Omzet TomTom blijft sterk dalen

Door AFN op 6 februari 2018 08:09 | Views: 9.662

Omzet TomTom blijft sterk dalen

AMSTERDAM (AFN) - TomTom heeft ook in het laatste kwartaal van 2017 de verkoop van consumentenproducten zien kelderen. Het navigatiebedrijf kon dat opnieuw slechts ten den dele compenseren met hogere opbrengsten uit de dienstverlening aan bedrijven. De winstgevendheid is per saldo wel licht verbeterd, omdat de zakelijke activiteiten hogere marges opleveren.

De totale omzet kwam in het vierde kwartaal uit op 220 miljoen euro, een zesde minder dan in de laatste periode van 2016. De verkopen aan consumenten waren goed voor 91 miljoen euro, wat neerkomt op een daling van 40 procent. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde met 5 procent naar 36,8 miljoen euro. Maar de brutomarge ging wel omhoog van 58 naar 59 procent.

Over heel 2017 ging de omzet met bijna een tiende omlaag naar 903 miljoen euro. TomTom leed een nettoverlies van 204 miljoen euro, mede door een stevige afschrijving op de waarde van zijn consumentendivisie. Lichtpunt is wel dat autofabrikanten in 2017 voor een recordbedrag van 400 miljoen euro orders plaatsten. De omzet in dat segment steeg afgelopen jaar met ruim een vijfde naar 329 miljoen euro.

Toekomstplannen

Het bloeden bij de consumententak is evenwel nog niet gestelpt, want TomTom gaat voor 2018 uit van een verdere daling van de omzet naar circa 800 miljoen euro. Wel moet de brutomarge een flinke verbetering laten zien, van 63 procent over heel 2017 naar tegen de 70 procent dit jaar.

Topman Harold Goddijn wilde in een toelichting niet nader ingaan op de toekomstplannen van TomTom met zijn kwakkelende consumentendivisie. Wel zei hij dat daar de kosten verder in lijn zullen worden gebracht met de dalende opbrengsten. De focus bij het bedrijf ligt voortaan op de zakelijke activiteiten, waar wel groei in zit. ,,We zijn een softwarebedrijf aan het worden'', erkende hij.

Van een sterfhuisconstructie voor de consumententak, waar afgelopen jaar al flink in het personeelsbestand werd gesneden, wilde Goddijn niet spreken. ,,Dat is net iets anders'', zei hij. Hij benadrukte dat navigatiekastjes voor TomTom een belangrijk product blijven. ,,We verkopen er nog steeds miljoenen van.''

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

8 Posts
[verwijderd]
0
WPA neemt toe van 0,18 naar 0,25 (stijging van 39%)

Belangrijkste nieuws is intake Automotive orderboek van meer dan EUR400mln! Dit zorgt voor de CAGR van >15% in periode 2017-2020.

Het af te splitsen Consumer vertroebeld het beeld, kijk hier doorheen.
[verwijderd]
0
Inderdaad, kijk naar brutomarge stijging naar 70 % !! Softwarebedrijf ! Geen kastjesbedrijf meer...
Orders groter dan 400 miljoen en China connectie...Koop op correcties en hou vast de komende jaren !!
ischav2
0
Erik9400
0
Tot ligt op koers en cijfers zijn als verwacht...zwakke presentatie zoals altijd en geen enkele poging om koers te ondersteunen

Helaas vandaag dodelijke combinatie met verkoopgolf...$#@&¥

Tom2HD
0
Wat een vreselijk zuur en eenzijdig verhaal. Het gaat weer alleen maar over de consumententak, weer bijna geen woord over de groei en marges in de andere divisies.
[verwijderd]
0
Hoezo tegenvallend?

De orders uit de USA zijn het belangrijkste nieuws. Dat tilt het orderboek 2017 naar boven de 400 miljoen (was enkele jaren geleden nog 100 miljoen).
En dat is slechts een eerste beginnetje. De markt voor autonoom en veilig rijden (HAD + ADAS) staat nog in de kinderschoenen. HERE verwacht te groeien met zo'n 600%-700% in de komende 7 jaar naar 6-7 miljard omzet.

Bij 50% marktaandeel gaat TomTom daar ook heen (nu 20-25% marktaandeel).

Bij de nieuwe USA orders denk ik aan Ford + Tesla (GM erbij zou nog mooier zijn).

Dat orderboek 2017 van boven de 400 miljoen geeft duidelijk aan dat de groei er nu echt aan zit te komen.

TomTom heeft nu samen met Baidu de markt in handen in China (1/3 wereldmarkt) en met dat 50% marktaandeel in Europa zit het ook wel goed (Renault, Peugeot-Citroen, Fiat-Chrysler, Volvo etc.)
De USA was de missing link in het neerzetten van de nieuwe software wereldstandaard voor real-time maps+services. Dat is nu dus gerealiseerd!

Met 50% marktaandeel vanaf 2020 (verwachting Goddijn) ga je toch echt naar een miljardenomzet Automotive in de periode 2020-2030.
Dat wordt zelfs gerealiseerd met het huidige marktaandeel van 20-25%. Als Tesla als nieuwe klant binnen is, dan wordt de voorsprong van TomTom pas echt duidelijk voor de markt.
TA=verlies
0
Ophouden groeibriljant. Dit verkooppraatje hou je al jaren. De redactie van iex altijd de schuld geven van slechte berichtgeving, dat is niet goed. Is gewoon objectief. Feit is dat er miljarden omgezet werden nu nog miljoenen. Mag de marge gaan verbeteren, is ook niet meer dan normaal. Nog nooit dividend uitgekeerd! Dus afblijven en gewoon geld verdienen met dividend aandelen. Aandeelhouders zijn voor TomTom enkel lastig.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.