PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Het is nog een kwestie van "weken of maanden" voordat er een besluit is over de herkapitalisatie van luchtvaartcombinatie Air France-KLM. Dat zei de Franse onderminister voor Transport Jean-Baptiste Djebbari in een interview met nieuwszender BFM TV. In de lopende gesprekken met de Nederlandse regering bewaakt Parijs de Franse belangen binnen het luchtvaartconcern, waarschuwde hij.
"Air France-KLM is van strategisch belang en Frankrijk is geïnteresseerd in een balans tussen de verschillende partijen", zei Djebbari. "De alliantie Air France-KLM heeft Nederland de afgelopen jaren meer opgeleverd dan Frankrijk", vervolgde de politicus. "Het is heel belangrijk dat de belangen van beide partijen worden gerespecteerd."
Zowel Frankrijk als Nederland heeft een belang van ongeveer 14 procent in het luchtvaartbedrijf, dat van de twee landen al 10,4 miljard aan staatssteun kreeg in de vorm van leningen en kredietgaranties. Doordat reizigers wegens de coronapandemie nog altijd massaal wegblijven, is verdere steun nodig. Naar verwachting zal dat in de vorm van een verhoging van het eigen kapitaal zijn.
Volgens Djebbari moeten de gesprekken voor overeenstemming zorgen over de te voeren strategie. Dat moet helderheid geven over de mogelijkheden van Air France-KLM om concurrerend te blijven nadat de coronapandemie achter de rug is. Naar verwachting is er dan voor minder luchtvaartmaatschappijen ruimte, waardoor de concurrentie heviger wordt, aldus de bewindspersoon.
Laat de Fransman met feiten komen als deze roept dat Nederland, met allebei ongeveer een belang van 14 procent, méér heeft geprofiteerd dan Frankrijk.
begrijp niets van de huidige koers van klm, waarom staan die dingen op 5 euro en niet op 50 cent met een giga emissie op handen, of gaan overheden voor miljarden aan vers kapitaal echt maar een symbolisch aandelenbelang vragen en daarmee de belastingbetaler een oor aannaaien
Hebben Ze alweer geld nodig !
al 10,4 miljard aan staatssteun kreeg .
een ticket mag wel 5x zo duur worden zeg .
Niemand profiteert van dit debacle en al helemaal de belastingbetalende burgers niet.
De duizenden grootverdieners waaronder weinig werkende en veel verdienende piloten en veelal passief en incapabel management komen er relatief nog goed van af..hoe lang nog?
CITI group gaf 31/12 al een verkoopadvies en 0,1 euro (downgrade) aan KLM/AF
Zo wordt nu echt eens tijd voor die 1 euro en lager.
Kan een beursspecialist mij AUB uitleggen waarom AF-KLM stijgt
op dit nieuws en waarom ze überhaupt op 5,25 staan????
Mvg
Fred
ze blijven doorvliegen met 20% bezetting, ipv de helft v het personeel eruit te gooien. Nu vangen ze lekker eindeloos miljarden belastinggeld