Nederland goed voor helft nieuwe windparken in Europa

Door AFN op 9 februari 2021 09:10 | Views: 6.302

Nederland goed voor helft nieuwe windparken in Europa

BRUSSEL (ANP) - De hoeveelheid beschikbare capaciteit om windenergie op te wekken in Europa is afgelopen jaar met 2,9 gigawatt toegenomen, becijferde brancheorganisatie WindEuropa. De helft van die capaciteitsuitbreiding kwam op het conto van Nederland. Afgelopen jaar werden een aantal windparken voor de Nederlandse kust aangesloten.

De totale Europese uitbreiding komt overeen met het energieverbruik van zo'n kleine 4 miljoen Nederlandse huishoudens. De Nederlandse windparken Borssele 1 en 2 en de gedeeltelijk aangesloten Borssele 3 en 4 zijn samen goed voor stroom voor rond de 1,9 miljoen huishoudens.

In totaal hebben Europese windparken op zee nu ruim 25 gigawatt aan capaciteit. Daarvan is een tiende Nederlands, wat een derde plaats oplevert. Alleen het Verenigd Koninkrijk, dat goed is voor 42 procent van de capaciteit, en Duitsland (31 procent) zijn groter.

Afgelopen jaar werd voor 26,3 miljard euro in nieuwe windparken gestoken, wat een record is. Daarmee wordt nog een 7,1 gigawatt aan windenergie toegevoegd aan de windenergiecapaciteit de komende jaren, via projecten in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Jopie1962
4
"Nederland goed voor helft nieuwe windparken in Europa"

Blijkbaar doet de rest van europa het rustig aan met die vogelmeppers.

Het is ook werkelijk treurig als je ziet, in bijvoorbeeld Spanje, wat die windmolens doen met de omgeving. Prachtig berglandschap dat verknalt wordt met een paar van die lelijke masten, die vaak ook nog eens stilstaan want geen wind. En als ze het wél doen dan zijn ze gevaarlijk voor vogels, en haalt het de rust weg met hun herrie en hun beweging.
suskewiet
4
Nederland alleen kan de wereld niet veranderen .
Het gaat nog hopen geld verslinden en een teleurstellend resultaat opleveren .
Spijtig ,maar van samen het klimaat aan te pakken gaat niet veel van komen .
Het kost teveel eer je de resultaten ziet .
Nogmaals ,spijtig en Nederland moet daar lessen uit trekken .
Ze blijven koppig volharden .
On Today
9
En dan te weten dat we met een paar moderne kerncentrales overal vanaf kunnen zijn.
andre68
6
Leuk voor Amazon, Google etc. waar alle windstroom heengaat. Soms zelfs met dank aan NL belastinggeld.
Het NL volk én de vogels wel de lasten (herrie, horizonvervuiling, een doodsklap van de wieken) maar niet de lusten.

Lekker bezig hoor. En ondertussen moeten wij van het gas af......terwijl Duitsland er naar overschakelt.

Gekke Henkie zijn we hier.

geobeo
3
Ik zit klaar met de popcorn voor het moment over 10 - 20 jaar tot die 1000'en windmolens allemaal af zijn en gesloopt moeten worden. Nog wat miljarden door de plee. En waarvoor? Voor helemaal niks.

En dan horen we van de politici weer "wir haben es nicht gewust".
FlashHenk
7
Wat een treurig negativisme hier. Je zou eens moeten weten wat CO2 doet met het landschap. Maar ja, CO2 is onzichtbaar en de veranderingen vinden plaats over decennia dus is het makkelijker om de kop in het zand te steken en te zeuren over windmolens en politici. Wat doet u eigenlijk voor de wereld?
Noyby
1
Lijkt veel, maar Nederland loopt enorm achter met duurzame opwekking en maakt nu een inhaalslagje.
ton1947
3
quote:

FlashHenk schreef op 9 februari 2021 10:17:

