KLM kan personeel behouden dankzij steunmaatregelen kabinet

Door AFN op 18 maart 2020 21:58 | Views: 4.171

SCHIPHOL (AFN) - KLM hoeft voorlopig geen gebruik te maken van werktijdverkorting voor haar personeel. Dankzij de dinsdag aangekondigde steunmaatregelen van het kabinet ziet het ernaar uit dat KLM-personeel in ieder geval in de komende maanden aan de slag kan blijven en de lonen kunnen worden doorbetaald. Tienduizenden KLM-medewerkers krijgen zo niet te maken met WW.

KLM zal gebruikmaken van het zogeheten Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), zo is het bedrijf overeengekomen met de vakbonden. Dit betreft een noodregeling die in ieder geval de komende drie maanden de landelijke regeling werktijdverkorting vervangt. Ook is afgesproken dat de uitkering van de winstdeling aan het personeel en de variabele beloningen voor de top van het bedrijf worden uitgesteld, van april tot oktober.

Volgens FNV-bestuurder Jan van den Brink gaat het om belangrijke afspraken omdat KLM door een moeilijke periode gaat. "De kern staat", benadrukt hij. KLM kondigde vorige week nog aan dat zij tot 2000 banen zou schrappen wegens de coronacrisis. Dat laatste is volgens Van den Brink waarschijnlijk niet van de baan. Maar hij benadrukt dat KLM het verlies van arbeidsplaatsen regelt door bijvoorbeeld inhuurkrachten te schrappen. Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen.

Enorm hard geraakt

De luchtvaart is enorm hard geraakt door de effecten van het het coronavirus en moet alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. Daar waar andere luchtvaartmaatschappijen besloten om hun vloot volledig aan de grond te houden en medewerkers onbetaald naar huis te sturen, heeft KLM ervoor gekozen door te blijven vliegen. Vanwege de virusuitbraak is het aantal vluchten van KLM wel al met zo'n 50 procent afgenomen. Voor de komende weken wordt een verdere daling van 70 tot ongeveer 90 procent voorzien.

KLM wil komende tijd zo veel mogelijk mensen echt aan het werk te houden. Door de nieuwe regeling van de overheid kan het bedrijf voor weggevallen omzet een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen van maximaal 90 procent van de totale loonsom. Maar hoe alles precies in de praktijk geregeld wordt, zal voor iedere divisie sterk verschillen. Op sommige plaatsen in het bedrijf kan ander of aanvullend werk gedaan worden, terwijl op andere plaatsen er echt helemaal geen productie is. Veel projecten zijn inmiddels ook gestopt omdat zaken bij veel leveranciers en externe partijen stilliggen. Loonkosten vormen ongeveer een derde van de totale kosten van KLM.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

13 Posts
Traveler@repair
0
Verwenmaatschappij in een markt met minimale marges. Marges die onder druk kwamen te staan door (r)overheidsbemoeienissen, zoals verschil in belastingen en premieheffingen land tot land, kerosineprijs voor eigen maatschappijen en ga zo maar door. Onvoldoende eigen buffers, wegbelast en wegbeloond en weguitgekeerd, moderne boekhoudingen, niks eigen, leasen maar jongens, dat is cijfermatig toekomst gericht zoveel voordeliger...managers, fiscalisten, acountants, banken, oftewel parasieten.
Daexter
1
Grote vraag is natuurlijk. Wat doet de Franse overheid voor medewerkers van Air France?

Want als Nederland nu Klm overeind houdt en de Franse overheid doet niet in gelijke maat mee met het steun pakket dan lekt er geld van Nederland weg naar Frankrijk, of eigenlijk moet ik zeggen nog meer geld naar Frankrijk
@iPlof
0
Klm heeft 3 miljard loonkosten per jaar. Dat gaat de belastingbetaler een hoop geld kosten.
Lastig als je eigen pensioen wel straks 25% gekort wordt en je moet wel meebetalen aan thuiszittende piloten en managers die 4 ton pakken..

Omzet is ca 11 miljard, die schijnt praktisch geheel weg te zijn nu, De externe kosten naast de 3 miljard loonkosten zijn ook nog zo’n 6,5 milard.
Eigen vermogen is flinterdun minder 10% van het balanstotaal en nog geen miljard.
Dit is een ramp in wording, Klm is dus in paar weken bankroet ook met salarissteun/subsidie tenzij er nog iets anders wordt bedacht.

