Vakbonden KLM eisen gesprek met Hoekstra

Door AFN op 14 juli 2020 10:40 | Views: 3.114

Vakbonden KLM eisen gesprek met Hoekstra

AMSTERDAM (AFN) - Vakbonden FNV, CNV en VNC willen dat minister Wopke Hoekstra van Financiën opheldering geeft over zijn voorwaarden voor de miljardensteun aan KLM. De bonden ageren al langer tegen de eisen die de regering stelde. Ze zijn boos dat van werknemers een tot in details uitgewerkt loonoffer wordt gevraagd, terwijl dit normaal gesproken een zaak is die de werkgever met het personeel aan de cao-tafel moet kortsluiten.

Volgens de bonden is het op dit moment onduidelijk of KLM of het ministerie van Financiën het initiatief nam om de loonoffers op te nemen in het reddingspakket van Den Haag. De luchtvaartmaatschappij en de regering zouden daarbij elkaar aanwijzen als verantwoordelijke. De bonden willen van Hoekstra ook verdere details over het overleg met KLM over de noodleningen, zo schrijven ze hem in een brief.

Vakbonden bij KLM maakten eerder via Brussel al bezwaar tegen het eisenpakket dat Den Haag in ruil voor 3,4 miljard euro steun bij de vliegmaatschappij neerlegde. De Europese Commissie keurde de steun, die in de vorm van directe leningen en kredietgaranties komt, maandag toch goed.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Stephan010
3
Kansloze reacties van de bonden. Je krijgt staatssteun (belastinggeld) en daar moet wat tegenover staan.
Bonussen schrapoen, loonoffers van de managers en piloten etc.
Sjonnie2
2
"De bonden ageren al langer tegen de eisen die de regering stelde. Ze zijn boos dat van werknemers een tot in details uitgewerkt loonoffer wordt gevraagd, terwijl dit normaal gesproken een zaak is die de werkgever met het personeel aan de cao-tafel moet kortsluiten."

Als de bonden dit willen regelen via cao besprekingen tussen de werkgever en en het personeel gaat dat waarschijnlijk vele maanden duren, die tijd is er niet voor KLM want er is op zeer korte termijn noodgeld nodig om KLM niet failliet te laten gaan.

crypt
0
Groot gelijk. Dit is een één tweetje tussen hoekstra en elbers geweest. Het offer is van te voren al ingevuld door beide heren. De bonden en werknemers zijn buiten spel gezet wat tegen alle europese rechten van de werknemer ingaat. De bonden willen inleveren maar niet een vooraf bepaald percentage waar ze geen inspraak in hebben gehad.
crypt
2
Overigens krijgt KLM helemaal niets van de staat. 2.4 miljard wordt geleend van banken. 1 miljard wordt van de staat geleend tegen een schandalige rente van 7,75%. Er wordt dus grof aan verdiend door de staat en het kost de belastingbetaler geen cent. KLM is alleen al aan de staat dus ongeveer 75 miljoen per jaar kwijt aan rente. Te zot voor woorden. De staat gaat pas bloeden als KLM omvalt.
Tempel
2
Maar geen enkele financiële instelling gaat lenen aan KLM, zonder garantie van de overheid en/of bijdrage. Simpel weg een slechte investering, risk reward totaal uit verhouding zonder de overheid.
ING heeft destijds ook lening/injectie gekregen etc, welke de overheid met 100%+ rente terug ontvangen heeft.

Terwijl ik bij KLM maar betwijfel of we het ooit terug gaan krijgen.

Kortom men meet weer met verschillende maten, luchtvaart vs financiële instellingen(bashen).
Basres
0
Zo schandalig is die rente niet.
Nu de 12 maands euribor -0,25% is, komt de rente op dus 6% in het eerste jaar, 6,50% in het tweede jaar en 7,50% vanaf het vierde jaar... en dat alles zonder onderpand want achtergesteld.

(ABM FN-Dow Jones) KLM krijgt van de Nederlandse overheid 3,4 miljard euro aan steun. Dit maakte Air France-KLM vrijdag voorbeurs bekend.
Het betreft 1 miljard euro aan directe leningen en een kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro. Deze faciliteit wordt verstrekt door elf banken, waaronder drie Nederlandse banken en acht internationale banken. Voor 90 procent van de 2,4 miljard euro wordt door de staat een garantie afgegeven.
De faciliteit heeft een looptijd van 5 jaar en een couponrente gelijk aan de EURIBOR-rente plus een opslag van 1,35 procent. Voor de garantie door de Nederlandse staat betaalt het luchtvaartbedrijf 0,50 procent in het eerste jaar, 1,00 procent in het tweede en derde jaar en 2,0 procent na het derde jaar.
De lening van 1 miljard euro heeft een looptijd van 5,5 jaar en een EURIBOR-rente met een opslag van 6,25 procent in het eerste jaar, van 6,75 procent in het tweede en derde jaar en 7,75 procent voor jaar vier en daarna.
De lening van de Nederlandse overheid is achtergesteld op de kredietfaciliteit van de banken.
KLM mag pas weer dividend uitkeren aan aandeelhouders als deze twee leningen volledig zijn terugbetaald.
Voor de staatssteun moet nog wel toestemming komen van de Europese Commissie en het Nederlandse parlement.
[verwijderd]
2
Vakbonden creëren problemen om te overleven en blijkbaar zijn er nog steeds mensen bij een vakbond aangesloten. Opvallend.
crypt
1
quote:

