Geplaagd Norwegian Air vraagt faillissementsbescherming aan

Door AFN op 18 november 2020 18:50 | Views: 2.459

OSLO (AFN/BLOOMBERG/RTR) - Luchtvaartmaatschappij Norwegian Air heeft in Ierland een vorm van faillissementsbescherming aangevraagd. Met die stap kan de financieel geplaagde budgetvlieger ingrijpend reorganiseren om de coronacrisis door te komen, terwijl de Ierse rechtbank het bedrijf beschermt tegen schuldeisers.

Norwegian Air heeft de faillissementsbescherming aangevraagd voor twee dochterondernemingen in Ierland, waar zijn vliegtuigen staan gestald. Het moederbedrijf zelf is daarbij ook tijdelijk beschermd tegen schuldeisers, stelt de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. In de tussentijd staat het bedrijf voor de opgave zijn schuldenberg te verkleinen.

De stap volgt op de weigering van de Noorse regering om de Norwegian Air verdere overheidssteun te geven. Oslo gaf vorige week te kennen extra staatssteun aan het luchtvaartbedrijf onverantwoord gebruik van publiek geld te vinden.

Balans

De balans van Norwegian Air was ook voordat de coronapandemie losbarstte een zwakke plek. De maatschappij groeide de voorbije jaren snel uit tot prijsvechter op langeafstandsvluchten, maar liet de schulden daarbij hard oplopen. Daarbovenop leed het bedrijf tussen sinds 2017 telkens verlies.

Norwegian Air waarschuwde eerder deze maand bij zijn kwartaalcijfers al voor een dreigend bankroet. Het totaal aan schulden en betalingsverplichtingen bedroeg omgerekend 6,2 miljard euro, terwijl het bedrijf maar 318,6 miljoen euro in kas heeft. Norwegian Air verwacht vijf maanden nodig te hebben om te reorganiseren.

Noorwegen schoot het bedrijf in maart nog wel te hulp met kredietgaranties. Dat gebeurde toen wel op voorwaarde dat bestaande schulden en verplichtingen werden omgezet in aandelen.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
[verwijderd]
0
Noorwegen schoot het bedrijf in maart nog wel te hulp met kredietgaranties. Dat gebeurde toen wel op voorwaarde dat bestaande schulden en verplichtingen werden omgezet in aandelen.

Voorbeeld voor Nederland en Frankrijk voor de volgende ronde AF-KLM financiering.
[verwijderd]
1
" Het totaal aan schulden en betalingsverplichtingen bedroeg omgerekend 6,2 miljard euro, terwijl het bedrijf maar 318,6 miljoen euro in kas heeft"

Zitten er ook banken bij die nog centjes krijgen van het vliegbedrijf? iets of iemand moet de pijn toch nemen!

Wat een oneerlijke markt is het toch, wat moet een Easyjet en Ryanair wel niet denken van "Onze Nationale Trots"? een schaamteloze vertoning.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.