Wat een treurig negativisme hier. Je zou eens moeten weten wat CO2 doet met het landschap. Maar ja, CO2 is onzichtbaar en de veranderingen vinden plaats over decennia dus is het makkelijker om de kop in het zand te steken en te zeuren over windmolens en politici. Wat doet u eigenlijk voor de wereld?
Ik heb zonnepanelen en een warmtepomp en gebruik de fiets en ik erger me dood aan de vernieling van het landschap door die windturbines die met de meer romantische naam windmolens worden aangeduid. Niet alleen het landschap worden vernield, maar ook de leefomgeving voor de bewoners die deze machines door de strot geduwd krijgen en daar dag en nacht mee worden geconfronteerd.
De oplossing is natuurlijk simpel en dat zijn moderne kerncentrales. Niks mis mee.
geobeo
2
quote:

FlashHenk schreef op 9 februari 2021 10:17:

Wat een treurig negativisme hier. Je zou eens moeten weten wat CO2 doet met het landschap. Maar ja, CO2 is onzichtbaar en de veranderingen vinden plaats over decennia dus is het makkelijker om de kop in het zand te steken en te zeuren over windmolens en politici. Wat doet u eigenlijk voor de wereld?
Windmolens stoten CO2 uit (voor opbouwen/onderhoud/sloop met o.a. diesel boten) dan kern centrales. Windmolens gaan een paar decennia mee en hebben ten opzichte van het beetje energie dat ze omzetten heel veel onderhoud nodig (dus veel CO2 uitstoot).

Dus waarom zo ontzettend positief over windmolens?

Windmolens zorgen voor zo'n 20% meer CO2 uitstoot dan kern centrales. Bron: www.factcheck.org/2018/03/wind-energy...

En dan ben ik nog benieuwd of die berekening ook de sloop en verwerking erna meeneemt. Volgens mij niet eens.
De Buurman
3
quote:

suske wiet schreef op 9 februari 2021 09:21:

Nederland alleen kan de wereld niet veranderen .
Het gaat nog hopen geld verslinden en een teleurstellend resultaat opleveren .
Spijtig ,maar van samen het klimaat aan te pakken gaat niet veel van komen .
Het kost teveel eer je de resultaten ziet .
Nogmaals ,spijtig en Nederland moet daar lessen uit trekken .
Ze blijven koppig volharden .
Laat het dan een troost voor je zijn dat de tien grootste economieën wereldwijd een (veel) hoger percentage energie uit hernieuwbare bronnen halen dan Nederland. Verschuilen achter het FvD-frame dat Nederland het beste jongetje van de klas probeert te zijn is na jaren van debunken echt niet meer geloofwaardig.

Over dat koppig volharden heb je overigens wel gelijk - het lijkt wel alsof wij, in tegenstelling tot de landen om ons heen, weigeren tempo te maken met vergroenen.
De Buurman
0
quote:

Jopie1962 schreef op 9 februari 2021 09:16:

Het is ook werkelijk treurig als je ziet, in bijvoorbeeld Spanje, wat die windmolens doen met de omgeving. Prachtig berglandschap dat verknalt wordt met een paar van die lelijke masten, die vaak ook nog eens stilstaan want geen wind. En als ze het wél doen dan zijn ze gevaarlijk voor vogels, en haalt het de rust weg met hun herrie en hun beweging.
Wat denk je dat verdroging van het landschap door klimaatverandering doet met het landschap en voor de vogels...?
Zheng He
2
Merkwaardig dat uiterst conservatieve investeerders ineens zoveel bezorgdheid aan de dag leggen betreffende vogels. Vroeger met de productieplatforms met hun altijd brandende fakkels hadden ze er nooit last van. Ze schijnen een beetje heilig te worden.
Dochollywood
0
quote:

De Buurman schreef op 9 februari 2021 10:47:

[...]