Basres schreef op 14 juli 2020 11:24:

Zo schandalig is die rente niet.
Nu de 12 maands euribor -0,25% is, komt de rente op dus 6% in het eerste jaar, 6,50% in het tweede jaar en 7,50% vanaf het vierde jaar... en dat alles zonder onderpand want achtergesteld.

(ABM FN-Dow Jones) KLM krijgt van de Nederlandse overheid 3,4 miljard euro aan steun. Dit maakte Air France-KLM vrijdag voorbeurs bekend.
Het betreft 1 miljard euro aan directe leningen en een kredietfaciliteit van 2,4 miljard euro. Deze faciliteit wordt verstrekt door elf banken, waaronder drie Nederlandse banken en acht internationale banken. Voor 90 procent van de 2,4 miljard euro wordt door de staat een garantie afgegeven.
De faciliteit heeft een looptijd van 5 jaar en een couponrente gelijk aan de EURIBOR-rente plus een opslag van 1,35 procent. Voor de garantie door de Nederlandse staat betaalt het luchtvaartbedrijf 0,50 procent in het eerste jaar, 1,00 procent in het tweede en derde jaar en 2,0 procent na het derde jaar.
De lening van 1 miljard euro heeft een looptijd van 5,5 jaar en een EURIBOR-rente met een opslag van 6,25 procent in het eerste jaar, van 6,75 procent in het tweede en derde jaar en 7,75 procent voor jaar vier en daarna.
De lening van de Nederlandse overheid is achtergesteld op de kredietfaciliteit van de banken.
KLM mag pas weer dividend uitkeren aan aandeelhouders als deze twee leningen volledig zijn terugbetaald.
Voor de staatssteun moet nog wel toestemming komen van de Europese Commissie en het Nederlandse parlement.
Klopt, die rente is zo belachelijk hoog omdat de EU dit eist. Bij minder rente wordt dit gezien als staatssteun.
Maar dit alles kost de belastingbetaler vooralsnog geen cent. Tenzij de klm omvalt, dat wordt het een ander verhaal.
Bill Warren
2
Kost inderdaad nu nog niets maar zonder borgstelling overheid wordt er geen cent uitgeleend en gaat KLM gewoon failliet. Dit lijkt me het laatste scenario waar een vakbond voor zou moeten gaan. Gewoon voorwaarden accepteren en zorgen dat KLM niet omvalt, - dit zou de zorg moeten zijn voor een vakbond. Niet weer proberen het persoonlijk gewin voorop te zetten en als het fout gaat de rekening bij een ander neer te leggen..
[verwijderd]
2
KLM heeft afgelopen maanden voor het in dienst houden van het personeel al vele miljoenen van de staat gekregen. Daarnaast is de achtergestelde lening op een haar na ook een gift te noemen.
Persoonlijk zou het mij verbazen als KLM de rente over de 3,4 miljard (plus rente en aflossing de oude schulden) kan voldoen.
Als je bij KLM werkt en je ziet andere opties, ben je asap weg. Geld mee en niet meer achterom kijken.
Voor de rest is het de broekriem aanhalen en de mouwen opstropen. Vijf, tien of dertig jaar tots op KLM maakt niet meer uit; trots op jezelf en je collega's als je dit nog uit het slop weet te trekken.

Niet mouwen waar de overheid - lees belastingbetaler - deze failliete zaak al bijna een half jaar overeind heeft gehouden.
@iPlof
0
[verwijderd]
1
Failliet is veel beter.

Kan de belastingbetaler pas echt lachen. 30.000 man de WW in en geen belastinginspecteur meer van 30.000 goed betaalde banen.
Hoeveel miljard zou dat de overheid schelen per jaar? Die door KLM zelf betaalde steun is een sigaar uit eigendom en de goedkoopste oplossing voor de overheid.
[verwijderd]
1
De luchtvaart wordt nog altijd als elitair beschouwd terwijl het gewoon taakuitvoering betreft door piloten en steward(essen) veredelde terrasbedieningswerk is. de salariscut van 20% is daarom nog een gelukje, 50% zou meer op zijn plaats zijn. Laat die bedrijven eens gewoon echt veel winst maken zodat ze de vervuiling kunnen compenseren en vet op de botten kunnen creëren en de leningen zsm terug kunnen betalen. Dan kunnen de salarissen pas weer stijgen. daarbij, waar was de trots toen KLM verkwanseld werd aan de Fransen? Laat hen voor de steun opdraaien.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.