PARIJS (AFN) - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France wil opnieuw met de vakbonden om tafel om tot een meerjarig cao-akkoord te komen. Dat zou moeten lopen tot en met 2021. Air France zegt zo maatregelen te kunnen nemen die in een keer niet mogelijk zijn.
Om de bonden aan tafel te krijgen, belooft Air France de lonen per 1 april met 1 procent te verhogen. Daarmee komt de totale loonstijging voor het personeel van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op 2 procent. De onderhandelingen moeten als het aan Air France ligt donderdag van start gaan en pas eindigen als er een akkoord is. Daarmee wil het zusterbedrijf van KLM voorkomen dat er doorgestaakt wordt.
Air France en de vakbonden liggen al enige tijd overhoop. De afgelopen weken werd er al zes keer een dag gestaakt. Woensdag staat een zevende stakingsdag gepland. De bonden willen een loonsverhoging van 6 procent voor alle medewerkers. Air France vindt die looneis onverantwoord en wil het geld liever steken in bijvoorbeeld nieuwe vliegtuigen.
Eerder bleek al dat de stakingen veel geld kosten. De impact op de operationele winst van de zeven stakingsdagen sinds februari, inclusief de werkonderbrekingen van deze week, raamt het Frans-Nederlandse bedrijf op 170 miljoen euro.
"De impact op de operationele winst van de zeven stakingsdagen sinds februari, inclusief de werkonderbrekingen van deze week, raamt het Frans-Nederlandse bedrijf op 170 miljoen euro"
Ik kan van zo'n bericht niets anders maken dan een verkapte winstwaarschuwing.
Het bewijst dat er dus meer passagies kunnen worden vervoerd met 7 dagen minder werken. Dus de medewerkers van air france hebben dus bewezen dat ze daar met te veel personeel lopen.
Logisch dat de directie de kosten als hoog presenteert, dan ben je eerder bij de oplossing, tactisch! De besparing op de niet betaalde lonen op de stakingsdagen daar hoor je niemand over! De groei zit er goed in met ruim 4% meer passagiers en de top maanden moeten nog komen.
Vwrgeet niet de kosten als ze ingaan op de looneis.
4.5% gaat het ze zowieso al kosten.
Ook dat drukt op de winst.
Compenseren door tickets duurder te maken kan deels maar dat kost je klanten aan de concurrentie.
Ook nog eens slechts 63% benutte vluchtruim is ook niet efficient!
Nee leuk onderneminkje
De twee kanten van dit verhaal: 7 dagen staken kost 170 miljoen en toch 5% meer passagiers, wat levert 358 dagen vliegen dan op? Het wordt weer een mooi winstjaar voor Air France / Klm.