PALO ALTO (ANP/RTR) - Automaker Tesla heeft de prijzen van instapmodellen Model 3 sedan en de sportieve terreinwagen (SUV) Model Y verlaagd. Daartegenover zijn de prijzen voor luxere varianten van de auto's verhoogd, zo staat op de website van de maker van elektrische auto's.
De prijs van de Model 3 Standard Range Plus is verlaagd van 37.990 dollar naar 36.990 dollar, terwijl de prijs van de Model Y Standard Range is gedaald van 41.990 dollar naar 39.990 dollar, aldus de website.
De autofabrikant heeft verschillende modellen betaalbaarder gemaakt. Dat gebeurt in een tijd waarin andere automakers ook de markt voor elektrische voertuigen op willen.
De standaardreeks van de Model Y werd in januari gelanceerd. Daardoor kwam de prijs van de SUV dichter bij die van de Model 3 sedan te liggen, de minst dure auto van Tesla. De prijs voor de zogeheten Performance-variant van de Model 3 steeg van 54.990 dollar naar 55.990 dollar en de Model Y van 59.990 dollar naar 60.990 dollar.
De aanpassingen en dan met name de prijsverlagingen komen op een moment dat Tesla zijn leveringen wil opvoeren. In totaal leverde het bedrijf vorig jaar 499.550 voertuigen af, meer dan kenners hadden verwacht.
Van A merk ( ? was dat zo ) naar Hyper merk, naar D merk...
vraag is natuurlijk, zijn de productiekosten lager geworden of voelen ze zich genoodzaakt vanwege de concurrentie. Ik vermoed het laatste.
Dit bedrijf doet er alles aan om de schone schijn op te houden:
- prijsverlagingen
- betalen met bitcoin
- openen fabrieken (o.a. India)
- battery day (zonder noemenswaardig nieuws)
Alles om de focus maar af te houden van de realiteit. De realiteit is dat dit een overgewaardeerd bedrijf is.
Ze zullen iets moeten. Als andere fabrikanten ook steeds meer ev's gaan bouwen verdienen ze niet meer aan verkoop co2 rechten
Is dit een eerste signaal dat de concurrentie aan het toenemen is ? De vraag is niet of Tesla heel snel heel veel auto's kan bouwen (dat kunnen ze) maar hoeveel ze op de geproduceerde auto's kunnen verdienen. Gezien de huidige koers wordt er nogal wat ingeprijsd.
Kijk goed nieuws! Dat krijg je als je continu het productie proces optimaliseerd. De concurentie kan niet anders dan mee te gaan met prijs verlagingen en hun EV's met lage marge of zelfs verlies te verkopen.
Dat is snel!! Gelijk de winst op de aangeschafte bitcoins doorgeven aan de klant!!
Allemaal schone schijn bij Tesla, over een aantal jaren worden ze volledig gesqueezed met hun mega factory in china, aandeel terug naar 100-150.
Koers lijkt inderdaad zwaar overgewaardeerd, maar dat dacht ik twee jaar geleden al. Toch een mooie rit gemist daardoor. De concurrentie lijkt nu echter toch flinke slagen te maken en daar lijkt de prijsverlaging een eerste symptoom van.
Heeft er daarom iemand nog een goede tip hoe ik het best kan anticiperen op een koersdaling van Tesla?
Customer base vergroten om straks de abonnementjes aan te verkopen??
Volgens model:printer kost niks, met de inkt of ppp(pay per page) wordt het geld verdiend