Frankrijk houdt Air France koste wat het kost in de lucht

Door AFN op 14 september 2020 08:52 | Views: 6.806

Frankrijk houdt Air France koste wat het kost in de lucht

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De Franse staat zal alles doen wat nodig is om het voortbestaan van Air France, onderdeel van Air France-KLM, te garanderen. Dat meldde minister van Financiën Bruno le Maire op de Franse tv-zender France 2. Volgens de bewindsman is al veel gedaan en die lijn zal worden voortgezet.

Air France wordt het net als andere luchtvaartmaatschappijen keihard geraakt door de coronacrisis. De gehele passagiersstroom viel weg nadat reisbeperkingen internationaal reizen onmogelijk hadden gemaakt. De voorbije weken is wel al sprake van enig herstel.

Frankrijk zegde dit jaar al een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro toe. De belofte van extra steun klonk al eerder uit Parijs. Zusterbedrijf KLM is met de Nederlandse staat en vakbonden in overleg over de voorwaarden voor een noodpakket ter waarde van 3,4 miljard euro. KLM moet voor oktober met een plan komen.

Vlootmanagement

Jean-Baptiste Djebbari, de minister van Transport, vindt dat Air France-KLM als geheel beter kan presteren. Dan gaat het volgens hem onder meer om vlootmanagement en het coördineren van activiteiten, zo zei hij tegen Europe 1 radio.

Djebbari wees onder meer op opmerkingen vanuit Nederland dat de luchtvaartonderneming misschien wel te weinig doet om competitief te zijn. Bij Air France en KLM wordt werk gemaakt van het terugbrengen van het personeelsbestand. Volgens Djebbari wordt met de ingrepen ingespeeld op de huidige situatie.

Probleem is dat niet duidelijk is hoe de situatie er in de nabije toekomst uitziet. Volgens de minister moet de sector nadenken over hun bedrijfsmodellen voor de middellange termijn. Daarbij speelt vooral de vraag of de zakelijke reizigers zullen terugkeren. In de zomermaanden zorgden vooral toeristen ervoor dat de passagiersstromen weer enigszins op gang kwamen. Deze lag evenwel driekwart lager dan normaal.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Mijn Vriend
0
Ja logisch, die denken nog over hun voormalige kolonies alsof alleen de legale status is verandert. Dat is naast hun vakbonden nog een reden waarom Air France altijd slechter dan KLM zal presteren..
createmonnie
0
Dombo's... Soms moet je de trots van je land opgeven om je volk te ondersteunen, want die zijn belangrijker dan je trots. De sukkels van Air France hebben er zelf voor gezorgd dat het bedrijf naar de mallemoer is gegaan. Tuurlijk word de sector kei hard geraakt, maar dat word elke luchtvaartmaatschappij. Om nu al je miljoenen/miljarden er in te steken, zodat de goed betaalde piloten goed betaald blijven... Nee dank je. Ik betaal liever een nieuwe grootaandeelhouder of CEO om er met een grote bezem doorheen te vegen.
boem!
0
Ik ben blij dat zowel de regering in Frankrijk zowel als in Nederland KLM/Airfrance niet beoordeeld als stand-alone bedrijf.

De gevolgen van een wegsanering van KLM-Airfrance gaan die van het bedrijf ver te boven omdat het een direct gevolg heeft voor de van KLM-Airfrance afhankelijke aanpalende economie.

Tot op heden zeer content met de voorwaarden die F. Hoekstra stelt aan KLM om in aanmerking te komen voor steun.

boem!
0
Ik ben blij dat zowel de regering in Frankrijk zowel als in Nederland KLM/Airfrance niet beoordeeld als stand-alone bedrijf.

De gevolgen van een wegsanering van KLM-Airfrance gaan die van het bedrijf ver te boven omdat het een direct gevolg heeft voor de van KLM-Airfrance afhankelijke aanpalende economie.

Tot op heden zeer content met de voorwaarden die W Hoekstra stelt aan KLM om in aanmerking te komen voor steun.

