België verbiedt prijzenstunt Albert Heijn

Door AFN op 5 maart 2019 09:54 | Views: 6.882

België verbiedt prijzenstunt Albert Heijn

BRUSSEL (AFN) - België verbiedt een prijzenstunt waarmee Albert Heijn vorige maand kwam. De actie waarbij klanten bij aankoop van een product er nog twee gratis krijgen wordt niet toegestaan.

Producten met verlies verkopen is verboden in België. Minister Kris Peeters (Consumentenzaken) had de inspectiedienst opdracht gegeven uit te zoeken of die regel met de 1+2-gratisactie wordt overtreden. Dat blijkt het geval. Volgens Peeters zijn lage prijzen goed, maar concurreren grote bedrijven bij verkoop met verlies het midden- en kleinbedrijf weg.

De inspectie moet nog besluiten of Albert Heijn een schikkingsvoorstel krijgt of de zaak voor de rechter komt, schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Peeters nodigt de supermarktketen uit voor overleg.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

14 Posts
Dhrbelegger
0
PJvW
0
niet persee, AH NL verkocht via een constructie producten aan zijn dochter voor een veel lagere prijs dan de concurrentie in België kan inkopen. Op die manier werden producten in België niet met verlies verkocht (maar in NL wel).
Jopie1962
0
quote:

Dhrbelegger schreef op 5 maart 2019 10:12:

Dat betekent dat bij alle acties 1+1 gratis de AH nogsteeds dikke winst maakt?
Dat soort acties worden mede door de leverancier gesponsord. Dus ja, appie maakt winst met dat soort acties.
marcel13
0
1+2 gratis-actie van Albert Heijn verboden
De tijd 5 maart

De stunt waar Albert Heijn begin februari mee uitpakte, schendt het verbod dat je in ons land niet met verlies mag verkopen.

Eén product kopen en er twee gratis bij krijgen: het was een straffe stunt waarmee Albert Heijn begin februari uitpakte. Maar de Nederlandse supermarktketen schond daarmee het verbod dat je in ons land niet mag verkopen met verlies. Dat heeft de Economische Inspectie geoordeeld, zo bericht Het Laatste Nieuws dinsdag. Minister voor Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) had de Economische Inspectie naar het hoofdkantoor van Albert Heijn gestuurd om de boekhouding uit te vlooien. Dat onderzoek is nu dus afgerond.

Schikking of gerecht
De Economische Inspectie bekijkt of ze Albert Heijn een schikking zal voorstellen, dan wel of ze de zaak doorgeeft aan het gerecht. Peeters neemt de vlucht vooruit: hij nodigt Albert Heijn uit voor overleg. 'Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk', zegt hij. 'Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.

www.tijd.be/ondernemen/retail/1-2-gra...
FlashHenk
0
quote:

Jopie1962 schreef op 5 maart 2019 10:18:

[...]

Dat soort acties worden mede door de leverancier gesponsord. Dus ja, appie maakt winst met dat soort acties.

niet per se, en heel erg afhankelijk van het artikel. Bij merkartikelen wordt ongeveer de helft van de korting met de fabrikant verrekend. Bij huismerk-artikelen ligt dat weer anders. Zoals deze week bij Perla koffiepads 1+1 gratis lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze daar nog op verdienen.
het zwaard
0
Als je de prijzen vergelijkt tussen de supermarkten in Belgie en haar buurlanden, kom je tot de vaststelling dat zowat alles in Belgische supermarkten een pak duurder is. Kijk maar eens naar de prijs van 'n Belgische bak bier in Nederland en die in Belgie.En dan praten we nog niet over die van de sterke drank en de prijs van de Diesel. En die Franse Gele Hesjes maar zeuren. De vestingen van de AH winkels in België lijden hieronder vermits de Belgen massaal de grens oversteken.
taurus86
0
Aanranden van een marktsysteem; Nederlandser kan het haast niet. 'De Dikke Ikke' heeft toch wel, triest genoeg, veel aanhangers in Nederland weten te vinden.
Het tegeltje: Leven en laten leven, is in Zaandam wel aan gruzelementen gevallen.
Toen ik de eerste keer in het buitenland werd geconfronteerd met de opmerking: Nederlanders zijn 'commerciële viespeuken' deed me dat pijn; nu jaren later moet ik mijn Mede-Europeanen wel een beetje gelijk geven.
Poolse kinderen die hun Papa en Mama weken/maanden moeten missen: "Is goed voor de Nederlandse Economie" is getekend door: VVD/CDA/D66/CU.
[verwijderd]
1
quote:

Parel van het zuiden schreef op 5 maart 2019 10:37:

Belachelijk dat dit via nationale wetgeving verboden kan worden.
Ja, de meeste Nederlanders denken dat BE en NL ongeveer hetzelfde zijn. Echter, niets is minder waar. In BE heersen soms nog achterlijke toestanden.
mrC2
1
quote:

Ritageld schreef op 5 maart 2019 12:34:

[...]
Ja, de meeste Nederlanders denken dat BE en NL ongeveer hetzelfde zijn. Echter, niets is minder waar. In BE heersen soms nog achterlijke toestanden.
Achterlijke toestanden zoals eerlijke concurrentie?
leek2018
0
quote:

Timberwolf schreef op 5 maart 2019 11:55:

[...]

niet per se, en heel erg afhankelijk van het artikel. Bij merkartikelen wordt ongeveer de helft van de korting met de fabrikant verrekend. Bij huismerk-artikelen ligt dat weer anders. Zoals deze week bij Perla koffiepads 1+1 gratis lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze daar nog op verdienen.
Volgens mij wordt erop perla koffiepads een vemogen verdiend. En 1+1 is ook de juiste prijs. Bijna elke 1 1/2 maand is deze reclame. Een maand geleden nog 2+2. Als je deze koffie drinkt, drink je het hele jaar voor 1+1 als je je voorraad op peil houdt.
RuuddeMol
0
Ik woon reeds 16 jaar in de grensstreek in België en het is niet verwonderlijk dat je bij Plus en Jumbo in Luycksgestel, Bergeijk en Reusel voor 90% Belgische kentekens op de parkeerplaats vindt. Appie schudt de concurrentie wakker en wordt op de vingers getikt. Inderdaad weer een vreemde overheidsregel.
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.