'ABN AMRO heeft veel gedupeerden 'spoofing' nog niet gecompenseerd'

Door AFN op 18 februari 2021 12:15 | Views: 4.124

DEN HAAG (ANP) - ABN AMRO heeft als enige bank nog steeds een groot aantal klanten die slachtoffer zijn geworden van 'spoofing' niet gecompenseerd. Dat claimt de Consumentenbond. Spoofing is een vorm van fraude waarbij criminelen mensen geld afhandig maken door zich in sms- of chatberichten of via de telefoon voor te doen als een medewerker van de bank.

De Consumentenbond laat weten dat ING, waar de meeste slachtoffers van deze fraude vielen, inmiddels alle klanten die slachtoffer zijn geworden heeft gecompenseerd. "Maar over ABN AMRO zijn we niet tevreden", zegt directeur Sandra Molenaar. "Als wij vragen waarom het zo lang duurt, dan schermt ABN met zorgvuldigheid en administratieve processen. Maar als het bij ING snel kan, moet dat ook bij ABN kunnen."

ABN AMRO herkent zich niet in de kritiek van de Consumentenbond. "Wij hebben met alle slachtoffers contact gehad en 70 procent van de gedupeerden heeft een voorstel tot compensatie van ons gekregen", zegt een woordvoerder. De bank verwacht voor eind maart uiteindelijk iedereen gecompenseerd te hebben. Concrete aantallen zijn overigens niet bekend.

Voorwaarden

Minister Wopke Hoekstra van Financiën maakte eind vorig jaar afspraken met de financiële sector over spoofing. Omdat bij deze vorm van fraude "de betaling wettelijk gezien door de klant zelf is geïnitieerd" waren banken niet verplicht tot compensatie van de schade. Toch riep de Tweede Kamer Hoekstra op desnoods de wet aan te passen om daar verandering in te brengen.

Voorwaarde voor compensatie is wel dat er "aantoonbaar en overtuigend" sprake is van misbruik door de naam of het telefoonnummer van de bank. Het slachtoffer moet daarnaast aangifte hebben gedaan bij de politie en een kopie van het proces-verbaal daarvan aan de bank verstrekken. De vergoedingsregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 bij ING, ABN AMRO, Rabobank en de Volksbank. Volgens tv-programma Radar hebben criminele in 2020 met spoofing voor zeker 20 miljoen euro aan schade veroorzaakt.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

9 Posts
ramp 2017
1
Over A(afpersers)B(ank)N(ederland) kan toch niemand tevreden zijn , ben er dan ook boos weg gelopen na meerdere acafietjes die me geld gekost hebben, maar die h...... willen nergens van weten , zelfs Nederlandse rechters keuren hun afpersings praktijken niet af ... is een maatschappelijk probleem waar de h.k. van justitie niets mee te maken wilde hebben ging alleen om haar ego , deze bank blokkeerde gewoon je internet toegang als je niet alle spyware, cookies toeliet ..
bp5ah
0
Banken zijn net verzekeraars, als ze kunnen innen zijn ze er als de kippen bij, moet er betaald worden dan wordt het een ander verhaal ....
[verwijderd]
1
Advies voor de spoofing "slachtoffers": ga nooit aan crypto currencies beginnen want je kunt niet uithuilen en je muntjes terugvragen die je door je eigen onkunde hebt verspild...
Erny
0
Er blijft eigenlijk weinig over van het toch al beroerde imago van "De Bank". Klein geworden door groot te lijken.
bp5ah
0
quote:

Erny schreef op 18 februari 2021 13:19:

Er blijft eigenlijk weinig over van het toch al beroerde imago van "De Bank". Klein geworden door groot te lijken.
Begonnen met die Rijkman Groenink en z'n grootheidswaanzin.
Vanceden
5
Gedupeerden mogen eigenlijk blij zijn dat ze een vergoeding krijgen. Je bent toch wel erg naief als je in die oplichterspraktijken trap.
Rowi62
0
Kassa en Radar en ook de consumentenbond draaien door. Elke klant die zelf geld overmaakt omdat hij/zij 100% op Whatsapp vertrouwt...... verdient geen compensatie. Alleen zo leert Nederland dat er kapers zijn. Naief volkje.
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.