Leest u gerust even mee:
www.klm.com/travel/nl_nl/images/KLM_A...
FairValue
0
Snap niet dat dit aandeel nog boven de 4 euro noteert. Zonder staatssteun zou het sowieso over zijn. Duurt corona kort dan kan KLM weer langzaam herstarten. Duurt het langer dan 3 maanden dan is KLM geen dubbie meer waard.
pieter 007
0
quote:

plof® schreef op 18 maart 2020 23:43:

Klm heeft 3 miljard loonkosten per jaar. Dat gaat de belastingbetaler een hoop geld kosten.
Lastig als je eigen pensioen wel straks 25% gekort wordt en je moet wel meebetalen aan thuiszittende piloten en managers die 4 ton pakken..

Omzet is ca 11 miljard, die schijnt praktisch geheel weg te zijn nu, De externe kosten naast de 3 miljard loonkosten zijn ook nog zo’n 6,5 milard.
Eigen vermogen is flinterdun minder 10% van het balanstotaal en nog geen miljard.
Dit is een ramp in wording, Klm is dus in paar weken bankroet ook met salarissteun/subsidie tenzij er nog iets anders wordt bedacht.

Leest u gerust even mee:
www.klm.com/travel/nl_nl/images/KLM_A...
Word tijd dat we zeker in deze crisis een basis loon in het leven roepen.

[verwijderd]
0
Een succesvolle luchthaven is belangrijk en daar zorgt KLM mede voor. Zodoende meer dan gerechtvaardigd. Ook vanwege het goede beleid dat ze voeren in een zeer concurrerende markt.
Mijn Vriend
0
Door de luchtvaart is corona zo snel verspreid, vanwege alle bestemmingen en in elkaars asem te zitten. Dit is ook na de corona exit niet afgelopen voor de luchtvaartmaatschappijen. Net zoals je nu vaak je schoenen moet uittrekken met de security check vanwege de Shoe Bomber en.wikipedia.org/wiki/Richard_Reid ,blijft dit ook niet zonder langdurige complicaties. Vliegen wordt nooit meer zoals het was.
TA=verlies
0
quote:

Traveler@repair schreef op 18 maart 2020 22:24:

Verwenmaatschappij in een markt met minimale marges. Marges die onder druk kwamen te staan door (r)overheidsbemoeienissen, zoals verschil in belastingen en premieheffingen land tot land, kerosineprijs voor eigen maatschappijen en ga zo maar door. Onvoldoende eigen buffers, wegbelast en wegbeloond en weguitgekeerd, moderne boekhoudingen, niks eigen, leasen maar jongens, dat is cijfermatig toekomst gericht zoveel voordeliger...managers, fiscalisten, acountants, banken, oftewel parasieten.
Ik ben het helemaal met je eens.
[verwijderd]
0
Als deze crisis lang duurt vallen er vele airlines om waaronder legacy carriers.

Gaan mensen na deze crisis niet meer vliegen? Uiteraard niet. De overgebleven maatschappijen hebben dan de gaten te vullen en nieuwe airlines zullen als paddestoelen uit de grond rijzen.

KLM heeft bestaansrecht want ze hebben een goede en winstgevende bedrijfsvoering. Air France heeft wat minder bestaansrecht, maar die hebben een regering die ze tot op de bodem overeind zal houden en een volk dat nog enigszins trots erop is.

Het sleutelwoord is tijd. 3 Maanden is geen probleem voor KLM, 6 maanden lukt ook nog wel met diepgaande opofferingen, een jaar is faillissement.
BeursVis
0
Mooi voor het personeel maar dit lost natuurlijk niets op. De zelfde problemen blijven. Wat nu over een jaar als we deze crisis achter de rug hebben? Dan is KLM nog steeds niet winstgevend en heb je nog steeds problemen.

Geld is niet de oplossing voor KLM.
[verwijderd]
0
quote:

BeursVis schreef op 19 maart 2020 09:05:

Mooi voor het personeel maar dit lost natuurlijk niets op. De zelfde problemen blijven. Wat nu over een jaar als we deze crisis achter de rug hebben? Dan is KLM nog steeds niet winstgevend en heb je nog steeds problemen.

Geld is niet de oplossing voor KLM.
KLM had in 2018 1 miljard winst en in 2019 800 miljoen.....zelf feiten bedenken is toch ook nergens voor nodig...
TAR271
0
De Franse/Nederlandse overheid moeten AirfranceKLM gecontroleerd failliet laten gaan. Het veel te dure personeel wordt dan ontslagen. Een doorstart maken. Alle arbeidsvoorwaarden herzien met inachtneming van die van de prijsvechters. Het ontslagen personeel tegen "verbeterde" arbeidsvoorwaarden weer aannemen. Het is de enige manier om KLM toekomst bestendig te maken.
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.