Boeing ontdekt nog een softwarefout in 737 MAX

Door AFN op 17 januari 2020 21:33 | Views: 3.934

CHICAGO (AFN/BLOOMBERG) - Boeing heeft een nieuwe softwarefout ontdekt in probleemvliegtuig 737 MAX. Daardoor duurt het mogelijk nog langer voordat het toestel weer de lucht in mag.

Het gaat om het systeem dat in het vliegtuig controleert of andere monitoringsystemen wel correct werken. Boeing is al bezig met de nodige updates en staat daarover ook in contact met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. "Onze hoogste prioriteit is ervoor zorgen dat de 737 MAX veilig is en voldoet aan alle wettelijke vereisten voordat hij weer in gebruik wordt genomen."

Toestellen van het type 737 MAX staan al sinds maart vorig jaar aan de grond, nadat binnen het bestek van vijf maanden twee dodelijke crashes met het model waren gebeurd. In totaal kwamen 346 mensen om het leven. De twee vliegtuigongelukken, in Indonesië en Ethiopië, zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte. Boeing moet van luchtvaartautoriteiten eerst alle technische mankementen in het toestel verhelpen voordat de 737 MAX weer mag vliegen. De kosten in verband met de kwestie lopen in de miljarden dollars.

Het wordt steeds duidelijker dat de 737 MAX meer gebreken had dan alleen de software die direct een rol heeft gespeeld bij het neerstorten van de twee vliegtuigen. Er zijn al eerder berichten naar buiten gekomen over mogelijke andere euvels. Ook kwam al aan het licht dat er reeds bij de ontwikkeling van de 737 MAX twijfels bestonden over het toestel. Een piloot die in 2017 betrokken was bij het proces stelde zelfs dat het leek alsof het vliegtuig ontworpen was door clowns.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

5 Posts
[verwijderd]
1
Snap niet dat ze nog proberen dat ding op te lappen.
Ik stap er niet meer in en ik ben vast niet de enige.
Kansloos verhaal.
kwast-c
0
quote:

Show_Me_The_Money schreef op 18 januari 2020 12:45:

Snap niet dat ze nog proberen dat ding op te lappen.
Ik stap er niet meer in en ik ben vast niet de enige.
Kansloos verhaal.
Dit toestel is echt zo'n maandagochtend ontwerp!
Het is überhaupt een schande dat de FAA dit toestel in de lucht heeft laten gaan.
Dat deze catastrofale blunder de baas van de FAA nog niet de kop gekost heeft is mij een volkomen raadsel!
Deze man heeft net als de baas van Boeing 346 doden op zijn geweten.

Het vertrouwen in deze 'club' is bij mij totaal gebroken.
Ron Kerstens
0
Het blijft me verbazen dat het aandeel nog zo redelijk is blijven liggen, weliswaar van de top rond de 400 naar de huidige 325 maar 3 jaar geleden stond het aandeel nog op 125 dollar. Dit schandaal moet toch, behalve de reputatieschade en vertrouwensbreuk, uiteindelijk een vermogen gaan kosten.
IkWilVanIEXAf
0
Het toestel is te snel ontwikkeld, goedgekeurd door de FAA en zo snel mogelijk ingezet voor lijnvluchten. Hoe dat komt? Geld, ego, prestige, druk van aandeelhouders ik weet het niet. Ik vind het veelzeggend dat de FAA het toestel veilig bleef verklaren terwijl andere landen al een vliegverbod hadden oplegt. Dat bewijst de invloed van Boeing binnen de FAA.

Toch zie ik het niet als een verloren zaak voor de Boeing 737 max. De basis is goed maar de ongelukken zijn veroorzaakt door besturingstechnische problemen. Die zijn op te lossen maar dat kost tijd. En het is heel goed mogelijk dat als Boeing dit leertraject heeft afgerond dat er dan een goed en zeer veilig product staat. Want als het nog een keer misgaat dan kan het zomaar zijn dat Boeing failliet gaat. Geen enkele maatschappij zal daar dan nog een vliegtuig bestellen.

Iets wat moeilijker ligt is het reputatieverlies wat Boeing en de FAA heeft geleden. Omdat Boeing veel invloed had op de goedkeuring van de FAA krijg ik het gevoel van "wij van WC-eend adviseren WC-eend". Omdat ze in het verleden hebben gelogen over de veiligheid van de Boeing 737 max vertrouw ik deze vliegtuigbouwer en de Federal Aviation Administration niet meer.
Patmania
1
quote:

Ron Kerstens schreef op 18 januari 2020 15:01:

Het blijft me verbazen dat het aandeel nog zo redelijk is blijven liggen, weliswaar van de top rond de 400 naar de huidige 325 maar 3 jaar geleden stond het aandeel nog op 125 dollar. Dit schandaal moet toch, behalve de reputatieschade en vertrouwensbreuk, uiteindelijk een vermogen gaan kosten.
Het is een Amerikaans icoon. Het zou mij niet verbazen als aandelen Boeing door specifieke partijen worden gekocht om het aandeel hoog te houden. Als Boeing failliet gaat wordt Airbus de grote winnaar. Dat zullen de Amerikanen nooit toestaan.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.