Cao-akkoord KLM afgewezen door leden VNV

Door AFN op 7 juni 2018 14:57 | Views: 2.033

AMSTELVEEN (AFN) - De leden van pilotenvakbond VNV hebben het vorige maand bereikte cao-akkoord met KLM in de huidige vorm afgewezen. De achterban van de bond heeft nog aanvullende eisen. Op een ledenraadsvergadering hierover dreigden de piloten zelfs al met werkonderbrekingen.

Het punt dat wrevel oproept is de werkdruk. Daarover staan in de cao wel afspraken maar die gaan pas halverwege 2019 in. De piloten willen echter dat ze al met terugwerkende kracht per 1 januari 2018 gelden. In dat geval zouden de piloten voor te veel gewerkte tijd in de afgelopen maanden extra vrije dagen moeten ontvangen, iets dat KLM veel geld zou kunnen kosten.

,,Om te laten zien dat het menens is, heeft de ledenraad het bestuur van de bond de opdracht gegeven een algemene vergadering uit te schrijven met als onderwerp werkonderbrekingen om deze aanvullende eis bij KLM af te dwingen'', staat in een verklaring van de VNV.

Afwachten

Het beoordelingsproces van het cao-akkoord bij de bond is nog niet ten einde. Binnenkort wordt er weer over vergaderd. De VNV gaat pas terug naar KLM als het hele akkoord is behandeld en is afgestemd of aangenomen, al dan niet in gewijzigde vorm.

KLM zegt kennis genomen te hebben van de ontwikkelingen bij de pilotenbond. Maar de luchtvaartmaatschappij wil voor een echte reactie de definitieve uitspraak van de vakbondsleden afwachten. Over het dreigement van werkonderbrekingen zegt een woordvoerster dat dergelijke acties niet in het belang zouden zijn van zowel het bedrijf als de passagiers.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
Strohoed
0
VNV leden hebben aangegeven dat zij het CAO voorstel met terugwerkende kracht willen accepteren. Dat houdt natuurlijk niet enkel het geld in maar vooral de arbeidsvoorwaarden betreffende de werk- en rusttijden.
Mogelijk is de achterban het zat om het geld in Amsterdam te verdienen om dan maar in Parijs uit te geven.
Geen onredelijk verlangen. Jammer dat er mogelijk ook bij KLM werkonderbrekingen aankomen.
Bob777
0
Hoe wil je nu de werkdruk met terugwerkende kracht verminderen. Het gaat gewoon om geld. Volgens mij is er een te kort aan piloten en dan kun je de markt zijn werk laten doen. De maatschappij met de beste arbeidsvoorwaarden heeft dan ook geen tekort aan piloten. Inmenging van een vakbond is hier totaal niet nodig. Ook hier zou staken alleen mogen als meer dan 50% van het personeel hier achter staat. Want als piloten gaat staken is het grondpersoneel hier de dupe van.
Sps uslugi
0
Het is vooral de instelling in Nederland , wij moeten KLM houden , maar alleen gaan ze het niet redden . De onderhandelingen moeten sneller . ook onderzoek naar nieuwe energie had al gestart moeten zijn en onderhoud moet naar een goedkoper land . Als de tweede kamer KLM wil behouden kopen ze het toch voor 6 miljard , maar zonder air France zal de winst dalen dus gaan ze naar een pad stelling .
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.