KBC verhoogt advies voor PostNL

Gepubliceerd op 3 augustus 2020 09:35 | Reacties: 5 | Onderwerpen: advies 

KBC Groep (25 sep)

41,860 -0,400 (-0,95%)

PostNL (25 sep)

2,580 -0,020 (-0,77%)

AMSTERDAM (AFN) - De resultaten van PostNL in het tweede kwartaal waren sterk, beoordeelden de analisten van KBC Securities. Het postbedrijf had in juni ook al zijn verwachtingen verhoogd en daarom zetten de marktvorsers hun advies nu op buy, waar dat eerder hold was. Het koersdoel schroefden ze op naar 2,70 euro, van 1,50 euro eerder.

De omzet van PostNL was fors hoger, geholpen door aanzienlijk meer bezorgde pakketjes omdat consumenten meer zaken online bestelden tijdens de coronacrisis. Die markt zal zich wat normaliseren in de tweede jaarhelft, verwacht KBC, maar toch zal het aantal pakketjes boven dat van de periode voor de coronacrisis blijven liggen. Bij dat hogere niveau kan PostNL efficiënter werken, denken de analisten.

Analisten van ING waren tevreden dat de resultaten van PostNL hoger waren dan de gemiddelde verwachting. Ook wijzen ze naar de hogere verwachting van PostNL voor de vrije kasstroom. Door die combinatie neemt de kans op het uitbetalen van een dividend aan het einde van het jaar verder toe, denken ze. ING heeft een buy-advies met een koersdoel van 3,25 euro.

Het aandeel PostNL stond maandag rond 10.20 uur 8 procent in de plus op 2,23 euro. Daarmee was het bedrijf de koploper in de MidKap.

15 Posts
Beursplein 5
0
De beurswaarde is momenteel 1,1 miljard euro. Veel te hoog voor een bedrijf waarvan de concurrentie sterk toeneemt door DHL en DPD.

SELL
Jopie1962
0
"Die markt zal zich wat normaliseren in de tweede jaarhelft, verwacht KBC"

Inderdaad, in maart/april/mei heb ik nog online besteld, maar sinds de winkels weer 'normaal' open zijn ga ik er veel meer op uit en heb ik niks meer online besteld.

Dat 'normaliseren' kon best wel eens meer effect geven dan verwacht.
g.raaier
0
quote:

Beursplein 5 schreef op 3 augustus 2020 09:58:


De beurswaarde is momenteel 1,1 miljard euro. Veel te hoog voor een bedrijf waarvan de concurrentie sterk toeneemt door DHL en DPD.

SELL



Kletskoek. Deze bedrijven hebben allemaal een capaciteitsprobleem waardoor de prijzen en ook de marge zal toenemen. Het enige probleem daarbij is dat de toegenomen winstgevendheid zal moeten worden aangewend voor (sneller dan verwachte) investeringen in sorteercapaciteit.
jochem37
0
De prestaties van Postnl zijn prima en de vooruitzichten zijn dat ook , zo stellen HV en het overgrote deel van de analytici.. Wat wil je nog meer als belegger ??
rene02
1
quote:

Beursplein 5 schreef op 3 augustus 2020 09:58:


De beurswaarde is momenteel 1,1 miljard euro. Veel te hoog voor een bedrijf waarvan de concurrentie sterk toeneemt door DHL en DPD.

SELL


Als je zo gaat praten moet je maar eens naar Adyen kijken, daar is de koers winstverhouding helemaal zoek. Lijkt een beetje op het bitcoin scenario. Voor Postnl gaat het wel goedkomen in de toekomst. Het is jammer dat ze de verkeerde bewindvoerders aan het roer hebben zitten. De overname van Sandd had nooit plaats mogen vinden en de overname door Bpost wel. Daar in tegen hadden ze de hele posttak beter kunnen overdoen aan Sandd of een andere geintersseerde. Post zal straks alleen maar op het resultaat blijven drukken tenzij je het bezorgen van een brief bijna net zo duur maakt als een pakje
Yandex
0
quote:

jochem37 schreef op 3 augustus 2020 10:41:


De prestaties van Postnl zijn prima en de vooruitzichten zijn dat ook , zo stellen HV en het overgrote deel van de analytici.. Wat wil je nog meer als belegger ??