Noyby
1
[verwijderd]
1
KLM vazal "De Telegraaf" shreeuwt moord en brand.

www.telegraaf.nl/financieel/908249886...

Mij lijkt dat de KLM-randstad-regio het economisch niet strikt nodig heeft om met staatssteun op de been te worden gehouden.
Nergens zijn de huizen duurder, nergens lopen meer ambtenaren rond.
Nergens lopen meer buitenlandse kas-arbeiders rond, alsof hollanders zelf geen tomaten en bloemen kunnen plukken.
[verwijderd]
1
quote:

boem! schreef op 14 september 2020 09:43:

Ik ben blij dat zowel de regering in Frankrijk zowel als in Nederland KLM/Airfrance niet beoordeeld als stand-alone bedrijf.

De gevolgen van een wegsanering van KLM-Airfrance gaan die van het bedrijf ver te boven omdat het een direct gevolg heeft voor de van KLM-Airfrance afhankelijke aanpalende economie.

Tot op heden zeer content met de voorwaarden die F. Hoekstra stelt aan KLM om in aanmerking te komen voor steun.
De corona heeft wel aan het licht gebracht dat de van-hot-naar-haar economie op z'n eind loopt.
Ook voor stikstof en CO2 uitstoot. Eigenlijk wijst alles er op dat we regionaal moeten gaan leven en werken.

KLM zou kunnen overwegen om zich te laten uitkopen/opheffen, door AirFrance en/of de gezamenlijke europese vliegmaatschappijen. Kan mogelijk een enorme berg geld opleveren die je kan inzetten voor nieuwe, beter bij de toekomende tijd passende ecomische activiteit.
Sowieso hebben we voor binnenlands verkeer weinig aan vliegtuigen. De trend is dat het buitenland op slot gaat en blijft, sowieso doordat China en VS zich ook verschansen binnen hun eigen regio's.
Da Freeze
0
quote:

Bowski schreef op 14 september 2020 10:53:

Mij lijkt dat de KLM-randstad-regio het economisch niet strikt nodig heeft om met staatssteun op de been te worden gehouden.
Nergens zijn de huizen duurder, nergens lopen meer ambtenaren rond.
Nergens lopen meer buitenlandse kas-arbeiders rond, alsof hollanders zelf geen tomaten en bloemen kunnen plukken.
Al die Nederlanders zijn de dienstensector in gegaan, terwijl de buitenlandse kas-arbeiders de vacatures in de kassen hebben opgevuld. En misschien moeten de Nederlanders daar maar blij om zijn, want ik heb regelmatig gezien dat buitenlandse arbeiders de voorkeur hebben. Want ze werken harder en ze zeuren minder. Stel dat die buitenlandse arbeiders ook de dienstensector in gaan?

Daarmee weer aansluitend op jou verhaal, als Schiphol/KLM verdwijnt (wat ik overigens vanuit de milieuhoek bekeken niet erg zou vinden), dan zullen de buitenlandse arbeiders elders hun heil moeten zoeken en gaan de Nederlanders weer de kassen in. Dan is inderdaad de staatssteun niet nodig. Ik verwacht alleen niet dat ooit één politicus die knoop zou durven doorhakken.

Maar vergeet niet dat die kassen en Schiphol afhankelijk van elkaar zijn. Als Schiphol er niet was geweest, waren er ook niet zoveel kassen. Het gros van de productie uit de Haarlemmermeer is namelijk bedoeld voor export.
het zwaard
0
noby: Waarom moeten hardwerkende Franse en Nederlandse mensen betalen voor deze hobby?

WELKE HOBBY ??
De Realist
0
bestuur is dramatisch, politiek is dramatisch, vakbonden zijn dramatisch, personeel is ziender ogen blind en wil niet inleveren. ze wijzen allemaal naar elkaar. deadlock is gevolg.

oplossing: mes in het beest, zet zoals bij Singapore airlines. 30% vh personeel eruit, en wat blijft zitten moet gemiddeld 25% salaris inleveren. 777 captain hoeft niet met 18K p.m. maar huis. kan ook 12K zijn.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.