Wat denk je dat verdroging van het landschap door klimaatverandering doet met het landschap en voor de vogels...?
Dus ruilen we het ene probleem in voor het volgende? Je kunt ook zoeken naar oplossingen voor de global warming die minder impact hebben op onze leefomgeving dan de windparken op land.
Robertwo2
2
U zoekt argumenten, om u standpunt rechtvaardigen. Windenergie is de goedkoopste vorm van energie en is bovendien de duurzaamste; wat betreft CO2 is dit er na 5 tot 7 maanden terugverdiend. Haalt u ook zo'n rendement? Ik niet. Kernenergie is de duurste, gevaarlijkste (lost u Fukushima op, kerngeleerden kunnen het niet) en onoverzichtelijke vorm van energie. Ik hou ook niet van lelijke gebouwen en huizen in het landschap, maar woon er wel en gebruik, licht, koken, etc. Doe zuinig, dan hoeven we ook minder op te wekken. Overigens zal met nieuw materialen en technieken, het energie verbruik, opwekking en opslag in de komende tien jaar revolutionair veranderen. Borssele nog vandaag dicht, wat dacht u van een kernramp daar; het gevolg de randstad onbewoonbaar en de b.v. Nederland failliet.
Jopie1962
1
quote:

De Buurman schreef op 9 februari 2021 10:47:

[...]

Wat denk je dat verdroging van het landschap door klimaatverandering doet met het landschap en voor de vogels...?
Precies, we moeten de klimaatverandering aanpakken, niet te verwarren met het volplempen van het landschap met molens omdat we het óók niet meer weten.
Mousje
0
quote:

FlashHenk schreef op 9 februari 2021 10:17:

Wat een treurig negativisme hier. Je zou eens moeten weten wat CO2 doet met het landschap. Maar ja, CO2 is onzichtbaar en de veranderingen vinden plaats over decennia dus is het makkelijker om de kop in het zand te steken en te zeuren over windmolens en politici. Wat doet u eigenlijk voor de wereld?
Dat dus. De CO2 rampen zijn volop zichtbaar door overstromingen, klimaatveranderingen, smeltend zeeijs. Wat roepen de tegenstanders van duurzame enrgie "horizonvervuiling door de molens". Ja, dat haalt je de koekoek, men wil wel elektrisch rijden en verwarmen en weet ik al niet wat, maar de opwekking, daar houden we ons verre van. Ja, hoe dan??
Mousje
1
quote:

Jopie1962 schreef op 9 februari 2021 12:01:

[...]

Precies, we moeten de klimaatverandering aanpakken, niet te verwarren met het volplempen van het landschap met molens omdat we het óók niet meer weten.
Ah, en hoe pakken we de klimaatverandering aan? Zit u vanavond in de kou en in het donker. Morgen op de fiets naar het werk??
De Buurman
1
quote:

Jopie1962 schreef op 9 februari 2021 12:01:

[...]

Precies, we moeten de klimaatverandering aanpakken, niet te verwarren met het volplempen van het landschap met molens omdat we het óók niet meer weten.
Het landschap volplempen met molens is letterlijk om klimaatverandering aan te pakken, dat snapt u toch? Die molens staan daar niet om een architectonisch statement te maken...
[verwijderd]
1
Ja alle ruimte die er is geven we weg aan grote bedrijven om vervolgens later tot de conclusie te komen dat de energieopwekking door middel van windmolens voor eigen gebruik tussen de huizen moet gaan plaatsvinden... De lokale politici zullen hier ongetwijfeld een graantje van meepikken.
De Buurman
1
quote:

Dochollywood schreef op 9 februari 2021 11:05:

[...]

Dus ruilen we het ene probleem in voor het volgende? Je kunt ook zoeken naar oplossingen voor de global warming die minder impact hebben op onze leefomgeving dan de windparken op land.
U doet het voorkomen alsof windmolens net zo'n groot probleem zijn als klimaatverandering. Dat is een kwalijk frame en ik laat mij die woorden niet in de mond leggen.

Vergeet niet dat geld en tijd grote beperkende factoren zijn bij de transitie naar duurzaam. Welke snelle, goedkope oplossingen had u in gedachten?
29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.