Norwegian Air wil aandelen en vliegtuigen verkopen

Gepubliceerd op 3 december 2020 14:26 | Reacties: 5

Air France-KLM (17:39)

4,819 -0,132 (-2,67%)

OSLO (AFN/RTR) - Norwegian Air wil schulden omzetten in eigen vermogen en vliegtuigen en nieuwe aandelen verkopen in een poging om de coronacrisis te overleven. Dat plan bracht de financieel geplaagde budgetvlieger donderdag naar buiten. De Noorse luchtvaartmaatschappij hoopt met de verkoop van de aandelen 4 miljard Noorse kronen (ongeveer 373 miljoen euro) op te halen.

De maatschappij vroeg onlangs een vorm van faillissementsbescherming aan voor twee dochterondernemingen in Ierland, waar zijn vliegtuigen staan gestald. Met die stap kan de budgetvlieger ingrijpend reorganiseren om de coronacrisis door te komen, terwijl de Ierse rechtbank het bedrijf beschermt tegen schuldeisers. In de tussentijd staat het bedrijf voor de opgave zijn schuldenberg te verkleinen. Het bedrijf hoopt de transformatie naar een levensvatbare luchtvaartmaatschappij eind februari volgend jaar te voltooien.

Norwegian wil de schulden die zijn ontstaan uit vliegtuigaankopen, lease- en obligatieverplichtingen omzetten in aandelen. Het is niet duidelijk hoeveel schuld er precies wordt omgezet. Ook is het nog niet duidelijk hoeveel vliegtuigen het wil gaan verkopen.

Staatssteun

Door vliegtuigen weg te doen en de schuldenlast te verminderen, denkt Norwegian zichzelf weer aantrekkelijk te kunnen maken voor nieuwe aandeelhouders en mogelijk weer financiële steun te kunnen krijgen van de Noorse regering. Begin november weigerde de regering om de luchtvaartmaatschappij nog overheidssteun te geven. Oslo gaf te kennen extra staatssteun aan het luchtvaartbedrijf "onverantwoord gebruik van publiek geld" te vinden.

Slechts 6 van de 140 vliegtuigen van het Norwegian Air zijn momenteel in gebruik. De schulden van de vliegmaatschappij bedroegen eind september ongeveer 6 miljard euro.

10 Posts
MarcoPolo89
0
Een schuld van 6 miljard en dan voor 373 miljoen aan extra aandelen uitgeven. Ik zou het apart vinden als de Noorse regering het dan ineens wel weer verantwoord vindt om staatssteun te verlenen, want dit schiet natuurlijk niet op.
Rowi62
0
Ierse rechter? Dan snap ik waarom Noorwegen het niet wil steunen. Kennelijk zit de dochter lekker in Ierland met 20% tax.... Hebben die "Spaanse" tax ontwijkende 200 KLM Piloten meer mazzel..
P2020
0
Dorro
0
vliegtuigen verkopen... Wie wilt ze nog hebben. Zij zullen niet de eerste maatschapij zijn die vliegtuigen op de markt gooit om te herstructureren....

En alle B737-maxjes moeten ook nog geupgrade worden voordat daarnmee gevolgen kan worden...
Go Go Go !
0
quote:

Dorro schreef op 3 december 2020 14:59:


vliegtuigen verkopen... Wie wilt ze nog hebben. Zij zullen niet de eerste maatschapij zijn die vliegtuigen op de markt gooit om te herstructureren....

En alle B737-maxjes moeten ook nog geupgrade worden voordat daarnmee gevolgen kan worden...


Inderdaad een interessante vraag ... wie koopt die vliegtuigen ? Los van sale and lease back constructies. Met kopen alleen ben je er nog niet. Ook aan de grond hebben ze een bepaalde mate van onderhoud nodig.
Pavlov44
0
quote:

Go Go Go ! schreef op 3 december 2020 15:06:


[...]
wie koopt die vliegtuigen ?


Misschien aanbieden aan Air france-KLM? Die krijgen bakken met gratis geld dus hebben wel wat ruimte. Dat die vliegtuigen nergens meer voor gebruikt worden mag geen obstakel zijn want dat is nu ook al zo.
Nuchtere Kijk Op
0
quote:

Pavlov44 schreef op 3 december 2020 16:07:


[...]

Misschien aanbieden aan Air france-KLM? Die krijgen bakken met gratis geld dus hebben wel wat ruimte. Dat die vliegtuigen nergens meer voor gebruikt worden mag geen obstakel zijn want dat is nu ook al zo.


Ik zag zelfs recent een foto van woestijnvlakten vol geparkeerde (redelijk nieuwe) vliegtuigen in de media staan. Soort van waar parkeren we al die vliegtuigen geeft dat aan. De prijs is dus wat de gek er voor geeft, rekeninghoudend met wat is de restwaarde, hoe lang moeten al die vliegtuigen nog staan voor het weer aantrekt enz. Die verkoop, gaat zeker geen winst opleveren, eerder wat is nog te redden om faillissement te voorkomen. Nou de Noorse overheid met geld v.d. belastingbetaler gaat die risico's echt niet lopen. Als ze het al mogen ;-) Omdat deze maatschappij geen belasting wilde betalen in Noorwegen zijn ze daarmee naar Ierland verhuisd. Mag de Noor zeker wel betalen maar niets vangen pfffffff Benieuwd wie dat steunt na de geweldige vliegtuigen verkoop die op stapel staat. Ze denken bij die vliegtuig maatschappij vast we vragen met Sint aan de Noorse belastingbetaler gewoon nog een keer steungelden aan met dit plan. Je moet maar durven pfff
IceBear1
0
quote:

Nuchtere Kijk Op schreef op 3 december 2020 17:05:


[...]

Ik zag zelfs recent een foto van woestijnvlakten vol geparkeerde (redelijk nieuwe) vliegtuigen in de media staan. Soort van waar parkeren we al die vliegtuigen geeft dat aan. De prijs is dus wat de gek er voor geeft, rekeninghoudend met wat is de restwaarde, hoe lang moeten al die vliegtuigen nog staan voor het weer aantrekt enz. Die verkoop, gaat zeker geen winst opleveren, eerder wat is nog te redden om faillissement te voorkomen. Nou de Noorse overheid met geld v.d. belastingbetaler gaat die risico's echt niet lopen. Als ze het al mogen ;-) Omdat deze maatschappij geen belasting wilde betalen in Noorwegen zijn ze daarmee naar Ierland verhuisd. Mag de Noor zeker wel betalen maar niets vangen pfffffff Benieuwd wie dat steunt na de geweldige vliegtuigen verkoop die op stapel staat. Ze denken bij die vliegtuig maatschappij vast we vragen met Sint aan de Noorse belastingbetaler gewoon nog een keer steungelden aan met dit plan. Je moet maar durven pfff


Het was natuurlijk wel een grote werkgever in Noorwegen, dus er kwam wel loonbelasting binnen. En indirect genereerde de vluchten van Norwegian wel inkomsten in Noorwegen en dus ook belastingen.
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.