De aandelenmarkt heeft een volatiele periode achter de rug. Dan is het een goed moment om te kijken naar groeiaandelen die het komende decennium een sterk potentieel hebben. The Motley Fool heeft 5 groeiaandelen geselecteerd uit verschillende sectoren, die gerust 10 jaar in portefeuille gehouden kunnen worden.
1. Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC)
Taiwan Semiconductor Manufacturing speelt een sleutelrol in de groei van kunstmatige intelligentie (AI). Als ’s werelds grootste onafhankelijke chipfabrikant maakt TSMC geavanceerde halfgeleiders die worden gebruikt in uiteenlopende toepassingen zoals AI, smartphones en auto’s. De productie van deze chips vereist technologie op het hoogste niveau en grootschalige productiecapaciteit, iets wat slechts enkele bedrijven aankunnen.
Vooral in de techniek om meer transistors op een chip te plaatsen voor betere prestaties en energiezuinigheid loopt het bedrijf voorop. TSMC is daardoor de favoriete partner van grote chipontwerpers. Met de groeiende vraag naar AI-infrastructuur breidt het bedrijf zijn capaciteit uit in nauwe samenwerking met klanten. Ondanks zijn dominante positie en cruciale rol in de AI-keten blijft het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd voor langetermijnbeleggers.
2. Pinterest
Pinterest heeft zich de afgelopen jaren getransformeerd van een inspiratieplatform tot een functioneel e-commercekanaal. Onder leiding van CEO Bill Ready is het bedrijf sterk gaan inzetten op technologie en AI, met als doel zijn gebruikersbestand van meer dan 570 miljoen maandelijkse actieve gebruikers in te zetten als groeimotor. Aan de advertentiekant is het Performance+-platform ontwikkeld om adverteerders betere tools te bieden.
Deze innovaties werpen hun vruchten af: de omzet steeg recent met 16% en de opbrengst per gebruiker nam in alle regio’s toe. Buiten de VS profiteert Pinterest van een samenwerking met Google om nieuwe markten beter te bedienen. De aandelen zijn nog redelijk gewaardeerd en het bedrijf lijkt pas aan het begin van zijn commerciële potentieel te staan.
3. Dutch Bros
Dutch Bros is een snelgroeiende koffieketen die zich onderscheidt door compacte drive-thru-locaties met lage bouwkosten en een snelle terugverdientijd. Met ruim 1.000 vestigingen in 18 staten wil het bedrijf in 2029 groeien naar 2.029 vestigingen en ziet het potentieel voor in totaal 7.000 locaties. De expansie is echter niet alleen fysiek: mobiel bestellen is in opkomst en biedt nieuwe kansen voor klantbinding via gepersonaliseerde marketing.
Ook experimenteert Dutch Bros met warm eten om de ontbijtverkoop te stimuleren. Op dit moment maakt eten minder dan 2% van de omzet uit, terwijl dat bij concurrent Starbucks bijna 20% is. Met meer menu-opties en verdere groei lijkt Dutch Bros goed gepositioneerd om een langetermijnsucces te worden.
4. Philip Morris International
Philip Morris International onderscheidt zich in de tabakssector door zijn focus op rookvrije producten en zijn internationale marktpositie. Het boekt sterke groei met rookvrije middelen zoals Zyn (nicotinezakjes) en Iqos (verhitte tabaksproducten). Zyn is bijzonder succesvol in de VS, met een volumegroei van 53% in het afgelopen kwartaal. Iqos groeit hard in Europa en Azië en begint ook voet aan de grond te krijgen in opkomende markten zoals Mexico-Stad en Jakarta.
Met de herwonnen rechten op Iqos in de VS opent zich een nieuwe groeimarkt. Tegelijkertijd blijft de traditionele sigarettenverkoop stabiel in andere landen, mede dankzij sterke prijszetting en lokale productie die invoerrechten vermijdt. Al met al heeft Philip Morris een stevige uitgangspositie voor verdere groei.
5. Eli Lilly
Eli Lilly is een pionier op het gebied van GLP-1-geneesmiddelen, die populair zijn voor gewichtsverlies en diabetesbehandeling. De injecteerbare middelen Mounjaro en Zepbound genereerden samen $6,1 miljard omzet in één kwartaal, mede dankzij off-label gebruik voor gewichtsverlies.
De echte potentiële doorbraak ligt bij Orforglipron, een oraal GLP-1-middel dat in een fase 3-studie al veelbelovend bleek. Orforglipron biedt voordelen in gebruiksgemak en distributie: geen naalden, geen gekoelde opslag. Hierdoor kan Eli Lilly productieproblemen vermijden en sneller opschalen. Als het medicijn op de markt komt, kan het een dominante speler worden in de markt voor afslankmiddelen. De vooruitzichten voor verdere groei zijn dan ook sterk.