Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen

Door AFN op 17 februari 2021 08:03 | Views: 8.951

Verkopen webwinkel bol.com flink omhoog door opmars thuiswinkelen

ZAANDAM (ANP) - De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. Bovendien maakte de webwinkel winst.

In het vierde kwartaal versnelde de groei van bol.com nog toen in Nederland en België andere winkels in de feestdagenperiode dicht moesten. De webwinkel zag de verkopen toen met zo'n 70 procent stijgen. Een flink deel daarvan komt op naam van externe verkopers die gebruikmaken van het platform van bol.com. Daarvan waren er eind vorig jaar ongeveer 41.000, ruim de helft meer dan aan het begin van het jaar.

Tijdens de coronacrisis maakte onlineshoppen een snelle groei door. Niet alleen de onlineverkopen bij bol.com, maar ook die bij de supermarkten in Europa en de Verenigde Staten stegen. Zo ging Albert Heijn in meer regio's in Vlaanderen thuisbezorgen en verdubbelden de onlineverkopen in de VS in het vierde kwartaal.

Groei van 30 procent

Ook dit jaar rekent Ahold Delhaize nog op een groei van de verkopen met 30 procent. Bol.com zou daardoor dit jaar de 5 miljard euro moeten aantikken.

Het concern achter onder meer supermarktketen Albert Heijn deed het sowieso goed tijdens de coronacrisis, want zowel in Nederland, België als in de Verenigde Staten steeg de omzet bij zijn winkels fors. Door lockdowns gingen mensen minder vaak naar de horeca en kochten ze meer in de supermarkt.

Totale omzet

De totale omzet steeg met ruim 14 procent tot 74,7 miljard euro na een sterk slotkwartaal. Wel maakte Ahold Delhaize ook de nodige extra kosten vanwege de coronapandemie, bijvoorbeeld door veiligheidsmaatregelen voor het eigen personeel. De nettowinst daalde daardoor als wisselkoerseffecten niet worden meegenomen van 1,8 miljard euro naar 1,4 miljard euro.

Wordt er wel gekeken naar valutaschommelingen, dan blijft er een winst van 316 miljoen euro over. De Amerikaanse dollar werd afgelopen jaar namelijk aanzienlijk minder waard ten opzichte van de euro. De Verenigde Staten zijn goed voor ongeveer 60 procent van alle verkopen van Ahold Delhaize.

Ahold Delhaize wil dit jaar meer kosten gaan besparen dan het concern eerder had gepland. Dat moet leiden tot meer geld voor investeringen in bijvoorbeeld de webwinkels en de logistiek daarachter. De winst per aandeel moet opnieuw hoger uitpakken dan in 2019.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

12 Posts
Chessplayer1992
0
Oei - een tegenvaller voor Coolblue: stijgt Bol.com sneller?!? Niet goed voor de waardering & IPO.
Toddemij
0
@chessplayer..... beetje domme reactie. Coolblue is een internetretailer net als bol maar daar houdt het wel op. Bol is ook een onlineplatform voor heel veel wederverkopers. Dat is Coolblue niet. Coolblue levert ook service aan huis en bol.com niet. Bovendien grosit Coolblue ook erg hard. Dus denk eerst eens na voordat je een of andere loze kreet op internet zet.
NLAEX
1
(ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal van 2020 veel meer omzet behaald dan voorzien en de winstgevendheid onderliggend dan ook harder zien aantrekken. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de cijfers van de Nederlandse supermarktgigant.

In het vierde kwartaal behaalde Ahold Delhaize een omzet van 19.600 miljoen euro, terwijl analisten op 18.585 miljoen euro hadden gerekend. Daaraan droegen de VS 11.425 miljoen euro bij en Europa 8.175 miljoen euro.

Dit leverde Ahold een operationele winst op van slechts 16 miljoen euro, wat beduidend minder was dan de 461 miljoen euro waarop de consensus rekende.

Onderliggend kwam de operationele winst echter uit op 811 miljoen euro, tegenover een analistenraming van 771 miljoen euro. De onderliggende marge bedroeg 4,1 procent, zoals vooraf ook door analisten ingeschat.

