Azië drijfveer voor groei Heineken

Door AFN op 13 februari 2017 11:10 | Views: 1.185

AMSTERDAM (AFN) - Brouwer Heineken heeft in 2016 naar verwachting meer bier aan de man gebracht dan een jaar eerder. Daarbij nam de omzet toe en viel ook de operationele winst hoger uit. Dat voorspellen analisten in een vooruitblik op de jaarcijfers die Heineken woensdag voorbeurs publiceert. Met name in Azië timmerde Heineken stevig aan de weg.

Qua biervolume voorzien de kenners een groei op eigen kracht van 2,7 procent. In Azië zal het concern naar verwachting ruim 14 procent meer bier hebben verkocht dan in 2015. De Aziatische markt zal goed zijn voor een omzet van ruim 2,8 miljard euro. Daarmee zorgt het continent voor ruim een tiende van de totale omzet. Die steeg naar verwachting een fractie, naar 20,6 miljard euro.

In Europa, de grootste markt voor Heineken, verwachten de kenners 1 procent volumegroei. De omzet van 10,2 miljard euro valt daar wel iets lager uit dan een jaar eerder. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, die in de resultaten van de brouwer in één groep zijn samengebracht, wordt op autonome basis een verdere daling van het volume voorzien.

Meer bier

De operationele winst stijgt volgens de analisten licht, tot 3,5 miljard euro. Onder de streep zal Heineken naar verwachting krap 1,8 miljard euro overhouden, iets minder dan de 1,9 miljard van een jaar eerder.

In totaal was Heineken naar schatting goed voor 198,2 miljoen hectoliter bier in 2016, tegenover 188,3 miljoen hectoliter een jaar eerder. De verwachting is dat Heineken ook de komende jaren meer bier aan de man zal brengen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.