlies zijn wel groot maar die zijn toch al verpest. EU politici staan voor lul, de ECB staat voor lul en de banken inclusief IMF likken hun wonden. Partijen waar niemand medelijden mee hoeft te hebben.
dinsdag 14 februari 2012 00:24

1. Ja, maar ze hebben wel een probleem om geld op te halen. Ze moeten dan aankloppen bij het IMF maar het zou zo maar kunnen dat China hier een ingang gaat vinden.
2. Dat kunnen ze doen omdat ze dan drachmes kunnen bijdrukken. Gevolg is wel een giga inflatie.
3. Nee, maar ze blijven wel in de EU. Al was het alleen maar omdat Brussel dat wil (ook met het oog op China, zie punt 1)

Ik denk dat het uiteindelijk goed voor Griekenland zou zijn om uit de euro te gaan. De weg die ze nu ingaan is toch ook niet houdbaar. Goed voor hun trots, moraal en om uit het juk van de EU en banken te komen. Voor de europese belastingbetaler is het ook goed, weg bodemloze put. Voor de banken minder maar vergeet niet dat dit niet alleen maar Europese banken zijn die het gelach betalen. De gevolgen voor de euro gaan denk ik meevallen. Gezichtsverlies en imagoverlies zijn wel groot maar die zijn toch al verpest. EU politici staan voor lul, de ECB staat voor lul en de banken inclusief IMF likken hun wonden. Partijen waar niemand medelijden mee hoeft te hebben.

3. Die begrijp ik niet, binnen de eurozone blijven. Met de drachem. wat is de toegevoegde waarde voor de eu of griekenland? importeren met devaluerende drachmes? exporteren van wat?
dinsdag 14 februari 2012 00:57

[...]
3. Die begrijp ik niet, binnen de eurozone blijven. Met de drachem. wat is de toegevoegde waarde voor de eu of griekenland? importeren met devaluerende drachmes? exporteren van wat?

Griekenland is geografisch belangrijk. Aangezien Turkije niet bij de EU zit is Griekenland, als echt Europees land, een brug naar Azie. Wat de EU niet wil is dat China of de VS de dienst uit gaat maken in Griekenland. Wat voor de Grieken beter is vind ik moeilijker te beoordelen. Ze hebben veel te danken aan de EU als het gaat om subsidies en marine. Maar met de huidige ontwikkeling staat het volk daar anders tegenover. DE EU wil echt niet af van Griekenland en dat is wel terecht.
dinsdag 14 februari 2012 01:08

[...]

Griekenland is geografisch belangrijk. Aangezien Turkije niet bij de EU zit is Griekenland, als echt Europees land, een brug naar Azie. Wat de EU niet wil is dat China of de VS de dienst uit gaat maken in Griekenland. Wat voor de Grieken beter is vind ik moeilijker te beoordelen. Ze hebben veel te danken aan de EU als het gaat om subsidies en marine. Maar met de huidige ontwikkeling staat het volk daar anders tegenover. DE EU wil echt niet af van Griekenland en dat is wel terecht.

Ik denk juist niet dat Griekenland een gateway is naar Azie, hiermee bedoel je de islamitische landen?; De erfelijke ruzie met Turkije (waar ze vroeger zelfs deel van uit maakten) doet hen geen goed. Ex Joegoslavie, Bosnie Herzegovina, kan die rol beter spelen. Zijn/worden ook lid van europa...
dinsdag 14 februari 2012 02:22

[...]

Ik denk juist niet dat Griekenland een gateway is naar Azie, hiermee bedoel je de islamitische landen?; De erfelijke ruzie met Turkije (waar ze vroeger zelfs deel van uit maakten) doet hen geen goed. Ex Joegoslavie, Bosnie Herzegovina, kan die rol beter spelen. Zijn/worden ook lid van europa...

Misschien wel maar dat is wel een behoorlijke omslag. 15 jaar geleden waren deze landen nog in oorlog met elkaar. Wel een interessant idee! Kom je zelf uit een deze landen?

IEX ONE market monitor

IEX iPhone App
Jobs " Tranfers door IEXProfs.nl
Gesponsorde links

Zoek op Alfabet:

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Meest actieve discussies

41.505
40.558
35.721
10.125
8.810