AMSTERDAM (ANP) - Bouwbedrijf BAM erkent dat er al in maart scheuren waren te zien in de in mei ingestorte parkeergarage bij Eindhoven Airport. Experts constateerden toen dat het om een ,,esthetische kwestie'' ging, niet om een constructief probleem. Dat zegt BAM in reactie op berichtgeving van EenVandaag.
Onderaannemers verklaarden aan het actualiteitenprogramma al twee maanden voor het instorten van de parkeergarage te hebben gewaarschuwd voor mogelijke bouwfouten. EenVandaag heeft de onderzoeksrapporten en foto’s die gemaakt zijn tijdens de bouw ook voorgelegd aan een constructie-expert van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV. Volgens hem had het gebouw direct moeten worden ontruimd.
BAM verklaart echter dat de scheurwijdte binnen de voorschriften viel. Volgens een woordvoerder is achteraf niet meer vast te stellen of de scheuren toch geen tekenen waren van de oorzaak van het instorten.
De parkeergarage wordt gesloopt en opnieuw gebouwd, lieten de partijen donderdag weten. De sloop begint op 2 januari en duurt drie maanden. De bouw van de nieuwe garage moet in april beginnen en in juni 2019 klaar zijn.
De parkeergarage bezweek twee weken voor de oplevering en een paar uur nadat er nog bouwvakkers aan het werk waren geweest. Onderzoeken hebben al uitgewezen dat de vloeren van het gebouw niet aan de norm voldeden en niet sterk genoeg waren.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Esthetisch:):):):):
Goeie grap.
nog een geluk bij een ongeluk
Het bewijst toch hoe een bedrijf dat toch al ervaring genoeg zou moeten vergaard hebben zo blunders kan slaan
Spijtig voor de werknemers in zo'n bedrijf
Esthetische scheuren zijn schuren in materiaal wat gaat 'werken' door verschil in eigenschappen: bv een stuc laag op verkeerde ondergrond of tegels op verkeerde lijm/ondergrond.
Bouwkundige schuren hebben vaak een verkeerde belasting als drijvende kracht. Deze bouwval is ingestort door bouwkundige schuren. Het maakt mij nerveus dat de huidige ingenieurs geen onderscheidt kunnen maken tussen esthetische en bouwkundige schuren....
Ziet Heijmans ,bijna van de kaart af en nu er terug staan
Vallen en opstaan .
Ze hebben minder opdrachten en die ze hebben zijn veel zorgvuldiger berekend .
Waarom duurt het zolang bij Bam om tot hetzelfde inzicht te komen ????????????????????
Ik ben daarom blij dat ik in een dertiger jaren woning woon...waar bouwkunde nog een goed geoefende vak was en specs heel ruim werden genomen met kwalitatief goed materiaal.
Dat krijg je er nu van als er bij de aanbesteding alleen maar op de centen gelet wordt en niet op de degelijkheid van de constructie.
Ook kennis en kunde van de huidige (internet) ingenieurs laat de wensen over. Studenten studeren voor de tentamen punten om vervolgens de kennis niet te verteren omdat het toch opgezocht kan worden.
Kun je nagaan hoe goed die Experts van BAM zijn!!
Die rituele dans over die scheuren kun je natuurlijk niet los zien van de juridische kant van de zaak. Het gaat om vele miljoenen.
Ze willen 'Eindhoven die parkeertoestand toch slopen en opnieuw opbouwen of is dat kletskoek indien wel dus wie gaat dat betalen dan?
G. van Enthoven
Steel engineering,
Helemaal mee eens....maar dat BAM het heeft over esthetische scheuren dan blijken de scheuren met het blote oog en aan het oppervlak zichtbaar. Dus dit moeten scheuren van meer dan 0,3 mm zijn en door het bulk van het beton zijn gegaan. ik hoop dat de foto's ooit openbaar zullen worden gezet.
Voor scheuren is van belang waar ze beginnen (inderdaad altijd bij een trek belasting) hoe het structuur van het beton is bij de spanning deconcentratie (defecten) en hoe het pad is.
Ze zullen heus wel een scheuren expert in dienst hebben. Zo iets elementairs.
rationeel 7 dec 2017 om 14:44
Daar kun je wel eens ongelijk in hebben. Dit soort kennis wordt meestal ingehuurd. En fractografie (leer van de breuk) is een specialistisch vak....een uitgestorven ras doet het nog.
Gelukkig bouwt BAM geen vliegtuigen....