DEN HAAG (ANP) - Honderden KLM'ers zijn als gevolg van de coronacrisis boventallig verklaard. De circa 500 medewerkers die het aangaat zijn daarover al ingelicht en de aanzeggingen en brieven gaan er deze week uit, bevestigt de maatschappij.
Dat ze in hun huidige functie niet meer nodig zijn, betekent overigens niet direct dat het personeel het bedrijf moet verlaten. Via herplaatsingen en detachering zullen velen van hen bij KLM aan werk kunnen blijven. Naar verluidt zullen zo'n 300 medewerkers het bedrijf noodgedwongen moeten verlaten.
De ingrepen nu zijn onderdeel van de omvangrijke reorganisatie die KLM eerder aankondigde waarbij 5000 arbeidsplaatsen vervallen. Een groot gedeelte daarvan is gerealiseerd via het niet verlengen van tijdelijke contracten en het niet meer inhuren van uitzendkrachten. Verder opende KLM tot twee keer toe een vrijwillige vertrekregeling.
Mogelijk langer herstel
Bij de ingrepen tot nu toe is uitgegaan van een scenario waarbij komende zomer weer op 80 procent van de 'normale' situatie wordt gevolgen. KLM-topman Pieter Elbers waarschuwde eerder al dat het herstel mogelijk langer op zich laat wachten. De verwachting is dat nog deze maand meer duidelijk wordt over eventuele extra aanpassingen.
Probleem voor de maatschappij is niet alleen dat het herstel in de luchtvaartsector trager dan verwacht verloopt. Ook de regelingen rondom de start- en landingsrechten dwingen KLM straks om meer te vliegen, omdat de maatschappij anders mogelijk zogeheten slots op Schiphol verliest aan concurrenten.
Aanpassingen
In normale tijden moeten luchtvaartmaatschappijen 80 procent van hun slots daadwerkelijk gebruiken om rechten te houden. De regels werden afgelopen voorjaar tijdelijk aangepast omdat maatschappijen 'spookvluchten' uitvoerden om de slots te behouden. Maar aan die versoepeling komt op een gegeven moment een einde.
KLM wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis, met het wegvallen van vluchten en reisrestricties. De maatschappij kreeg 3,4 miljard euro aan noodsteun toegezegd door de overheid. Daarvoor moest het bedrijf onder meer de arbeidsvoorwaarden voor personeel versoberen.
De onderhandelingen tussen Nederland en Frankrijk over extra steun aan moederbedrijf Air France-KLM verlopen ondertussen uiterst moeizaam. Probleem is naar verluidt dat de Nederlandse overheid, net als bij de miljardenleningen van afgelopen zomer, wil investeren op het niveau van KLM en niet op het niveau van de beursgenoteerde houdstermaatschappij.
Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Dus AFKLM verbandt nu (volgens het internet) 400 miljoen per maand. Sinds ongeveer juni 2020 (mogelijk eerder al).
Er komt zo goed als 0 binnen (denk ik?). Laten we dat aannemen voor het sommetje.
Snel rekensommetje, over de afgelopen 7 maanden is er ongeveer 2,8 miljard verbrand.
Totale steun 3,4 miljard KLM + 7 miljard AF = 10,4 miljard.
Nog over van de staatssteun = 10,4 - 2,8 = 7,6 miljard.
Dus AF-KLM kan nog makkelijk 19 maanden doorgaan met geld verbranden zonder ook maar 1 betalende klant. In het ergste geval gaan ze na die 19 maanden failliet en betalen u en ik daarvoor.
Waarom ook niet?
Als je je even indenkt dat die staatsleningen eigenlijk giften zijn is het helemaal zo'n slecht aandeel nog niet. Die crisis overleven ze wel en in 2022 is alles vergeten en vergeven en gaat alles door als gebruikelijk.
Waarom wordt er steeds uitgegaan van aandelenuitgiftes en verwatering? Serieuze vraag. Ik zie de reden ertoe zo niet? Maak ik een rekenfout?
Sluit die tent nou gewoon. Via een faillissement. En dan een doorstart met ongeveer de helft van het personeel. Andere helft, hoe zuur ook, de WW in. We houden een enorme winkeldochter in leven. Groot deel van het personeel kan vanuit de WW bij opengaan van de economie de horeca, zorg, onderwijs etc in. Vliegen zal voorlopig niet meer op het niveau van weleer komen.
Helaas kost KLM de belastingbetaler enorme klauwen met geld. Wopke Hoekstra had voor corona nog met belastinggeld enorm veel KLM aandelen tegen €10 gekocht met als argumentatie dat Nederland hiervan flink van zal profiteren.
Als de Nederlandse economie ten onder gaat, is het een groot deel te wijten aan slecht politiek.
Misschien zijn er al "stille curatoren" aangesteld om de job te klaren.
Je kunt dan fijn afscheid nemen van die langdurende lease contracten, want dat is de loden last waar het vliegbedrijf mee kampt.
Een nieuwe entiteit, een fris begin, over ongeveer 2-3 maanden zou dat in kunnen gaan, de crisis zit dan op de en top en daarna langzaam toewerken in nieuwe vliegmarkt(schoon, zuiniger en duurder)
Sterk afgeslankt, minder kosten, back to normal en inspelen op de nieuw ontstane markt.
Elke dag van de maand bijna 13,5 miljoen euro het open raam uitgooien in de hoop dat er per ongeluk nog wat naar binnen wappert door de wind Kansloos bedrijf in kansloze markt ... opdoeken.
Het is nu pas het 4de of 5de (technische) faillissement van KLM in haar loopbaan. Op dag 1 van corona roepen dat je KLM niet laat vallen, prima onderhandelingstactiek.
Lufthansa had heel wat sneller de reorganisatie afgerond, dat is dan ook een winnaar.
Nog geen Zuidas-kantoor bewindvoerder gesignaleerd?
De staat is de grootste schuldeiser. Dus nationaliseren tegen 1 euro, is een mogelijk scenario.
Stel het maar voor en je zult zien hoeveel private equity het waard vindt. 't Zal ons nog meevallen.
Mensen nu nodeloos de WW injagen kost ook een bonk geld.
En in 2023 zullen we vliegen als nooit tevoren. "KLM moet even op krachten komen" zal een argument zijn tegen vliegverboden. Die gaan we in 2027 invoeren o.i.d.
De bekende truuk. Eerst accepteer je als werknemer een loonoffer en vervolgens word je de laan uit gestuurd. Met als resultaat een WW uitkering berekend over een lager salaris.