Dat mensen nóg meer online zullen kopen, én wat hebben we een geluk, dat gaat nog gebeuren ook.

Positief!
erjee-ff
0
quote:

Yandex schreef op 3 augustus 2020 10:56:


[...]

Dat mensen nóg meer online zullen kopen, én wat hebben we een geluk, dat gaat nog gebeuren ook.

Positief!

Hoezo? Er zit een grens aan wat huishoudens extra online gaan kopen.
MartijnN1932
0
quote:

erjee-ff schreef op 3 augustus 2020 11:10:


[...]
Hoezo? Er zit een grens aan wat huishoudens extra online gaan kopen.


Dat niet alleen, ik zie nog wel meer zaken gebeuren.
1 AH levert ook steeds meer boodschappen aan huis, waarom zouden ze op termijn niet ook hun bol.com leveringen via die route laten lopen...

Dat geldt ook voor andere supermarkten.
(ik zie daar overigens ook nog wel wat weggelegd voor picnic)

zo zal postNL echt wel e.a. aan omzet en volume kwijtraken.

ik heb in ieder geval de helft postnl verkocht vandaag met 40% winst.
het is genoeg geweest..
Diesel.
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 3 augustus 2020 12:30:


[...]

Dat niet alleen, ik zie nog wel meer zaken gebeuren.
1 AH levert ook steeds meer boodschappen aan huis, waarom zouden ze op termijn niet ook hun bol.com leveringen via die route laten lopen...

Dat geldt ook voor andere supermarkten.
(ik zie daar overigens ook nog wel wat weggelegd voor picnic)

zo zal postNL echt wel e.a. aan omzet en volume kwijtraken.

ik heb in ieder geval de helft postnl verkocht vandaag met 40% winst.
het is genoeg geweest..


Als je had gewacht met verkopen, zou je winst nog hoger oplopen.
Op dit moment is Post nl. redelijk veilig om in te beleggen.




GoldenRobbie
0
Redenen om te houden 1. Nu is er ook amazon in NL welke Amazon DE vervangt. 2. Bovendien heeft wellicht Post NL interesse om de bezorgtak van AH of Jumbo over te nemen. Het gaat dan alleen om bezorgen van de boodschappen, de ordervewerking etc doet appie. 3. Bovendien kan het altijd nog om de POST te verkopen, in een aparte bv onder te brengen etc. 4.Tenslotte, nu het huis op orde is is het wellicht ook een overname kandidaat, Fedex/Deutsche/UPS. 5. Aankondiging herstart Dividend 6. Verlieslatende activiteiten zijn de deur uit.
Kortom, ik zie eerder 3 Euro op de borden dan weer 1.75
MartijnN1932
0
quote:

Diesel. schreef op 3 augustus 2020 14:15:


[...]

Als je had gewacht met verkopen, zou je winst nog hoger oplopen.
Op dit moment is Post nl. redelijk veilig om in te beleggen.







tja dat zou je ook van veel andere partijen denken, en toch knallen die overwachts naar beneden.

zoals aangegeven 40% winst,
waarbij overigens bijna mijn gehele positie die ik nog over heb in postnl gedekt is door deze winstneming.

40% winst is dusdanig dat ik het jammer vind dat ik niet mee deel in de meer winst als postnl naar 3 euro gaat. maar ik heb eerder 30 % winst gehad op vastgoed, maar dacht het kan vast hoger, en uiteindelijk doordat ik mijn emoties niet onder controle wist te houden 5% verlies.

dus houdt je vast aan je doelstelling en volg deze ten alle tijden.

dat is bij mij dus 30-40% winst is de ongeveer 30-40% van de aandelen van de hand doen.
tenzij er een dividend rendement te behalen is van boven de 6% (op de nieuwe koers) (dan wordt het ook weer een ander verhaal )

