Eerste CO2-doel Shell voor korte termijn

Door AFN op 14 maart 2019 11:58 | Views: 2.977

DEN HAAG (AFN/BLOOMBERG) - Shell heeft voor het eerst een kortetermijndoelstelling voor zijn CO2-uitstoot gepresenteerd. Het energiebedrijf wil in 2021 een 2 tot 3 procent lagere CO2-uitstoot behalen, vergeleken met het niveau van 2016, zo blijkt uit het jaarverslag van de olie- en gasgigant.

Shell heeft al sinds 2017 een doel voor de langere termijn. De CO2-uitstoot van zijn producten moet in 2050 zijn gehalveerd. Sommige aandeelhouders vonden dat niet ver genoeg gaan en eisten meer concrete maatregelen. Afgelopen december sprak het concern de intentie uit om de CO2-uitstoot met 20 procent te verkleinen in 2035 en regelmatig met specifieke doelstellingen te komen voor periodes van drie tot vijf jaar.

De kortetermijndoelstellingen worden daarnaast in de toekomst een structureel onderdeel van het beloningsbeleid. Daar wordt momenteel aan gewerkt, zei topman Ben van Beurden eind vorig jaar. Naar verwachting kunnen de aandeelhouders zich volgend jaar over het nieuwe beleid buigen.

Ambitie

Een woordvoerder van Shell benadrukt dat de langetermijndoelstellingen voor 2035 en 2050 niet hard zijn in tegenstelling tot de kortetermijndoelstelling. ,,Dat betreft onze ambitie.''

Milieu-activistische aandeelhoudersclub Follow This noemt de doelstellingen van Shell ,,een stap in de richting van Parijs'', maar is niet tevreden. De doelen en ambities zijn namelijk minder streng dan het klimaatakkoord van Parijs. Ook wijst Follow This erop dat het doel van 2 tot 3 procent reductie van de CO2-uitstoot relatief is en dus uitgaat van minder uitgestote CO2 per verkochte eenheid. Als de verkoopstijging groter is dan de CO2-reductie kan Shell daardoor alsnog meer CO2 uitstoten. ,,We hebben echte, absolute reducties nodig.''

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

7 Posts
[verwijderd]
1
Shell Study Quantifies Reduction of GHG Emissions using LNG Fuel.

"In the climate debate, LNG has great potential to diversify fuel consumption and reduce greenhouse gas emissions from ships and trucks. This is confirmed by the Shell LNG study Liquefied Natural Gas – New Energy for Vessels and Trucks? – Facts, Trends and Perspectives, which Shell developed with the German Aerospace Center (DLR) and the Technical University of Hamburg.

Assuming that by 2040 there will be 6,000 (mainly) large LNG ships worldwide and 480,000 LNG trucks in the EU, greenhouse gas emissions from shipping could be reduced by 132 million tonnes by 2040 and from heavy trucks by up to 4.7 million tonnes, depending on engine technology. With a 30% share of organic LNG, an additional reduction of around 20% would be possible for trucks. Greenhouse gas emissions for the entire German transport sector are currently around 166 million tonnes."

www.ngvglobal.com/blog/shell-study-qu...
[verwijderd]
0
Toyota, Nikola and Shell Seek Fuel Cell Truck-Fueling Standards.

Toyota, Shell and a group of automotive and industrial companies are working together to standardize hydrogen-fueling components that could get fuel-cell electric trucks on the road faster.

www.trucks.com/2019/02/21/toyota-niko...

High Finance
1
Ondertussen in china..

''China’s CO2 emissions grew by approximately 3% last year, the largest rise since at least 2013''

Tja Ben, je maakt in ieder geval Den Haag blij.
De Struikrover
0
Eerst de beloning van Ben verdubbelen en dan bijvoorbeeld 10% minder als de doelstellingen niet gehaald worden. Goede deal!
TA=verlies
0
TA=verlies
0
Onder het motto " klimaat" en "duurzaam" worden we arm gemaakt.
Zie reactie van High Finance.
Waar zijn wij in godsnaam mee bezig...
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.