Onderliggend verdiende Ahold 0,53 euro per aandeel, een plus van 7,3 procent.

Ahold Delhaize meldde verder dat het in 2020 bijna 680 miljoen euro investeerde in coronahulp, via verschillende initiatieven, zoals extra personeel, beschermingsmiddelen en donaties.

In het vierde kwartaal van 2019 behaalde Ahold een omzet van 17.378 miljoen euro met een nettowinst van 544 miljoen euro.

Operationeel verdiende de grootgrutter toen 749 miljoen euro. Onderliggend was dit 765 miljoen euro, met een onderliggende marge van 4,4 procent.

In het derde kwartaal van 2020 behaalde Ahold nog een omzet van 17.826 miljoen euro. Online steeg de omzet toen zelfs met 59 procent. Online bleef de omzet het ook in de laatste drie maanden van 2020 goed doen, waarvoor de jaaromzet uit dit kanaal uitkwam op 7,6 miljard euro.

Ahold Delhaize dacht aanvankelijk pas een online consumentenomzet van 7 miljard euro te realiseren in 2021.

Jaarcijfers

Ahold verwachtte in 2020 aanvankelijk dat de winst per aandeel onderliggend met 20 tot 25 procent zou stijgen. Deze outlook werd bij publicatie van de cijfers over het derde kwartaal opwaarts bijgesteld naar 25 tot 30 procent.

De winst steeg afgelopen jaar daadwerkelijk met ruim 35 procent naar 2,26 euro per aandeel. Dit was in 2019 nog 1,71 euro.

Analisten mikten op een onderliggende winst per aandeel van 2,27 euro.

De vrije kasstroom zou volgens Ahold verder minimaal 1,7 miljard euro bedragen. De consensus mikte echter op bijna 1,9 miljard euro en Ahold kwam uit op 2,2 miljard euro in 2020.

Hierin slaagde de supermarktketen bij een jaaromzet van 74.736 miljoen euro en een onderliggende operationele winst van 3.594 miljoen euro met een bijbehorende marge van 4,8 procent.

Voor heel 2020 rekenden de analisten op een omzet van 73.661 miljoen euro, met een onderliggende operationele winst van 3.555 miljoen euro en een marge van 4,8 procent.

In 2019 werd nog een omzet geboekt van 66.260 miljoen euro. Wel merkte Ahold op dat 2020 een week extra had, hetgeen een impact heeft van 1,5 tot 2 procent op de jaaromzet.

Dividend

Ahold Delhaize zal over 2020 een dividend uitkeren van 0,90 euro per aandeel, een stijging van 18,4 procent ten opzichte van 2019. Analisten rekenden op 0,94 euro per aandeel.

Outlook

Voor 2021 verwacht Ahold een stijging van de onderliggende winst per aandeel met 5 tot 10 procent in vergelijking tot 2019, toen er nog geen sprake was van corona, met een operationele marge van ten minste 4 procent. Daarbij zal de vrije kasstroom circa 1,6 miljard euro bedragen, denkt de supermarktketen. Zo komt de vrije kasstroom tussen 2019 en 2021 uit op 5,6 miljard euro, wat meer is dan de 5,4 miljard euro die in 2019 als doelstelling werd afgegeven.

De online omzet zal volgens Ahold dit jaar met nog eens 30 procent stijgen.

Ook in de eerste helft van het lopende jaar zal de crisis de resultaten aanjagen, voorzien de analisten van Kepler Cheuvreux, gevolgd door een normalisering in de tweede jaarhelft met een afname van de vergelijkbare groei en de marges, met name in de VS.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
NLAEX
0
Ahold Delhaize Swings to 4Q Net Loss on Higher Costs

--Ahold Delhaize posted a fourth-quarter net loss of EUR9 million

--EUR210 million hit booked in the quarter from the coronavirus pandemic

--The grocer swung to loss mainly due to U.S.-related exceptional costs of EUR841 million

Koninklijke Ahold Delhaize NV reported Wednesday a swing to net loss for the fourth quarter of 2020 on higher costs associated with its U.S business.

