'Gapend gat in balans Air France-KLM'

Door AFN op 16 februari 2021 12:38 | Views: 7.332

'Gapend gat in balans Air France-KLM'

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Air France-KLM lijkt van alle grote Europese luchtvaartmaatschappijen het meeste last te krijgen van langdurige perioden met lage aantallen passagiers. Er is sprake van een gapend gat in de balans van Air France-KLM. Daarbij is de capaciteit om schulden te dragen klein en is het voor Air France-KLM daarmee lastiger om vers kapitaal aan te trekken, schrijven marktkenners in een rapport over de sector.

Volgens de kenners van zakenbank Bernstein zijn de problemen bij Air France-KLM groter dan die bij branchegenoten als Lufthansa en IAG, het moederbedrijf van onder andere British Airways. Die bedrijven zullen net als de Frans-Nederlandse combinatie extra kapitaal moeten aantrekken als het herstel in de zomermaanden uitblijft, maar de nood is iets minder hoog dan bij Air France-KLM.

Air France-KLM heeft volgens de analisten momenteel niet genoeg geld beschikbaar om dit jaar door te komen. Nederland en Frankrijk, de grootste aandeelhouders van Air France-KLM zijn al maanden in gesprek over aanvullende steun, bovenop de dik 10 miljard euro die al is toegekend via leningen en garantiestellingen. Twistpunt bij de onderhandelingen lijkt onder andere de door Brussel opgelegde voorwaarden. Vermoedelijk moet Air France in Parijs start- en landingsrechten opgeven als voorwaarden voor extra steun. De Franse regering zou dit niet zien zitten.

Aandeel onder druk

Bernstein merkt in het rapport op dat IAG, mede door het hoge tempo van vaccineren in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in de Verenigde Staten het meeste kan gaan profiteren van hervattingen van trans-Atlantisch verkeer.

Volgens Bernstein zou een aandeel Air France-KLM flink onder druk kunnen komen te staan. Daarbij zou het kunnen dat de prijs van een effect daalt tot 1 euro, aldus de kenners. Momenteel wordt het aandeel in Amsterdam voor net geen 5 euro verhandeld.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

5 Posts
Fred 62
3
Met 14 euro schuld per aandeel is dit een beurspareltje.
Elke Nederlander telt al 300 euro neer om de aandeel
houder van dit bedrijf uit de wind te houden.

Laten klappen die zooi.
En opnieuw beginnen , graag zonder de Fransen AUB
Fred 62
2
Wat ik ook niet begrijp is dat op elk negatief bericht de koers omhoog gaat.

Werk voor de AFM.
[verwijderd]
1
Dit is al maanden bekend, toch blijft de koers schommelen rond de 5 euro.
Manipulatie ten top.
Knarf
0
Dat de koers blijft liggen is natuurlijk geheel te danken aan de steun van Nederlandse en Franse staat. Er is geen sprake meer van marktwerking omdat beleggers denken dat overheden toch garant staan. In mijn ogen een kwalijke zaak, de koers zou een stuk lager moeten staan. Gaat ook gebeuren op het moment dat cijfers komen en duidelijk wordt hoe hard AFA geraakt is.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.