AMSTERDAM (AFN) - De coronacrisis maakt de verduurzamingsslag waar de luchtvaartsector voor staat niet makkelijk. KLM-baas benadrukte in een toelichting op de huidige crisis dat voor verdere verduurzaming geld nodig is. Dat staat volgens hem momenteel op "gespannen voet" met de uitdagingen waar KLM en de sector mee te maken hebben.
Volgens Elbers verandert de huidige moeilijke tijd niets aan de ambities op het gebied van duurzamere brandstoffen en andere initiatieven om vliegen milieuvriendelijker te maken. "Maar dit soort initiatieven zijn niet gratis." Hij vindt nog altijd dat verduurzamen moet. Dat is volgens Elbers ook de enige manier waarop de luchtvaart zijn "license to operate" houdt. Maar met de huidige uitdagingen waar de sector voor staat, lijken vertragingen bij de realisatie van duurzame ambities evident.
Elbers wijst er ook op dat lokale inzet bij verduurzamingsinitiatieven niet heel veel zin heeft als dit niet wereldwijd ook opgepakt wordt. "Wat we als KLM kunnen doen is voorop gaan en het voortouw nemen. Dat doen we ook. Maar we moeten zoiets niet doen in het isolement van Nederland."
Einde luchtvaart
Elbers denkt zeker niet dat de huidige crisis het einde betekent van de luchtvaart. Hij benadrukt dat ook nu de sector een cruciale rol speelt met bijvoorbeeld het vervoer van medische hulpmiddelen. Als de crisis op een gegeven moment voorbij is, is volgens de KLM-baas ook een belangrijke rol weggelegd voor de sector bij het herstel, wijzend naar de rol van de luchtvaart bij de import en de export. Ook speelt volgens hem luchthaven Schiphol dan een belangrijke rol.
KLM vliegt momenteel zo'n 10 procent van alle vluchten die het eigenlijk had willen vliegen. In het schema staan ook dagelijkse vluchten naar coronabrandhaard New York. Vanuit het eigen personeel is kritiek op die dagelijkse verbinding, vooral vanwege de veiligheid van personeel en passagiers.
Volgens Elbers staan die vluchten niet zonder reden in het schema. Zo zouden er nog vele Nederlanders vanuit New York terug naar Nederland willen. Ook is de route een belangrijke luchtbrug voor vracht, waaronder medische benodigdheden. KLM doet de nodige inspanningen voor de veiligheid. Personeel dat niet wil vliegen, hoeft dat volgens Elbers ook niet. "Niemand is verplicht."
Wonderlijke kop. Wat nu gebeurt is toch ideaal voor het klimaat en milieu. Zolang ze aan de grond staan, maakt het niet uit hoe vervuilend vliegtuigen zijn.
Minder vliegen is juist heel duurzaam. Bio brandstof zet absoluut geen zoden aan de de dijk, denk maar aan E10 in de auto waarbij het verbruik juist toeneemt. Op Schiphol werd tot voor kort meer getankt dan het hele Nederlandse wagenpark incl trucks bij elkaar dus die iets zuinigere nieuwere toestellen maakt het zeker niet opeens duurzaam. Gewoon weer een kletsverhaal van Elbers die alle zeilen bijzet om maar vooral vooraan in de staatssteun ruif te mogen graaien met zijn KLM. Belasting betalen in goede tijden doen ze niet aan, reserves opbouwen ook niet en nu in 1x bankroet en moet de burger maar weer betalen. Als het aantal vluchten niet zo was gegroeid afgelopen jaren was de val van de sector nu ook niet zo hard geweest en het virus ook nog veel minder hard verspreid over de wereld. Misschien kan die Elbers beter filiaalmanager worden bij een Albert Heijn straks.
Vreemd dat ze nog op New York vliegen. Passagiers zullen wel wat regels mee krijgen, maar waarschijnlijk nogal vrijblijvend, geen enkelband. Elbers was oprechter geweest om aan te te geven dat de passagiersluchtvaart spil in de wereldwijde coronaverspreiding is/was. De nieuwe regelgeving die daaruit voortvloeit zorgt al voor genoeg vergroening de komende jaren.