The Dutch grocer posted a net loss of 9 million euros ($10.9 million) for the quarter, compared with a profit of EUR544 million in the year-earlier period. Ahold Delhaize said the decline in profitability was due primarily to previously announced provisions for U.S. multi-employer pension plan withdrawal and settlement agreements, which amounted to EUR841 million.

Coronavirus-related costs amounted to EUR210 million in the fourth quarter and EUR680 million in the whole of 2020, it added.

Analysts had forecast the company to make a quarterly net profit of EUR298 million.

Net sales for the quarter rose to EUR19.60 billion from EUR17.38 billion the prior year. In the U.S., net sales jumped 19% on the year to EUR11.43 billion. Analysts had forecast group net sales to stand at EUR18.59 billion.

The board declared a yearly dividend of 90 European cents, up from 76 European cents a year earlier.

Full-year underlying operating profit and revenue came in at EUR3.59 billion and EUR74.74 billion, respectively.

The company said it remains committed to its EUR1 billion share buyback program, but that the initiative will continue to remain subject to macroeconomic developments and changes in corporate activities such as large acquisitions.

Ahold Delhaize added it expects continued significant uncertainty this year due to the pandemic.
TradeMaarRaak
0
Jopie1962
0
quote:

TradeMaarRaak schreef op 17 februari 2021 08:48:

Indicatieve opening staat nu op 23,90 ook al is de omzet van bol flink gestegen.
Ik hoop dat mijn portefeuille het aankan als er ineens zo'n enorme stijging plaatsvindt.
Pensioen in zicht
0
" Goh wie had dat nou verwacht? "

Ik quote stichting open deur maar weer eens een keer.
g.raaier
0
Winst per aandeel 2.26 = Kw verhouding van amper 10 op dit niveau. Ze bestaan dus nog, goedkope aandelen.
De fiets
0
Het begint steeds meer een fake beurs te worden die AEX. Aandelen gebakken lucht stijgen tientallen procenten en bedrijven met een stabiele basis en outlook gaan omlaag.

Blijkbaar zijn er heel veel verkopers vandaag op dit goede nieuws? Het zal wel.
Goldfish1080
0
quote:

g.raaier schreef op 17 februari 2021 09:08:

Winst per aandeel 2.26 = Kw verhouding van amper 10 op dit niveau. Ze bestaan dus nog, goedkope aandelen.
Vraag is alleen of ze groei kunnen doorzetten, anders is een aandeel met 3% niet gruwelijk interessant. Al ben ik het zeker met je eens dan veel aandelen met een K/W van boven de 40 gebakken lucht zijn en nooit een winst zullen neerzetten die in verhouding is met de huidige koers (alle groene aandelen, tot op bepaalde hoogte de chippers, Amazon). Zijn allemaal supersterke bedrijven met goede resultaten maar de koers is bij deze bedrijven te ver doorgeschoten.
Koffiezondersuiker
0
Het zijn toch vooral de onverwacht hoge kosten en valutaverliezen die ervoor zorgden dat het voor AD, ondanks een zeer goede omzetgroei, geen echt goed jaar was.

Kijk nu ook weer naar Philips. Allemaal prut. Een last van 250 miljoen euro door kwaliteitsproblemen. Dat zijn enorme bedragen in verhouding tot het nettojaarrendement. Dat gaat niet om een paar procent maar om een dikke vette hap. Kijk, zo'n dingen drukken de beurskoers. Ik noem dat onprofesssioneel handelen, weinig oog voor shareholders value. Inkoop van aandelen en het dividend optrekken is dan maar een gedeeltelijke compensatie voor underperferformance van het bedrijf.

Ad stáát nu op 22.60 vanwege die slechte kostenbeheersing, anders had het aandeel misschien al wel op 28 euro gestaan, in ieder geval boven die 26.86.

Een punt van aandacht voor me om dit in de gaten te houden.
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.