'Unilever worstelt met omzetgroei'

Door AFN op 15 oktober 2019 13:22 | Views: 3.315

'Unilever worstelt met omzetgroei'

AMSTERDAM (AFN) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever haalt in het derde kwartaal nipt zijn eigen omzetverwachting. Dat komt naar voren uit een consensus van analistenramingen die de onderneming zelf op zijn website heeft gepubliceerd. Het was- en levensmiddelenconcern maakt donderdag voorbeurs zijn cijfers bekend.

Volgens de consensus dikte de onderliggende omzet, dus exclusief wisselkoersen, desinvesteringen en overnames, met 3,0 procent aan ten opzichte van het derde kwartaal van 2018. Het bedrijf streeft naar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5 procent maar waarschuwde bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers dat de groei dit jaar aan de onderkant van de bandbreedte uitkomt. In totaal zet Unilever in het afgelopen kwartaal 13,2 miljard euro aan opbrengsten in de boeken, verwachten de analisten. De onderliggende marge komt naar verwachting uit op 18,9 procent.

De groei bij Unilever wordt aangetast door de handelsoorlog. Volgens JPMorgan hoort het concern bij de grote Europese bedrijven die het meest kwetsbaar zijn voor de handelsstrijd tussen de Verenigde Staten en China. Unilever haalt namelijk een groot deel van zijn omzet uit Azië. Ook de consensus onder analisten wijst op een tragere toename van het verkochte volume in het derde kwartaal. Deze komt naar verwachting uit op 1,3 procent, terwijl die in het derde kwartaal van 2018 nog met 2,4 procent aandikte.

Uitdagende marktomstandigheden

Marktkenners van Barclays verwachten eveneens een zwakke prestatie van Unilever op het vlak van verkoopvolumes. Dat zou door de uitdagende marktomstandigheden komen en de concurrentie met Procter & Gamble in de Verenigde Staten. De analisten denken dat vooral de divisie voor huishoudelijke verzorging een vertraging in het derde kwartaal toont. Analisten bij Goldman Sachs zijn daarentegen rekenen op een versnelling van de omzetgroei van Unilever, vooral in India, Brazilië en Indonesië.

Unilever hanteert sinds het derde kwartaal een nieuwe definitie voor de onderliggende omzetgroei. Jaarlijkse prijsstijgingen die boven ongeveer 2 procent per maand of ongeveer 27 procent per jaar uitkomen worden niet meer opgenomen in het cijfer. De maker van levensmiddelen en verzorgingsproducten doet dat omdat in een aantal landen als Argentinië en Venezuela al lange tijd hyperinflatie heerst.

In het afgelopen kwartaal is het een en ander geschoven in de merkportefeuille van het Brits-Nederlandse concern. Zo kocht Unilever het huidverzorgingsmerk Lenor Japan en nam het grootste deel van zijn Boliviaanse branchegenoot Astrix over. In Nederland deed Unilever de sauzen van het merk Chicken Tonight van de hand. In Australië wordt gekeken naar de verkoop van een soepmerk.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

10 Posts
[verwijderd]
0
Unilever zal wel gehinderd worden door dat logge EU lichaam.
Ik heb 9 jaar op de Philippijnen gewoond, en kwam 2x per week in grote supermarkten.

In al die tijd heb ik nog nooit 1 Nederlands product zien liggen, maar zat zwitserse producten.
objectief
0
quote:

dasokwat schreef op 15 oktober 2019 13:36:

Unilever zal wel gehinderd worden door dat logge EU lichaam.
Ik heb 9 jaar op de Philippijnen gewoond, en kwam 2x per week in grote supermarkten.

In al die tijd heb ik nog nooit 1 Nederlands product zien liggen, maar zat zwitserse producten.
Waarom ben je daar dan niet gebleven; heimwee naar drop en hagelslag??
Bonost
0
Niet opgevallen dat er weinig van dit stukje klopt?
Schijnbaar moet Unilever weer naar beneden, zodat er weer een aantal op laag niveau aandelen kunnen inkopen.
wwilliamss
0
Ik woon 13 jaar in The Philippines en zie zat Unilever producten !
Trouwens ook toenemend Heineken,soms goedkoper dan in Nederland(buiten de aanbiedingen)
Wilbar
0
quote:

Bonost schreef op 15 oktober 2019 19:03:

Niet opgevallen dat er weinig van dit stukje klopt?
Schijnbaar moet Unilever weer naar beneden, zodat er weer een aantal op laag niveau aandelen kunnen inkopen.

En wat klopt er dan allemaal niet?
[verwijderd]
0
quote:

wwilliamss schreef op 16 oktober 2019 04:58:

Ik woon 13 jaar in The Philippines en zie zat Unilever producten !
Trouwens ook toenemend Heineken,soms goedkoper dan in Nederland(buiten de aanbiedingen)
Ik ben benieuwd welke nederlandse producten je dan in de supermarkts ziet liggen.

Heineken zie je niet in de super in Mindanao.
wwilliamss
0
In Cebu in Ayala, Sm , Metro, Shopwise.Alle Robinson malls Heineken..Dus alle grote malls .
Vooral veel Shamppos, conditioner and more beauty products.. Hele schappen Unilever.
Heineken gaat goed in aziëPhilippines, china.

Heb putopties Heineken verkocht , om ze goedkoper te verkrijgen....

Ga Unilever shares uitbreiden
[verwijderd]
0
In Gen San nauwelijks verkrijgbaar, Caisano wat nu in de fik staat is geen heineken te koop, met beauty articles houd ik me niet op.
Zijn dat die schappen van Unilever ?
Zuivel wordt bv geïmporteerd uit vele landen, maar niet uit Nederland.
Het is allemaal nestlé wat de klok slaat
[verwijderd]
0
quote:

objectief schreef op 15 oktober 2019 14:05:

[...]

Waarom ben je daar dan niet gebleven; heimwee naar drop en hagelslag??
Ik miste alleen de Nederlandse fietspaden
wwilliamss
0
quote:

dasokwat schreef op 18 oktober 2019 14:27:

In Gen San nauwelijks verkrijgbaar, Caisano wat nu in de fik staat is geen heineken te koop, met beauty articles houd ik me niet op.
Zijn dat die schappen van Unilever ?
Zuivel wordt bv geïmporteerd uit vele landen, maar niet uit Nederland.
Het is allemaal nestlé wat de klok slaat
Kom maar eens in Cebu City rondneuzen, de Heinekens vliegen je om je oren.
Pijpjes, cans, halve liters and more.
Het is trouwens geen Caisano, maar Gaisano.
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.