Nederland sluit luchtruim voor Boeing 737 MAX | DeBeurs.nl

Nederland sluit luchtruim voor Boeing 737 MAX

Gepubliceerd op 12 mrt 2019 om 17:25 | Reacties: 3 | Onderwerpen: luchtvaart  Nederland 

Boeing Company (13 sep)

379,760 +4,130 (+1,10%)

DEN HAAG (AFN) - Nederland gaat het luchtruim sluiten voor de Boeing 737 MAX 8. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Van het Amerikaanse passagierstoestel zijn in korte tijd twee vliegtuigen neergestort.

Door het toestel te weren, volgt Van Nieuwenhuizen een nieuw advies van de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA. Hoewel de minister de details daarvan nog niet heeft kunnen bestuderen, zegt zij ,,geen enkel risico'' te nemen. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die toeziet op de vliegveiligheid in Nederland, mogen vliegtuigen die al onderweg zijn nog wel landen.

Ook Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben het luchtruim al voor dit type toestel gesloten. In Nederland vliegt TUI met de Boeing 737 MAX 8. Het bedrijf heeft besloten het vliegtuig voorlopig aan de grond te houden. Ook andere vliegmaatschappijen vliegen niet meer met het toestel.

Afgelopen zondag stortte een toestel van Ethiopian Airlines vlak na de start neer. Daarbij kwamen alle 157 mensen aan boord om het leven. Op 29 oktober stortte een vliegtuig van Lion Air ook kort na het opstijgen in de Indonesische hoofdstad Jakarta neer in zee.

5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Arod74
1
Het is nu wachten totdat Trump een tweet de wereld in stuurt waarin staat dat Airbus een gevaar is voor de Amerikaanse veiligheid en gebruikt wordt voor spionage. Zo werkt dat toch, net als met Huawei?
JeanJ
0
Elders lees ik dat Boeing bezig is de software van dit vliegtuig te onderzoeken, op bugs neem ik aan. Eerlijk gezegd heb ik altijd al gezegd dat piloten een soort 'veredelde' buschauffeurs zijn. Vreselijk indien aan de twee vliegtuigrampen een software fout ten grondslag ligt, maar dan nog begrijp ik niet dat de betreffende gezagvoerders niet de mogelijkheid gehad (of genomen?) hebben om hun vliegtuig voor neerstorten te behoeden. Mijn waardering voor onze buschauffeurs stijgt dus, gezien hun voortdurend noodzakelijke alertheid, met ook nog eens in- en uitstappende passagiers, kaartverkoop etc., en dat allemaal zonder automatische piloot!
josti5
0
Sinds de piloot bij behoorlijk noodweer op Schiphol meedeelde, dat hij bij dit slechte weer het toestel op de automatische piloot zou zetten teneinde veilig te kunnen landen, mijd ik het vliegen zo veel mogelijk.
Arod74
0
quote:

JeanJ schreef op 12 mrt 2019 om 18:04:


Elders lees ik dat Boeing bezig is de software van dit vliegtuig te onderzoeken, op bugs neem ik aan. Eerlijk gezegd heb ik altijd al gezegd dat piloten een soort 'veredelde' buschauffeurs zijn. Vreselijk indien aan de twee vliegtuigrampen een software fout ten grondslag ligt, maar dan nog begrijp ik niet dat de betreffende gezagvoerders niet de mogelijkheid gehad (of genomen?) hebben om hun vliegtuig voor neerstorten te behoeden. Mijn waardering voor onze buschauffeurs stijgt dus, gezien hun voortdurend noodzakelijke alertheid, met ook nog eens in- en uitstappende passagiers, kaartverkoop etc., en dat allemaal zonder automatische piloot!
Daar zit dus de fout, dat vliegtuig is leidend i.p.v. de piloot. Bij foute informatie van kapotte sensoren laat dit type vliegtuig niet toe dat de piloot tegen die informatie in handelt.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.