Lufthansa tekent voor koop delen Air Berlin

Door AFN op 12 oktober 2017 10:04 | Views: 1.406

BERLIJN (AFN) - Lufthansa krijgt zoals verwacht grote delen van zijn failliete branchegenoot Air Berlin in handen. Donderdagmiddag worden de handtekeningen gezet, heeft topman Carsten Spohr van de Duitse luchtvaartgroep laten weten aan het dagblad Rheinische Post.

Spohr sprak van een ,,grote dag'' voor zijn bedrijf, dat naar verwachting zo'n 1,5 miljard op tafel legt voor het leeuwendeel van de failliete boedel van Air Berlin. De luchtvaartgroep krijgt er ruim tachtig vliegtuigen bij, die waarschijnlijk vooral zullen worden gebruikt om prijsvechter Eurowings te laten groeien.

Air Berlin ging medio augustus failliet. Dankzij een overbruggingskrediet van de Duitse overheid kon een groot deel van de vluchten doorgaan terwijl kopers werden gezocht voor bijvoorbeeld de vloot en landingsrechten. De afgelopen drie weken onderhandelden de curatoren exclusief met Lufthansa en de Britse prijsvechter easyJet.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

8 Posts
FPAK
0
Echt bizar hoe dit gegaan is.
Doorgestoken kaart.
Raar dat de EU hier niet ingrijpt.
Ze zullen wel bang zijn voor de Duitsers.
FPAK
0
Eigenlijk moeten Emirates en Qatar een klacht indienen over overheidssubsidie en oneerlijke concurrentie voor Lufthansa en AirFranceKLM. Iets waar ze Emirates en Qatar al jaren van betichten zijn zij zelf de grootste meesters in.
MartijnN1932
0
EEh FPAK het ging hier over een krediet.. niet over het verlenen van subsidie.
Krediet betekent nog altijd een schuld. die nu waarschijnlijk zal worden gedragen door Lufthansa..
daarnaast was het een noodzaak anders zouden er geen vluchten meer gaan voor air berlin, wat zou betekenen dat 10 duizenden reizigers zouden stranden...

dat is natuurlijk wel wat anders als jaarlijks enkele miljarden stoppen in een luchtvaartmaatschappij zonder dat er terug betaald hoeft te worden...
FPAK
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 12 oktober 2017 14:22:

EEh FPAK het ging hier over een krediet.. niet over het verlenen van subsidie.
Krediet betekent nog altijd een schuld. die nu waarschijnlijk zal worden gedragen door Lufthansa..
daarnaast was het een noodzaak anders zouden er geen vluchten meer gaan voor air berlin, wat zou betekenen dat 10 duizenden reizigers zouden stranden...

dat is natuurlijk wel wat anders als jaarlijks enkele miljarden stoppen in een luchtvaartmaatschappij zonder dat er terug betaald hoeft te worden...
Tja, het is maar hoe je het verwoord.
1,5 miljard voor 80 vliegtuigen (bijna heel KLM), een koopje.
Waarom zijn er geen andere maatschappijen uitgenodigd om mee te bieden? Ryanair wou ook bieden...........Moest allemaal snel, snel, snel.
Ik vraag me ook af of ze de schuld overnemen, gezien het bedrijf failliet is verklaard. Denk dat de schuldeisers gewoon de dupe zijn.
Dit is allang een akkoordje geweest tussen de topmannen van AirBerlin en Lufthansa. Jaren geleden al.

FPAK
0
Trouwens, Emirates is van Dubai. Dus als Dubai geld wil stoppen in Dubai, dan moeten ze dat toch zelf weten?
Duitsland stopt nu geld in Duitsland, maar wil wel het geld terug van Duitsland?
Is gewoon een cirkeltje. Noem het wat je wilt.
[verwijderd]
0
quote:

FPAK schreef op 12 oktober 2017 15:42:

[...]

Tja, het is maar hoe je het verwoord.
1,5 miljard voor 80 vliegtuigen (bijna heel KLM), een koopje.
Waarom zijn er geen andere maatschappijen uitgenodigd om mee te bieden? Ryanair wou ook bieden...........Moest allemaal snel, snel, snel.
Ik vraag me ook af of ze de schuld overnemen, gezien het bedrijf failliet is verklaard. Denk dat de schuldeisers gewoon de dupe zijn.
Dit is allang een akkoordje geweest tussen de topmannen van AirBerlin en Lufthansa. Jaren geleden al.

Ongelofelijk wat een malloten hier soms posten.

Luchtvaartmaatschappijen leasen over het algemeen een groot deel van hun vloot...
Sjonnie2
0
quote:

alfaomega schreef op 13 oktober 2017 02:10:

[...]

Ongelofelijk wat een malloten hier soms posten.

Luchtvaartmaatschappijen leasen over het algemeen een groot deel van hun vloot...
Als dat zo is waarom halen die leasemaatschappijen hun vliegtuigen dan niet terug bij AirBerlin ?....
Kortom ik geloof er niets van dat de vloot geleasd is.
FPAK
0
quote:

alfaomega schreef op 13 oktober 2017 02:10:

[...]

Ongelofelijk wat een malloten hier soms posten.

Luchtvaartmaatschappijen leasen over het algemeen een groot deel van hun vloot...
Ten eerste ben ik geen malloot. Treurig dat je gelijk zo moet beginnen.
Ten tweede klinkt jou opmerking vrij onzeker "leasen over het algemeen een groot deel"
Wat beweer je hier dan? Dat Lufthansa alle lease contracten over gaat nemen omdat ze die niet zelf kunnen afsluiten? Waarom zouden ze dat doen?
Een leasepark overnemen voor 1,5 miljard?? Ze zijn toch niet gek.
Maar je zal wel niet meer reageren alfaomega. Ik merk dat er heel veel mensen op deze fora zijn die graag mensen beledigen met 1 of 2 zinnen om vervolgens nooit meer te reageren. Volgens mij ben jij er 1 van.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.