BAM: scheuren waren esthetische kwestie

Door AFN op 7 december 2017 10:53 | Views: 6.764

BAM: scheuren waren esthetische kwestie

AMSTERDAM (ANP) - Bouwbedrijf BAM erkent dat er al in maart scheuren waren te zien in de in mei ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport. Experts constateerden toen dat het om een ,,esthetische kwestie'' ging, niet om een constructief probleem. Dat zegt BAM in reactie op berichtgeving van EenVandaag.

Onderaannemers verklaarden aan het actualiteitenprogramma al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage te hebben gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. EenVandaag heeft de onderzoeksrapporten en foto’s die gemaakt zijn tijdens de bouw ook voorgelegd aan een constructie-expert van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Volgens hem had het gebouw direct moeten worden ontruimd.

BAM verklaart echter dat de scheurwijdte binnen de voorschriften viel. Volgens een woordvoerder is achteraf niet meer vast te stellen of de scheuren toch geen tekenen waren van de oorzaak van het instorten.

De parkeergarage wordt gesloopt en opnieuw gebouwd, lieten de partijen donderdag weten. De sloop begint op 2 januari en duurt drie maanden. De bouw van de nieuwe garage moet in april beginnen en in juni 2019 klaar zijn.

De parkeergarage bezweek twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest. Onderzoeken hebben al uitgewezen dat de vloeren van het gebouw niet aan de norm voldeden en niet sterk genoeg waren.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
suskewiet
0
nog een geluk bij een ongeluk
Het bewijst toch hoe een bedrijf dat toch al ervaring genoeg zou moeten vergaard hebben zo blunders kan slaan
Spijtig voor de werknemers in zo'n bedrijf
san marco
0
Esthetische scheuren zijn schuren in materiaal wat gaat 'werken' door verschil in eigenschappen: bv een stuc laag op verkeerde ondergrond of tegels op verkeerde lijm/ondergrond.

Bouwkundige schuren hebben vaak een verkeerde belasting als drijvende kracht. Deze bouwval is ingestort door bouwkundige schuren. Het maakt mij nerveus dat de huidige ingenieurs geen onderscheidt kunnen maken tussen esthetische en bouwkundige schuren....
suskewiet
0
Ziet Heijmans ,bijna van de kaart af en nu er terug staan
Vallen en opstaan .
Ze hebben minder opdrachten en die ze hebben zijn veel zorgvuldiger berekend .
Waarom duurt het zolang bij Bam om tot hetzelfde inzicht te komen ????????????????????
san marco
0
Ik ben daarom blij dat ik in een dertiger jaren woning woon...waar bouwkunde nog een goed geoefende vak was en specs heel ruim werden genomen met kwalitatief goed materiaal.
Brulboei
0
Dat krijg je er nu van als er bij de aanbesteding alleen maar op de centen gelet wordt en niet op de degelijkheid van de constructie.
san marco
0
Ook kennis en kunde van de huidige (internet) ingenieurs laat de wensen over. Studenten studeren voor de tentamen punten om vervolgens de kennis niet te verteren omdat het toch opgezocht kan worden.
steel engineer
0
quote:

san marco schreef op 7 december 2017 11:29:

Bouwkundige schuren hebben vaak een verkeerde belasting als drijvende kracht. Deze bouwval is ingestort door bouwkundige schuren. Het maakt mij nerveus dat de huidige ingenieurs geen onderscheidt kunnen maken tussen esthetische en bouwkundige schuren....
Bouwkundige scheuren ontstaan doordat beton (praktisch) enkel drukbelasting kan opnemen en geen trekbelasting. Daarom wordt er in de trekzone (meestal onderkant) van betonnen platen en balken stalen wapeningsstaven gestoken, die dan weer wel de trekbelasting kunnen opnemen. Het is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat er kleine microscheurtjes ontstaan onderaan balken en platen (0,2 à 0,3 mm), omdat deze wapeningsstaven zullen rekken onder belasting en het omliggen starre beton niet kan volgen en scheurt. Dit is 100% normaal.

