Poolse pakketbezorger InPost pakt het anders aan

Door AFN op 13 januari 2021 13:35 | Views: 4.173

WARSCHAU (ANP) - De Poolse pakketbezorger InPost kondigde woensdag aan naar de beurs in Amsterdam te gaan. Het bedrijf pakt de zaken wat anders aan dan andere vervoerders. InPost bezorgt alleen naar kluisjesmachines die het bedrijf zelf ontwikkelt. Daarmee kan het naar eigen zeggen efficiënter opereren, maar ook groener dan de concurrentie.

InPost heeft in Polen een heel netwerk van zogeheten Automated Parcel Machines (APM). Dat zijn een soort kluisjes waar pakketjes afgeleverd kunnen worden, die mensen vervolgens kunnen ophalen. Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, openbaarvervoerhubs en parkeerplaatsen. Door Polen staan meer dan 10.000 machines met tot ruim honderd kluisjes.

De kluisjes zijn in eigen land zo populair dat ze een vliegwielwerking hebben, stelt topman Rafal Brzoska. "We zien dat klanten minder kopen bij winkels die niet van onze bezorgoptie gebruik maken en juist meer bij winkels die dat wel doen." Dat heeft het bedrijf snel helpen groeien, afgelopen jaar verdubbelde de omzet zelfs in de eerste negen maanden. Bovendien is InPost al winstgevend, wat de verdere groei helpt bekostigen.

Kluisjes in VK

Zo heeft het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk ook al 1100 kluisjesapparaten staan in de regio's Londen, Manchester en Birmingham. Daar moeten er dit jaar zo'n 2000 bijkomen. Pas als deze regio's genoeg dekking hebben, wil InPost verder uitbreiden. In Italië staan inmiddels 350 APM's in de vijf grootste steden en de Polen bereiden zich voor om ook in Frankrijk en Spanje de markt te betreden volgens hetzelfde principe.

Daarmee zijn de grootste Europese markten afgedekt, met uitzondering van Duitsland. Daar bouwt DHL al een netwerk van kluisjesautomaten en InPost wil niet te veel tijd en energie kwijt zijn aan een concurrentiestrijd, maar richt zich dan liever op wat nieuwere markten, geeft Brzoska aan.

Over een gebrek aan plaatsen om de kluisjesautomaten te plaatsen, maakt Brzoska zich geen zorgen ondanks dat die veelal buiten staan. "Veel lokale autoriteiten willen vergroenen en zien dat wij zorgen voor minder pakketbusjes die door de straten rijden. Dat betekent minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast, minder drukte op de weg", somt hij op.

De stap naar kleinere markten als Nederland of België zit nog niet in de planning, zegt Brzoska. Desondanks staat hij ervoor open om de plannen te veranderen. Steeds vaker plaatst InPost zijn pakketkluizen in winkelpanden die zijn vrijgekomen, wat ook meer aanloop oplevert voor omliggende winkels. Als vastgoedeigenaren of andere winkelbedrijven de Poolse pakketbezorger benaderen voor een samenwerking, dan zal Brzoska zeker luisteren.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

14 Posts
peerke 125
1
Nou Post NL wat let je om hier ook aan te beginnen. Rijdt er niet iedere dag 10 bestelbussen door de wijk. Goed voor het milieu.
optietrader
0
Hier in mijn buurt staat ook al zo`n ding op een OV knooppunt, van DHL volgens mij. Wanneer je een pakje verwacht krijg je op je mobiel een QR code en daarmee kun je het kluisje openen. Het veroorzaakt tig veel meer verkeer in de wijk en dus veel overlast, en toch ook co2, want ieder komt met de auto. En de busjes van postnl, ups en collega`s blijven wel gewoon nog aan huis bezorgen. Het zou een beter idee zijn dat alle vervoerders van hetzelfde systeem gebruik gaan maken, welke niet opgezet is door een vervoerder, maar door een onafhankelijk bedrijf.
g.raaier
0
Dit is niet nieuw . Zowel POSTNL als DHL willen deze pakketstations al jaren plaatsen echter is dat in Nederland nu eenmaal niet zo makkelijk. Partners als supermarkten huren over het algemeen de winkelruimte en het plaatsen van een pakketstation buiten is dan vaak niet mogelijk.
DeZwarteRidder
0
quote:

g.raaier schreef op 13 januari 2021 14:41:

Dit is niet nieuw . Zowel POSTNL als DHL willen deze pakketstations al jaren plaatsen echter is dat in Nederland nu eenmaal niet zo makkelijk. Partners als supermarkten huren over het algemeen de winkelruimte en het plaatsen van een pakketstation buiten is dan vaak niet mogelijk.
Tegenwoordig zijn er genoeg leegstaande (buurt)winkels.
Toekomstbeeld
0
Vraag me af waarom dit bedrijf van kluzien geclassificeerd wordt als pakketbezorger.....ze bezorgen kluizen waar pakketten ingestopt worden.

Pakketbedrijven gebruiken hun kluizen.
optietrader
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 13 januari 2021 14:46:

[...]

