AMSTERDAM (AFN) - FNV wil dat KLM zoveel mogelijk banenverlies voorkomt voor het grond- en cabinepersoneel, ook voor mensen met een tijdelijk contract. De vakbond wil daar snel over om tafel met de luchtvaartmaatschappij, die vorige week aankondigde dat zij tot 2000 banen schrapt wegens de coronacrisis.
Als het aan de vakbond gaat een streep door dat plan nu het kabinet een groot steunpakket heeft aangekondigd. De overheid neemt grotendeels de loonkosten voor haar rekening bij bedrijven die in de problemen komen. Dat maakt ook bij KLM "betere maatregelen" mogelijk en noodzakelijk, vindt FNV.
De vakbond wijst erop dat ook het kabinet werkgevers oproept mensen zonder vast contract zoveel mogelijk in dienst te houden. Verder gaat zij ervan uit dat de maatregelen KLM voldoende lucht geven om de salarissen volledig door te blijven betalen.
Maatregelen
FNV bereidt de achterban wel voor op andere "pijnlijke tijdelijke maatregelen", zoals uitstel van de uitbetaling van de winstdeling voor het personeel. De bond verwacht snel tot nieuwe afspraken te kunnen komen met KLM.
KLM laat weten de door het kabinet aangekondigde maatregelen nog te bestuderen. "KLM werkt de gevolgen hiervan uit en gaat vandaag in gesprek met de overheid en sociale partners", aldus een woordvoerder.
Ondanks barre tijden bij KLM stijgt de koers dik vandaag. Zal de overheid al aan aandelen aan het inkopen zijn?
Winstdeling voor personeel ??
En de belastingbetaler moet bijspringen ??
Frans bedrijf en franse maffia, dus ?
Hulp zal nodig zijn en gebeuren. Dat moet echter net als bij de rest van Nederland sober gezien de vele topsalarissen bij KLM.
De aandeelhouder zal FORS meebetalen.
Daarnaast verandert dit ons fundamentele gedrag voor reizen, zowel qua intentie van mensen als wettelijke beperkingen.
KLM heeft de dikke jaren verspeeld door alleen maar in te zetten op groei.
Krimp en sanering zal hard nodig zijn om te overleven.
De overheid moet KLM gecontroleerd failliet laten gaan. Het veel te dure personeel ontslaan. Een doorstart maken. Alle arbeidsvoorwaarden herzien met inachtneming van die van de prijsvechters. En datzelfde personeel tegen "verbeterde" arbeidsvoorwaarden weer aannemen. Het is de enige manier om KLM toekomst bestendig te maken.
Verrek, ik dacht dat KLM aan Air France verkocht was....
AF/KLM is een koopje NU.
De koers wil al dagen hard omhoog, maar blijft gevangen in de ellende en onrust door Corona en de economische vooruitzichten daardoor.
Nu bekend is dat zowel de Franse- als de NL-overheid het bedrijf zal steunen (financieel) (en ook andere bedrijven hoor) zie je de koers vandaag weer hard oplopen.
Start 7% vanochtend....toen ffe wat lager....maar steeds mooi stabiel op 5-7%.
En nu zelfs 10+% erbij na nog meer steun maatregelen vanuit ECB en Engeland om de economie-en te helpen.
AF/KLM is NU een koopje.
Over 6 maanden tot jaartje is het aandeel 6-7 euro waard. Dan kan je snel lekker cashen.
Die rente krijg je op geen enkele spaarrekening !!