IATA waarschuwt: geld raakt op bij luchtvaartmaatschappijen

Door AFN op 17 maart 2020 14:55 | Views: 5.791

IATA waarschuwt: geld raakt op bij luchtvaartmaatschappijen

LONDEN (AFN/RTR) - Luchtvaartmaatschappijen hebben weinig vet meer op de botten. Financiële steun van overheden om ze de coronacrisis door te helpen moet dan ook niet te lang meer op zich laten wachten, waarschuwt de internationale brancheorganisatie IATA.

"Het geld raakt wel zo ongeveer op", aldus IATA-topman Alexandre de Juniac. Volgens de organisatie is bij driekwart van alle luchtvaartmaatschappijen de kas toereikend om hooguit drie maanden alle onvermijdbare vaste kosten te blijven betalen.

Om faillissementen te voorkomen is volgens De Juniac een breed pakket steunmaatregelen nodig. Hij denkt daarbij aan overheidsgaranties op kredieten en aan steun voor de markt voor bedrijfsobligaties. IATA schat dat overheden wereldwijd tussen de 150 en 200 miljard dollar zullen moeten bijlappen.

De coronapandemie treft volgens IATA inmiddels vrijwel alle luchtvaartmarkten. De Juniac gaat ervan uit dat de crisis zal leiden tot herstructureringen en consolidatie in de branche.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
[verwijderd]
1
Bevries dit soort bedrijven en geef de thuiszittende medewerkers een basisloon om in ieder geval niet in te teren, zal iedereen begrijpen.
4-6 ruggen voor de gemiddelde KLM-AF medewerker is niet houdbaar, ook niet voor de overheid trouwens...

Onze nationale trots gaat een voorbeeld worden, een template voor vele bedrijven...
[verwijderd]
1
Die jankverhalen over de KLM moeten stoppen, stop ermee media.
Seal die geparkeerde kisten dicht op SPL-oost of vlieg ze tijdelijk naar de Mojave woestijn voor kurkdroge opslag.

Zet alle medewerkers tijdelijk 100% in de WW, stop met vliegen, SPL gewoon dicht en de ellende uitzitten zoals iedereen.
aswh
0
De overheid wil toch minder vliegen goed voor milieu kunnen ze krijgen
Ik zeg je warmtepompen met subsidie vergeet het maar bijven gewoon op het gas. Kunnen we toch niet meer betalen dat is dan een voordeeltje.
Pavlov44
0
Juniac komt van AF KLM dus zijn voorstelling van zaken heeft zeker ook betrekking op dat bedrijf. Het klopt dat er max 3 maanden de onvermijdelijke kosten betaald kunnen worden, al zal dat bij veel airlines eerder 2 maanden zijn. Ruim betaald personeel hoort daar overigens al niet bij. Dit geld komt gewoon van reeds gedane boekingen die in feite normaal gezien de vluchten en brandstof voor de komende 2 maanden betalen. Rond deze tijd komt bij de airlines normaal de cash binnenstromen van de zomervakantie boekingen. Alles valt nu weg dus ik verwacht binnen 2 a 3 weken het eerste slachtoffer in de airline sector die niet op staatssteun kan rekenen zoals Easy Ryna of vooral Norwegian
[verwijderd]
0
KLM is toch geen uitzondering, er zijn wel 160 bedrijven die vliegen op SPL.
KLM,Lufthansa, BA wel...en Easyjet, Ryanair en Corendon niet? als voorbeeld.

het gaat alles of niets worden, de cashflow bij KLM-AF deed 7-8 miljard per kwartaal als ik het goed heb, helemaal opgedroogd.
Met alle geld van de wereld kun je deze bedrijfstak nog niet redden, code zwart gaat in werking: die wel en die niet.
Sukh Baatar
1
Bedrijven zoals AF, KLM laten ploffen, daarmee het mogelijk maken personeelskosten DRAMATISCH omlaag te bringen en dan weer verder gaan.

Daarnaast as NL overheid NU ingrijpen en KLM uit de klauwen van AF halen. Prins Carnaval heft het verknald maar NU is de mogelijkheid om dat to corrigeren.
Jopieklaploper
0
Het zou prachtig zijn als de Nederlandse belastingbetaler KLM een pachtige "bailout" kan geven van een mooi aantal miljarden. Dan kan de Franse overheid vervolgens Air France en dus ook KLM nationaliseren en die mooie Bailout voor Air France gebruiken.
Gerrit100
0
quote:

Jopieklaploper schreef op 17 maart 2020 22:08:

Het zou prachtig zijn als de Nederlandse belastingbetaler KLM een pachtige "bailout" kan geven van een mooi aantal miljarden. Dan kan de Franse overheid vervolgens Air France en dus ook KLM nationaliseren en die mooie Bailout voor Air France gebruiken.
En dat scenario zou zo maar eens waar kunnen worden ook!
Mr_Market
0
quote:

Erik.S schreef op 18 maart 2020 01:51:

nationaliseren ?
Yup... Overnemen die handel voor een appel en een ei. Over 5-10 jaar met goede winst weer terugbrengen op de beurzen.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.