Tegenwoordig zijn er genoeg leegstaande (buurt)winkels.
Buurtwinkels moeten gehuurd worden, dan zijn de ruimtes vaak te groot voor die paar kluisjes, ze zijn vaak niet bereikbaar met de auto, moeten voorzien zijn van personeel en zijn alleen maar overdag open van bijv. 8-17 uur, of er moet meer personeel bereidwillig zijn om ook op zaterdag en `s avonds open te willen. Al met al lost dat dus helemaal niets op, dan zijn die kluisjes buiten op openbare ruimtes toch veel beter, ondanks de nadelen die dat dan weer geeft. En waarom die kluizen niet in of buiten een bouwmarkt of benzine station?
DeZwarteRidder
0
quote:

its all in the game schreef op 13 januari 2021 15:47:

[...]Buurtwinkels moeten gehuurd worden, dan zijn de ruimtes vaak te groot voor die paar kluisjes, ze zijn vaak niet bereikbaar met de auto, moeten voorzien zijn van personeel en zijn alleen maar overdag open van bijv. 8-17 uur, of er moet meer personeel bereidwillig zijn om ook op zaterdag en `s avonds open te willen. Al met al lost dat dus helemaal niets op, dan zijn die kluisjes buiten op openbare ruimtes toch veel beter, ondanks de nadelen die dat dan weer geeft. En waarom die kluizen niet in of buiten een bouwmarkt of benzine station?
Jouw verhaal is onzin; er is helemaal geen personeel noodzakelijk in een buurtwinkel die omgebouwd is tot pakkettenautomaat.
Ik had het over leegstaande buurtwinkels.
jan de vakman
0
Nu de pakketten zo'n hoge vlucht nemen, moet het toch mogelijk zijn dat er wijk afhaalpunten voor alle bezorgers en bewoners komen en wat die co 2 vervuiling betreft; pak de fiets! dan vervuil je niets!! moet kunnen bij het meeste kleine spul!!
[verwijderd]
1
quote:

Toekomstbeeld schreef op 13 januari 2021 15:08:

Vraag me af waarom dit bedrijf van kluzien geclassificeerd wordt als pakketbezorger.....ze bezorgen kluizen waar pakketten ingestopt worden.

Pakketbedrijven gebruiken hun kluizen.

Inderdaad.

Slecht weer van ANP.

Zij zetten die kluisjes neer en vormen zo weer een extra schakel die ik juist helemaal niet wil hebben.

Gaan ze juist gekoelde kastjes testen voor de supermarkt boodschappen en vervolgens die kasten bij plekken zoals supermarkten neerzetten.

De cijfers zijn in korte tijd flink opgevoerd en de beloftes en verwachtingen spatten er vanaf.

Lekker cashen en ik geef ze geen ongelijk.
Radar
1
Het is onzin om te stellen dat centrale afgiftepunten beter zijn voor het milieu dan levering aan de deur: Als de helft van de ontvangers zijn pakketje met de auto gaat ophalen is de balans al meer dan iets negatief.
optietrader
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 13 januari 2021 16:13:

[...]
Jouw verhaal is onzin; er is helemaal geen personeel noodzakelijk in een buurtwinkel die omgebouwd is tot pakkettenautomaat.
Ik had het over leegstaande buurtwinkels.

Hoezo onzin? Of je haalt de voorgevel uit de winkel en zet daar alle kluizen in, of je zet de kluizen binnen in de winkel, maar dan moet er toch echt wel personeel zijn en de winkel moet huur betalen, dan moet je nogal wat kluizen neerzetten.
[verwijderd]
1
Ze zetten die pakketautomaten ook niet voor niets neer bij druk bezette punten omdat er dan ook altijd mensen zijn en minder kans op hang jongeren of andere figuren die ook interessant vinden wat jij uit die kluis haalt.

Als je het in een gesloten ruimte gaat doen waar je wel nog binnen kan zoals DZR aangeeft met evt oude buurtwinkels of iets dergelijks wordt het helemaal een ellende met zwervers drugsgebruikers en anderen die net daar liever ff binnen zitten.

Je zal het moeten combineren met bijvoorbeeld een 24uurs shop achtig idee maar waar heb je al die automaten dan nog voor nodig, dan is het eigenlijk gewoon weer een afhaalpunt, een beetje groot magazijn er achter goed ingedeeld en een robot moet met een druk op de knop dat pakketje zo naar voren kunnen toveren.

Je krijgt een scanbare code bij je bericht dat je pakket er is en je gaat er naar toe, houd de code voor de scanner en hoppa pakket wordt door de computer en verdere automatisering gepresenteerd.

Kunnen we niet gewoon met zijn allen langs het distributiecentrum rijden, dat scheelt nog meer , als we dat dan wel natuurlijk allemaal met de fiets gaan doen....

Sorry hoor maar reken mij gewoon een euro meer ofzo en bezorg mij dat ding gewoon thuis met een electrische oplossing.
psps
0
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.