Boeing trekt Dow Jones omlaag

Door AFN op 12 maart 2019 21:12 | Views: 4.931

Boeing trekt Dow Jones omlaag

NEW YORK (AFN) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag verdeeld gesloten. Zwaargewicht Boeing verloor opnieuw flink nadat tal van landen en luchtvaartmaatschappijen besloten de 737 MAX-vliegtuigen aan de grond te houden. De vliegtuigbouwer trok de Dow-Jonesindex mee naar beneden. Beleggers op Wall Street reageerden verder op de nieuwe nederlaag van de Britse premier Theresa May. Haar brexitdeal werd opnieuw weggestemd.

De Dow-Jonesindex sloot 0,4 procent lager op 25.554,66 punten. De brede S&P 500 steeg 0,3 procent tot 2791,52 punten. Technologiebeurs Nasdaq won 0,4 procent, tot 7591,03 punten.

Boeing leverde 6,2 procent in, na het verlies van meer dan 5 procent op maandag. Zondag stortte een toestel van Boeing in Ethiopië neer kort na het opstijgen. Het gaat om de tweede dodelijke crash met een vliegtuig van het type 737 MAX in korte tijd. Een ongeluk met zo'n zelfde toestel vond afgelopen oktober in Indonesië plaats.

Stemming over brexitdeal

Het concern gaat nu een software-update doorvoeren bij het type vliegtuig. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA sprak zijn vertrouwen uit in de 737 MAX en verklaarde het toestel luchtwaardig. In steeds meer landen groeit het wantrouwen echter en moet het toestel aan de grond blijven, waaronder in de Europese Unie, China, Singapore en Australië. In Canada mogen de toestellen wel blijven vliegen.

In Londen stemde het Lagerhuis opnieuw tegen de brexitdeal van premier Theresa May. Het parlement mag de komende dagen stemmen of er een no-dealbrexit moet komen of dat er uitstel moet worden gevraagd aan de Europese Unie.

Vijandig bod doorgezet

Sportwinkelketen Dick's Sporting Goods leverde 11 procent in. Het bedrijf kwam met tegenvallende cijfers en verwachtingen. Het Duitse farmacie- en speciaalchemieconcern Merck heeft besloten zijn bod op Versum (plus 0,8 procent) als vijandig bod door te zetten. De Duitsers prijzen hun bod van 5,9 miljard dollar nu direct aan bij de aandeelhouders van de Amerikaanse leverancier van elektronische materialen.

De euro was 1,1296 dollar waard, tegen 1,1292 dollar bij het slot van de Europese beurzen Een vat Amerikaanse olie werd 0,2 procent duurder op 56,90 dollar. Brent steeg 0,2 procent in prijs tot 66,69 dollar per vat.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
tayac
1
Ik vraag me af, waarom een software update voor de 737 max als Boeing het volste vertrouwen heeft in de luchtvaardigheid van het toestel ?
[verwijderd]
1

Zelfs de goeroes weten het niet meer hie ze objectief de DJ of AEX moeten samen stellen.
Daarom zijn er allemaal van die neven en nichten index. De S&P500, de S&P350, de S&P100, de Euro 350.

1 aandeel (Boeing) dat trekt de index naar beneden en dat is de weerspiegeling van de handel ???

Tijd dat we af stappen van de traditionele handel, opties, CFD, hefbomen, short enz... maar nadenken hoe je een index moet samenstellen en dat de handel niet gemanipuleerd kan worden.

Huidige systeem bewijst te meer dat 1 aandeel kan sentiment veranderen omdat het de index naar beneden trekt terwijl de markt gewoon positief is.

Hoppschwiiz
0
quote:

tayac schreef op 12 maart 2019 22:19:

Ik vraag me af, waarom een software update voor de 737 max als Boeing het volste vertrouwen heeft in de luchtvaardigheid van het toestel ?
De 737 Max heeft destijds een bewijs van luchtwaardigheid gekregen van de FAA. Een strengere instantie is er niet. Het blijft gissen wat de oorzaak van de twee crashes is geweest. In beide gevallen zijn de vliegtuigen waarschijnlijk in overtrokken toestand gecrasht. Het is mij altijd een raadsel hoe je een vliegtuig van, zeg 8km hoogte, op deze manier kan laten crashen. Op die hoogte heb je eigenlijk geen wolken (behoudens die enkele onweersbui) en heb je zicht. Je kunt je dus orienteren.
Je stall warning waarschuwt voor een te steile invalshoek, waarna je normaal gesproken de neus moet drukken. Bij de Max doet een computer dat. Ik vermoed dat, ook al hebben de piloten een conversietraining gehad, zij hebben zitten ruzien met de computer (misschien doordat hun oude methode om handmatig te reageren in hun systeem gebakken zit).

Mijn punt: je moet vliegen! Aviate, navigate, communicate! Als de motoren en de stuurorganen het doen (en zelfs zonder motoren), moet je elk vliegtuig veilig kunnen vliegen. Ik ben heel benieuwd naar de onderzoeksresultaten, maar ik vrees dat er met het vliegtuig weinig aan de hand was.

3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.