SCHIPHOL (AFN) - KLM hoeft voorlopig geen gebruik te maken van werktijdverkorting voor haar personeel. Dankzij de dinsdag aangekondigde steunmaatregelen van het kabinet ziet het ernaar uit dat KLM-personeel in ieder geval in de komende maanden aan de slag kan blijven en de lonen kunnen worden doorbetaald. Tienduizenden KLM-medewerkers krijgen zo niet te maken met WW.
KLM zal gebruikmaken van het zogeheten Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), zo is het bedrijf overeengekomen met de vakbonden. Dit betreft een noodregeling die in ieder geval de komende drie maanden de landelijke regeling werktijdverkorting vervangt. Ook is afgesproken dat de uitkering van de winstdeling aan het personeel en de variabele beloningen voor de top van het bedrijf worden uitgesteld, van april tot oktober.
Volgens FNV-bestuurder Jan van den Brink gaat het om belangrijke afspraken omdat KLM door een moeilijke periode gaat. "De kern staat", benadrukt hij. KLM kondigde vorige week nog aan dat zij tot 2000 banen zou schrappen wegens de coronacrisis. Dat laatste is volgens Van den Brink waarschijnlijk niet van de baan. Maar hij benadrukt dat KLM het verlies van arbeidsplaatsen regelt door bijvoorbeeld inhuurkrachten te schrappen. Er zullen geen gedwongen ontslagen vallen.
Enorm hard geraakt
De luchtvaart is enorm hard geraakt door de effecten van het het coronavirus en moet alle zeilen bijzetten om overeind te blijven. Daar waar andere luchtvaartmaatschappijen besloten om hun vloot volledig aan de grond te houden en medewerkers onbetaald naar huis te sturen, heeft KLM ervoor gekozen door te blijven vliegen. Vanwege de virusuitbraak is het aantal vluchten van KLM wel al met zo'n 50 procent afgenomen. Voor de komende weken wordt een verdere daling van 70 tot ongeveer 90 procent voorzien.
KLM wil komende tijd zo veel mogelijk mensen echt aan het werk te houden. Door de nieuwe regeling van de overheid kan het bedrijf voor weggevallen omzet een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen van maximaal 90 procent van de totale loonsom. Maar hoe alles precies in de praktijk geregeld wordt, zal voor iedere divisie sterk verschillen. Op sommige plaatsen in het bedrijf kan ander of aanvullend werk gedaan worden, terwijl op andere plaatsen er echt helemaal geen productie is. Veel projecten zijn inmiddels ook gestopt omdat zaken bij veel leveranciers en externe partijen stilliggen. Loonkosten vormen ongeveer een derde van de totale kosten van KLM.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Verwenmaatschappij in een markt met minimale marges. Marges die onder druk kwamen te staan door (r)overheidsbemoeienissen, zoals verschil in belastingen en premieheffingen land tot land, kerosineprijs voor eigen maatschappijen en ga zo maar door. Onvoldoende eigen buffers, wegbelast en wegbeloond en weguitgekeerd, moderne boekhoudingen, niks eigen, leasen maar jongens, dat is cijfermatig toekomst gericht zoveel voordeliger...managers, fiscalisten, acountants, banken, oftewel parasieten.
Grote vraag is natuurlijk. Wat doet de Franse overheid voor medewerkers van Air France?
Want als Nederland nu Klm overeind houdt en de Franse overheid doet niet in gelijke maat mee met het steun pakket dan lekt er geld van Nederland weg naar Frankrijk, of eigenlijk moet ik zeggen nog meer geld naar Frankrijk
Snap niet dat dit aandeel nog boven de 4 euro noteert. Zonder staatssteun zou het sowieso over zijn. Duurt corona kort dan kan KLM weer langzaam herstarten. Duurt het langer dan 3 maanden dan is KLM geen dubbie meer waard.
Ontvlechten die twee, dan maar ruzie met de Fransen
Een succesvolle luchthaven is belangrijk en daar zorgt KLM mede voor. Zodoende meer dan gerechtvaardigd. Ook vanwege het goede beleid dat ze voeren in een zeer concurrerende markt.
Als deze crisis lang duurt vallen er vele airlines om waaronder legacy carriers.
Gaan mensen na deze crisis niet meer vliegen? Uiteraard niet. De overgebleven maatschappijen hebben dan de gaten te vullen en nieuwe airlines zullen als paddestoelen uit de grond rijzen.
KLM heeft bestaansrecht want ze hebben een goede en winstgevende bedrijfsvoering. Air France heeft wat minder bestaansrecht, maar die hebben een regering die ze tot op de bodem overeind zal houden en een volk dat nog enigszins trots erop is.
Het sleutelwoord is tijd. 3 Maanden is geen probleem voor KLM, 6 maanden lukt ook nog wel met diepgaande opofferingen, een jaar is faillissement.
Mooi voor het personeel maar dit lost natuurlijk niets op. De zelfde problemen blijven. Wat nu over een jaar als we deze crisis achter de rug hebben? Dan is KLM nog steeds niet winstgevend en heb je nog steeds problemen.
Geld is niet de oplossing voor KLM.
De Franse/Nederlandse overheid moeten AirfranceKLM gecontroleerd failliet laten gaan. Het veel te dure personeel wordt dan ontslagen. Een doorstart maken. Alle arbeidsvoorwaarden herzien met inachtneming van die van de prijsvechters. Het ontslagen personeel tegen "verbeterde" arbeidsvoorwaarden weer aannemen. Het is de enige manier om KLM toekomst bestendig te maken.