Als ik mij daar vroeger aan vast had gehouden dan was ik nu spekloper geweest met meer dan 110% winst in plaats van 20% in de min te staan op mijn gehele portefeuille



dus ik heb mij voorgenomen, mijn emoties onder controle te proberen te houden en zorgen dat ik mijn doelstelling bereik dat ik uiteindeiljk alleen nog maar met winsten aan het beleggen ben..
( het zal alleen nog even duren voordat ik dat bereikt heb)

daar komt bij dat ik geld heb om in eventuele onverwachte situaties bij te kopen, zonder mijn spaargeld te hoeven aanspreken)

Winst is winst en 40% is verrekte prima winst, had het misschien 50% kunnen worden, jammer

(overigens hoop ik voor mij zelf en jullie alleen dat postnl inderdaad boven de 3 gaat komen)


Beursplein 5
0
BPOST heeft een veel lagere k/×, keer 9% dividend uit en heeft een grotere (internationale) pakketdivisie.

Het aandeel BPOST staat op een ALLTIME LOW.

BUY BPOST, SELL POSTNL !
MartijnN1932
0
quote:

Beursplein 5 schreef op 3 augustus 2020 17:26:


BPOST heeft een veel lagere k/×, keer 9% dividend uit en heeft een grotere (internationale) pakketdivisie.

Het aandeel BPOST staat op een ALLTIME LOW.

BUY BPOST, SELL POSTNL !



Heeft u soms BPost?

want alleen in 2018 hadden ze netto een positieve cashflow en netto winstmarges dalen en ze zijn in 2 jaar tijd van 26 euro gezakt naar 8 euro in Januari 2020, (nog voor alle ellende)
rond die koers hangen ze nu al een tijd met af en toe een piek, (voor de covid) nu 5 eur 40, misschien dat er nog 2 euro bij komt maar meer zit er niet in.. tenzij ze binnen nu en een jaar een enorme investering doen in de optimalisatie van hun bedrijfsprocessen...

Maar dat zou betekenen dat ze pas over 4 jaar de vruchten daarvan plukken en in de komende 3 jaar slechtere cijfers laten zien..

aardappelvG
0
quote:

Beursplein 5 schreef op 3 augustus 2020 09:58:


De beurswaarde is momenteel 1,1 miljard euro. Veel te hoog voor een bedrijf waarvan de concurrentie sterk toeneemt door DHL en DPD.

SELL


DPD? Wie is dat?

DHL is de enige concurrent maar is een factor 4 kleiner dan PostNL, die partijen zullen verder ook wel behoorlijk samenwerken en vanwege monopolie gezeik ook echt niet de neiging hebben elkaar stuk te concurreren.

Mij part koop je dus gewoon beide bedrijven op, zit je sowieso safe. Maar de komende 10 jaar gaat DHL sowieso het gat niet inlopen op PostNL, als je een beetje kaas hebt gegeten van hoe deze markt zich ontwikkeld zou je dat weten.
aardappelvG
0
quote:

GoldenRobbie schreef op 3 augustus 2020 15:00:


Redenen om te houden 1. Nu is er ook amazon in NL welke Amazon DE vervangt. 2. Bovendien heeft wellicht Post NL interesse om de bezorgtak van AH of Jumbo over te nemen. Het gaat dan alleen om bezorgen van de boodschappen, de ordervewerking etc doet appie. 3. Bovendien kan het altijd nog om de POST te verkopen, in een aparte bv onder te brengen etc. 4.Tenslotte, nu het huis op orde is is het wellicht ook een overname kandidaat, Fedex/Deutsche/UPS. 5. Aankondiging herstart Dividend 6. Verlieslatende activiteiten zijn de deur uit.
Kortom, ik zie eerder 3 Euro op de borden dan weer 1.75

Deutsche kan het niet overnemen i.v.m. marktmacht. Post... Waarom zou je daar verlies op draaien? Dan laat je dat hele onderdeel failliet verklaren of maak je het zo duur allemaal dat niemand de dienst meer wilt afnemen. Overigens, als het dermate weinig poststukken worden, gaat het gewoon mee met de pakketbezorger.

Amazon en Bol zijn beide dik genoeg om hun eigen bezorging te doen, maar waarom zouden ze als dat zorgt voor een complete extra auto en dus dubbele bezorgkosten?
15 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.