ACM pakt webshop Mo Bicep aan om inzet nepvolgers en neplikes

Door AFN op 19 januari 2021 08:18 | Views: 2.428

DEN HAAG (ANP) - Webshop Bicep Papa van influencer Mo Bicep moet van marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) stoppen met het inzetten van nepvolgers en neplikes op social media als Instagram. Daarmee worden consumenten misleid, omdat ze zo een te positief beeld krijgen van het bedrijf en de producten.

Als Bicep Papa daar niet mee stopt, moet het een dwangsom betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. De webshop zegt inmiddels geen gebruik meer te maken van nepvolgers en neplikes.

Bicep Papa, dat voedingssupplementen en aanverwante producten verkoopt, maakt veel reclame via social media. Volgens onderzoek van de ACM kocht het bedrijf tussen september 2018 en augustus vorig jaar 98.000 nepvolgers, die niet van echt te onderscheiden zijn, en 27.000 neplikes. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.

De ACM heeft de afgelopen bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden en die gemaand daarmee te stoppen. De toezichthouder heeft daarbij ook klantenbestanden gevorderd waarmee bedrijven en influencers die consumenten hebben misleid zullen worden aangepakt.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

3 Posts
BeursVis
0
Goed dat dit wordt aangepakt maar is hij de enigste die dit doet? Dat lijkt mij niet. Krijgen die webshops ook dwangsommen? Of krijgt alleen het persoon met de grootste bek dat?
Da Freeze
0
Kennelijk verdiend Mo hier goed aan. Hij heeft namelijk ook al zijn Lamborghini in puin laten rijden door ene Dave R.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.