Het zware volume van de laatste jaren zal denk ik nooit meer terugkomen, het was echt de top van de markt, het virus kwam op het juiste moment, hoe cru!
Voor 4 tientjes naar Praag of Barcelona, 500 euro 6 weken naar Vietnam.
Er gingen per uur meer vluchten naar London, dan tramlijn 4 naar de Rai.
Maak het product, duurder, exclusiever, milieu verantwoord, beheersbaar, schaal SPL af, ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, Benshop mag dat gewoon hardop zeggen.
"Vroeger" zag je 2x8 toestellen in een rijtje binnenkomen(polderbaan, Zwanenburgbaan) bij mooi weer, mooi gevlochten, stapsgewijs naar beneden komen.
Nu schreeuwt een kindje naar haar moeder....."een vliegtuig, een vliegtuig!!!" als er een cargo-kist voorbij komt, welkom in de nieuwe wereld.
Jaaaaa, want nu gaat heel Nederland voortaan camperen op de Veluwe.....hahaha dream on
Al deze maatschappijen snoeihard failliet laten gaan, nationaliseren, laten heropstarten met een beperkte hoeveelheid overheidsgeld, en die terug laten betalen door een keiharde EU brede accijns op kerosine. De luchtvaart is nu toch kapot, dit is de perfecte gelegenheid om vanaf 0 te beginnen en in ieder geval op dit vlak te verduurzamen. Voor een tientje naar Portugal dat moet echt niet meer mogen kunnen in de jaren 20.
Dan komt de natuur weer in opstand: met een virus dat in de bekleding van de vliegstoelen gaat zitten, niet verwijderbaar, zeer agressief, geen antistoffen voorhanden...laten we zeggen tot 8 uur vliegen of bij meerdere vluchten per jaar bij dezelfde persoon (of gewoon uit een lab he!)
Of we gaan weer vliegen als nooit tevoren, de nieuwe A terminal open, Lelystad eroverheen, nieuwe 5 baansweg naar terminal open(bijna klaar)
Elke 5 minuten een start van Easyjet, KLM op 40K medewerkers, vouchers die opgevlogen moeten worden, dit jaar nog! staanplaatsen in toestellen(vertical cabines) ....kan zeker allemaal gebeuren!
Alle facetten van de luchtvaart worden KEIHARD geraakt en dat is echt niet alleen dat vakantievluchtje van Henk en Ingrid. Meeste vluchten worden gedaan door een beperkt aantal personen, de veel vakantievliegers en zakelijk.
Dit wordt nooit meer zoals het was en als Henk en Ingrid het weer oppakken is het ook zelden KLM.
Elbers en kabinet KLM hebben verkeerd gegokt, zij wilden groei, groei, groei en daar moeten we nu heel fors aan meebetalen.
Wat een links idealistische onzin kramen jullie allemaal uit zeg, bah. En wel lekker op vakantie met het vliegtuig denk ik? Rob Jetten figuren.
En plof, jij kletst werkelijk uit je nek. Klm betaald geen belasting? Klm valt nu hard omdat ze te hard gegroeid zijn? Klm bouwt geen reserves op? Enig idee van de besparingsronde die KLM de afgelopen jaren heeft doorlopen? En de corona verspreiding is de schuld van KLM? Man man man, ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar zien staan. Hoe verzin je het?!
Hoe is het mogelijk dat er nu 20 tot 60 procent minder stikstofuitstoot is? Dat moet hoofdzakelijk komen door minder luchtvaart.
Kan vrijwel niet anders. Tijd om de onderzoeken tot nu toe maar eens goed tegen het licht te houden,
Je kletst uit je nek plof. Het netwerk van KLM staat nog maar voor 10% op dit moment. Jij denkt dat KLM dat had kunnen opvangen door beter zijn best te hebben gedaan in het verleden? En dat geldt dus ook voor alle horeca in nederland en alle andere bedrijven in de wereld waar nu miljarden staatssteun voor wordt uitgetrokken? Die hadden gewoon beter hun best moeten doen? Dit is niet te voorzien. Door niemand. Hier kan je je niet tegen wapenen. Linkse kletskoek van je.