Beperkte scheurvorming komt bijgevolg bijna altijd voor en is geen reden tot paniek. Wanneer er natuurlijk grotere scheuren ontstaan is dit wel reden tot voorzichtigheid, maar daarom nog geen indicatie van een stabiliteitsgevaar.
DeZwarteRidder
0
quote:

steel engineer schreef op 7 december 2017 11:56:

[...]

Bouwkundige scheuren ontstaan doordat beton (praktisch) enkel drukbelasting kan opnemen en geen trekbelasting. Daarom wordt er in de trekzone (meestal onderkant) van betonnen platen en balken stalen wapeningsstaven gestoken, die dan weer wel de trekbelasting kunnen opnemen. Het is dan ook de normaalste zaak van de wereld dat er kleine microscheurtjes ontstaan onderaan balken en platen (0,2 à 0,3 mm), omdat deze wapeningsstaven zullen rekken onder belasting en het omliggen starre beton niet kan volgen en scheurt. Dit is 100% normaal.

Beperkte scheurvorming komt bijgevolg bijna altijd voor en is geen reden tot paniek. Wanneer er natuurlijk grotere scheuren ontstaan is dit wel reden tot voorzichtigheid, maar daarom nog geen indicatie van een stabiliteitsgevaar.
Ik heb begrepen dat het fout gegaan is bij de parkeergarage omdat dekvloer en onderliggers niet goed met elkaar verbonden waren.
[verwijderd]
0
Die rituele dans over die scheuren kun je natuurlijk niet los zien van de juridische kant van de zaak. Het gaat om vele miljoenen.
[verwijderd]
0
Ze willen 'Eindhoven die parkeertoestand toch slopen en opnieuw opbouwen of is dat kletskoek indien wel dus wie gaat dat betalen dan?

G. van Enthoven

DeZwarteRidder
0
quote:

Vastelaovend schreef op 7 december 2017 12:42:

Ze willen 'Eindhoven die parkeertoestand toch slopen en opnieuw opbouwen of is dat kletskoek indien wel dus wie gaat dat betalen dan?G. van Enthoven
Bam gaat dat betalen.
san marco
0
Steel engineering,

Helemaal mee eens....maar dat BAM het heeft over esthetische scheuren dan blijken de scheuren met het blote oog en aan het oppervlak zichtbaar. Dus dit moeten scheuren van meer dan 0,3 mm zijn en door het bulk van het beton zijn gegaan. ik hoop dat de foto's ooit openbaar zullen worden gezet.
san marco
0
Voor scheuren is van belang waar ze beginnen (inderdaad altijd bij een trek belasting) hoe het structuur van het beton is bij de spanning deconcentratie (defecten) en hoe het pad is.
rationeel
0
kwast-c
0
quote:

rationeel schreef op 7 december 2017 14:44:

Ze zullen heus wel een scheuren expert in dienst hebben. Zo iets elementairs.
Ja dat klopt: is meestal een 'vrouwelijke' expert !
san marco
0
rationeel 7 dec 2017 om 14:44

Daar kun je wel eens ongelijk in hebben. Dit soort kennis wordt meestal ingehuurd. En fractografie (leer van de breuk) is een specialistisch vak....een uitgestorven ras doet het nog.

Gelukkig bouwt BAM geen vliegtuigen....
kwast-c
0
quote:

san marco schreef op 7 december 2017 15:43:

rationeel 7 dec 2017 om 14:44

Daar kun je wel eens ongelijk in hebben. Dit soort kennis wordt meestal ingehuurd. En fractografie (leer van de breuk) is een specialistisch vak....een uitgestorven ras doet het nog.

Gelukkig bouwt BAM geen vliegtuigen....
Jammer: je hebt mijn opmerking, die een "kwinkslag" inhield i.v.m. een scheur, niet goed begrepen. Je bent er iets te serieus op ingegaan :-)
26 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.