AB InBev profiteert van duurdere biertjes

Door AFN op 4 mei 2017 07:57 | Views: 1.085

BRUSSEL (AFN) - Biergigant Anheuser-Busch InBev heeft afgelopen kwartaal iets minder bier aan de man gebracht dan een jaar eerder. Doordat duurdere merken beter werden verkocht, steeg de omzet wel. Bovendien hielpen kostenbesparingen de eigenaar van merken als Jupiler, Leffe en Corona aan flink meer winst.

De verkochte hoeveelheid bier lag 0,5 procent lager dan in het eerste kwartaal van 2016, maar de opbrengsten stegen met een kleine 4 procent, naar 12,9 miljard dollar (11,8 miljard euro). De brutowinst (ebitda) voor eenmalige posten nam met bijna 6 procent toe tot 4,8 miljard dollar.

De nettowinst viel met 1,5 miljard dollar bijna twee keer zo hoog uit als een jaar eerder. Destijds werd dat resultaat evenwel sterk gedrukt door financieringskosten in verband met de overname van SABMiller. Door die fusie wist AB InBev zijn toch al leidende positie in de mondiale biermarkt verder te versterken.

Kostenvoordelen

De samenvoeging van wat voor de fusie al de twee grootste bierbrouwers ter wereld waren, levert flinke kostenvoordelen op. In het eerste kwartaal kwamen die volgens AB InBev uit op 252 miljoen dollar. Daarnaast versterkt de fusie de groeivooruitzichten, aldus het management. Voor heel 2017 gaat AB InBev uit van een versnelling van de omzetgroei ten opzichte van 2016.

AB InBev zag de bierverkoop in Brazilië afgelopen kwartaal aantrekken. Die stond de laatste tijd sterk onder druk door de economische crisis in het land. Of het herstel blijvend is, valt nog te bezien. Het bedrjf voorziet voor dit kwartaal weer een afname en laat weten dat de Braziliaanse markt lastig en wisselvallig blijft.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.