'Valuta-effecten stuwen omzet Unilever'

Door AFN op 12 oktober 2015 14:38 | Views: 3.460

AMSTERDAM (AFN) - Gunstige wisselkoerseffecten hebben de omzet van Unilever afgelopen kwartaal opnieuw vooruitgeholpen. Dat voorspellen analisten in een vooruitblik op de cijfers die het voedings- en verzorgingsmiddelen donderdag voorbeurs publiceert.

De analisten voorzien in doorsnee een omzet van 13,3 miljard euro voor het derde kwartaal. Dat zou ruim 8 procent meer zijn dan een jaar eerder.

Unilever voorspelde in juli dat de verkopen in heel 2015 iets sterker zouden kunnen groeien dan bij zijn concurrenten. De winstmarge zou daarbij naar verwachting een gestage groei laten zien.

Omzetgroei

Financieel directeur Jean-Marc Huët zei daarbij dat de onderliggende omzetgroei in de tweede helft van het jaar sterker zou zijn dan in het voorgaande halfjaar. Wisselkoerseffecten stuwen de omzet in heel 2015 naar schatting met 6 à 8 procent. Valuta-ontwikkelingen dragen verder 6 procent bij aan de toename van de winst per aandeel dit jaar, voorspelde hij.

In de eerste helft van dit jaar kampte Unilever onveranderd met moeilijke economische omstandigheden. Daardoor nam de vraag naar voedings- en verzorgingsmiddelen wereldwijd nauwelijks toe. Dankzij gunstige wisselkoerseffecten ging de omzet van het concern in de eerste helft van 2015 wel stevig omhoog, maar de nettowinst zakte doordat eenmalige positieve effecten uit 2014 wegvielen.

In Europa verkocht het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Axe en Lipton in de eerste zes maanden van 2015 meer dan een jaar eerder. De prijzen daalden echter nog sterker, waardoor de omzet toch afnam. In Noord-Amerika namen de verkopen licht af, onder meer door stevige concurrentie. In Latijns-Amerika werden alle producten van Unilever juist beter verkocht dan in de eerste helft van 2014.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.