DEN HAAG (AFN) - Het personeel bij KLM moet echt loon inleveren, aldus minister Wopke Hoekstra van Financiën in het tv-programma Buitenhof. "Als je ziet in welke omstandigheden deze maatschappij verkeert en de sector verkeert, dan zal je alles op alles zetten om deze fase overleven."
De vakbonden maar ook de Tweede Kamer vinden dat personeel dat tot 1,5 keer modaal verdient zoveel mogelijk moet worden ontzien. KLM besloot vorige maand nog een loonsverhoging eenzijdig uit te stellen. Vakbond FNV dreigt daarover naar de rechter te stappen.
De luchtvaartmaatschappij krijgt voor 3,4 miljard euro aan leningen en garanties van de overheid om de crisis door te komen. Een voorwaarde daarvan is dat de kosten bij KLM flink worden teruggebracht. Het bedrijft ontvangt ook vele miljoenen aan loonsubsidies.
Als de huidige crisis nog tot eind volgend jaar voortduurt zoals sommige deskundigen voorspellen, is het niet zeker dat Air France-KLM overleeft. "Dat is geen automatisme", aldus de minister. Daarom heeft hij in gesprekken met de onderneming ook aangedrongen dat "men de bakens verzet".
Hoekstra wijst erop dat bij andere luchtvaartondernemingen in Europa hard wordt ingegrepen. Bij Lufthansa leveren piloten volgens hem over een periode van twee jaar ongeveer 40 procent van hun salaris in en bij British Airways worden duizenden banen geschrapt.
KLM moet op 1 oktober met een plan voor de herstructurering komen. Dat plan heeft Hoekstra nog niet gezien, zei hij. Vakbonden en KLM zijn eind vorige maand een serie gesprekken begonnen over kostenbesparingen om de onderneming door de coronacrisis te loodsen.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Ja dat komt door die onzin regels van jullie ( Corona )
KLM was allang niet rendabel . Maar toch moesten jullie aandelen kopen
En nu weer belastinggeld erin terwijl je het beter failliet had kunnen laten gaan .
Als de overheid bij een commercieel beursgenoteerd de voorwaarden moet dicteren dan weet je dat het zwaar mis is.
Knuffel CEO Elbers zit erbij, doet niks behalve PR fotoshoot en talkshows. Dit bedrijf is doomed.
Gaat in no time naar pennystock.
Jij hebt echt geen verstand van zaken.
Deze lening levert de staat 400 miljoen op.
Door de zaak failliet te laten gaan mist de staat alle belasting van 32.000 mensen.
Alleen de piloten betalen al 250 miljoen per jaar.
Daarnaast zou 32.000 man de WW in gaan.
Dus wat is een betere deal voor de overheid?
De vergoeding die de overheid krijgt staat niet in verhouding tot het risico. Anders had een andere partij het wel gedaan.
KLM en belastingen. hmmmmmm geen BTW, geen heffingen op kerosine. Leaseconstructies met belastingparadijzen, piloten die naar het buitenland verhuizen (fiscaal gedreven).... enz enz. Geen enkele vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Een bedrijf met een dergelijke houding moet je niet willen helpen. Laat ze aub failliet gaan.
Je moet er zeker niet in beleggen..
@ Wilbar,
Luchtvaart heeft tov andere vormen van vervoer enorme concurrentievoordelen. Door haar sterke lobby heeft KLM daar wel veel invloed op. Dat de luchtvaart ondanks dergelijk voordelen het nog niet voor elkaar krijgt om een gezond financieel beleid te voeren geeft aan dat de luchtvaart niet gemaakt is voor marktwerking.
Door de politieke inmenging (blauwe trots ed, luchthaven Lelystad) wordt je als belegger afhankelijk van de politieke kleur. Daar wil je als belegger niet afhankelijk van zijn.