ABN in cassatie tegen vonnis renteopslagen

Door AFN op 9 februari 2018 08:39 | Views: 2.281

AMSTERDAM (AFN) - ABN AMRO wil dat de Hoge Raad een streep haalt door een uitspraak van het gerechtshof in Amsterdam, dat in december bepaalde dat de bank sommige klanten jarenlang te veel hypotheekrente heeft laten betalen. Het hof heeft de argumenten van ABN onvoldoende meegewogen en Europese regels onjuist toegepast, vindt de bank.

ABN voerde in 2009 en 2012 renteopslagen door voor klanten met een zogenoemde euriborhypotheek, volgens de bank omdat de marktomstandigheden daar aanleiding toe gaven. Sommige klanten waren het daar niet mee eens en stapten naar de rechter. Die gaf de klagers in november 2015 gelijk, het hof in Amsterdam ging daar onlangs in mee.

De zaak kan voor ABN flink in de papieren gaan lopen. Vorige maand nog zette de bank er 50 miljoen euro extra voor opzij. Daarnaast betreft het een principekwestie. ,,Het kunnen wijzigen van de opslagen is voor de bank nodig voor een gezonde bedrijfsvoering'', aldus ABN, dat naar eigen voldoende aanwijzingen ziet dat de uitspraak van het hof niet in stand zal blijven.

De bank zegt te betreuren dat zij in rechtszaken is verwikkeld met een aantal van haar klanten. Zij krijgen een brief met meer informatie over het besluit van ABN om in cassatie te gaan. Als de Hoge Raad het vonnis van het hof toch in stand laat, neemt de bank weer contact met hen op.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

9 Posts
Blackmouse88
0
,,Het kunnen wijzigen van de opslagen is voor de bank nodig voor een gezonde bedrijfsvoering''
Er staat toch gewoon dat men eenzijdig een prijs / geldbedrag in een overeenkomst aan wil kunnen passen.
Ongelooflijk.
Snel de betrokken directeuren wisselen hier lijkt de enig overgebleven oplossing om het doodgewone ondernemerschap weer binnen de wet te brengen bij deze bank.
Beursgeslagen
1
De Europese Centrale Bank (ECB) doet, samen met De Nederlandsche Bank (DNB), nader onderzoek naar het functioneren van de hele raad van commissarissen van ABN AMRO.

Gek he?
[verwijderd]
0
Wanneer bepaald gedrag jarenlang geaccepteerd wordt, is het op een bepaald moment "maatschappelijk geaccepteerd".

Dit wil niet zeggen dat als je er met gezond gevoel/verstand naar kijkt, je tot de conclusie komt dat het te gek voor woorden is hoe banken met haar klanten omgaan. Afhankelijk van de sector waarin je werkt, zijn er talloze voorbeelden van bedrijven die hun klanten danken met kortingen, voordelen, acties, enz. die in een aantal gevallen de bedrijven geld kosten, maar dat is per saldo alsnog winst omdat je er klanten mee behoudt.

Men sprak ooit een bankmedewerker en vroeg hoe het toch kwam dat banken nooit eens iets goeds voor haar klanten doen, een gebaar als dank voor het jarenlang klant willen zijn bijvoorbeeld.

Men kreeg als antwoord dat ieder plan dat een bank maakt, ongeacht wat het ook is, minimaal kostendekkend en/of winstgevend moet zijn. Er is niet eens een budget beschikbaar om iets goeds voor je klanten te kunnen doen terwijl ze miljarden winst maken.
Loyaliteit van klanten interesseert ze minder dan niets en dat terwijl je toch zou denken dat ze geleerd hadden nadat ze in 2008 met pek en veren over straat gingen.
totoo
0
...." De bank zegt te betreuren dat zij in rechtszaken is verwikkeld met een aantal van haar klanten. Zij krijgen een brief met meer informatie over het besluit van ABN om in cassatie te gaan..."

bord voor de kop mentaliteit! doet me denken aan

www.youtube.com/watch?v=-IDRdwUagWY
Mikeysz
0
Dit bevestigd alleen dat er qua mentaliteit NIETS verandert is sinds 2008 bij (de meeste) banken. Ze zitten nog steeds in hun ivoren toren….. Zit al sinds mijn studentendagen bij de ABN maar ik ga eens op zoek naar een andere bank, al is dat veel werk.
[verwijderd]
0
Normaalste gang van zaken toch? Je sluit een hypotheek af tegen variabele rente gebasseerd op de Euribor, als jaren later de Euribor zakt vindt de bank het welletjes en vraagt je om tegen de afspraak in meer te betalen, en dat moet je doen want anders wordt je het huis uitgezet.

Zoals ik zei, de normaalste gang van zaken, als je een bank bent. Banken zijn in staat om hun klanten te plukken, dus plukken ze hun klanten.

De boete komt er natuurlijk maar het ABN-AMRO-pluk-ze-beleid zal vast haar vruchten hebben afgeworpen. Niet elke klant zal een rechtszaak zijn begonnen dus de winst hebben ze alvast binnen, door diefstal weliswaar, maar ach daar is het ook een bank voor.

Sinds de bankencrisis heeft het begrip bankroof een hele andere betekenis gekregen.
objectief
0
quote:

Mikeysz schreef op 9 februari 2018 10:28:

Dit bevestigd alleen dat er qua mentaliteit NIETS verandert is sinds 2008 bij (de meeste) banken. Ze zitten nog steeds in hun ivoren toren….. Zit al sinds mijn studentendagen bij de ABN maar ik ga eens op zoek naar een andere bank, al is dat veel werk.
Nee hoor overstappen kun je in een paar minuten....gewoon doen....de ABN zal je niet missen.
moneypocket
1
quote:

Arod74 schreef op 9 februari 2018 10:29:

Normaalste gang van zaken toch? Je sluit een hypotheek af tegen variabele rente gebasseerd op de Euribor, als jaren later de Euribor zakt vindt de bank het welletjes en vraagt je om tegen de afspraak in meer te betalen, en dat moet je doen want anders wordt je het huis uitgezet.

Zoals ik zei, de normaalste gang van zaken, als je een bank bent. Banken zijn in staat om hun klanten te plukken, dus plukken ze hun klanten.

De boete komt er natuurlijk maar het ABN-AMRO-pluk-ze-beleid zal vast haar vruchten hebben afgeworpen. Niet elke klant zal een rechtszaak zijn begonnen dus de winst hebben ze alvast binnen, door diefstal weliswaar, maar ach daar is het ook een bank voor.

Sinds de bankencrisis heeft het begrip bankroof een hele andere betekenis gekregen.
Prachtige laatste zin Arod! Zo is het precies...

Sinds de bankencrisis heeft het begrip bankroof een hele andere betekenis gekregen.
[verwijderd]
0
quote:

fred12345 schreef op 9 februari 2018 10:44:

[...]

Nee hoor overstappen kun je in een paar minuten....gewoon doen....de ABN zal je niet missen.
Klopt, de klant zal hen worst wezen. En die houding is precies het probleem.
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.