'Boodschap is aangekomen bij Transavia'

Door AFN op 19 februari 2018 11:57 | Views: 2.506

BADHOEVEDORP (AFN) - De werkonderbreking maandag bij Transavia heeft de directie van de luchtvaartmaatschappij duidelijk gemaakt dat het de piloten menens is. Dat zegt voorzitter Arthur van den Hudding van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) tegen het ANP.

Van den Hudding heeft inmiddels gesproken met Transavia-directeur Mattijs ten Brink. Die is volgens de VNV-voorman niet alleen geschrokken, maar snapt nu ook beter waar de onvrede bij zijn vliegers vandaan komt. ,,Toen wij afgelopen weekend met elkaar spraken, legde hij nog een zak geld op tafel. Maar nu is het kwartje gevallen dat het daar niet om gaat.''

De piloten legden maandagochtend het werk neer. Zij wachten al meer dan een jaar op een nieuwe cao, met vooral een betere balans tussen werk en privé. Te vaak worden zij op het laatste moment geconfronteerd met wijzigingen in het rooster. Daardoor is het werk volgens de VNV nauwelijks meer te combineren met gezinstaken of hobby's.

Snel om tafel

De drempel voor zulke plotselinge veranderingen moet omhoog, vindt Van den Hudding. ,,Er wordt nu te vaak structureel gebruik gemaakt van uitzonderingsregels, dat is ook elders in de sector een trend.'' Piloten moeten wat de VNV betreft minstens een week van tevoren weten waar zij aan toe zijn. ,,Daar hoeft echt niet de hele wereld voor op zijn kop.''

Volgens Van den Hudding draait de staking eigenlijk alleen om die balans, en niet om meer loon. ,,Qua geld waren we het eigenlijk al eens'', benadrukt hij. Transavia biedt de piloten een structurele loonsverhoging en daarnaast een eenmalige uitkering en een winstdelingsregeling.

De VNV zegt bereid te zijn snel weer met Transavia weer om tafel te gaan om verdere acties te voorkomen. ,,Wij hebben deze staking vorige week aangekondigd in de hoop dat die uiteindelijk overbodig zou zijn'', aldus Van den Hudding. ,,Of het bij deze keer blijft, hangt voor een groot deel af van de opstelling van het management.''

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

4 Posts
[verwijderd]
3
Koersdoel 1 maart: 13 euro
Koersdoel 1 april: 15 euro
Koersdoel 1 oktober: 20 euro
[verwijderd]
0
Och jee, de weg wordt door vakbond en Transavia geëffend.

Piloten: wij willen GELD ! Maar we roepen dat het om de roosters gaat want dat klinkt minder associaal richting al die mensen met lagere salarissen die nu met hun kinderen door onze schuld niet van hun welverdiende vakantie kunnen genieten.

Transavia: jullie krijgen geen GELD !

Vakbonden: oké, dan gaan we staken !

Transavia: oké, dan krijgen jullie helemáál géén GELD !

Vakbonden: oké, piloten zie wat voor succes wij de vakbonden hebben geboekt. Wij gaan akkoord en stoppen met staken! Jullie krijgen geen GELD!

Zo, iedereen weer blij :). Proficiat vakbonden en piloten, goed gedaan!
Bonost
0
quote:

Arod74 schreef op 19 februari 2018 13:18:

Och jee, de weg wordt door vakbond en Transavia geëffend.

Piloten: wij willen GELD ! Maar we roepen dat het om de roosters gaat want dat klinkt minder associaal richting al die mensen met lagere salarissen die nu met hun kinderen door onze schuld niet van hun welverdiende vakantie kunnen genieten.

Transavia: jullie krijgen geen GELD !

Vakbonden: oké, dan gaan we staken !

Transavia: oké, dan krijgen jullie helemáál géén GELD !

Vakbonden: oké, piloten zie wat voor succes wij de vakbonden hebben geboekt. Wij gaan akkoord en stoppen met staken! Jullie krijgen geen GELD!

Zo, iedereen weer blij :). Proficiat vakbonden en piloten, goed gedaan!
Je kan wel sarcastisch reageren, maar als er al een jaar wordt geprobeerd om een cao-afspraak te krijgen dan zijn er twee partijen waar je de schuld aan moet geven. Te goedkoop om hier alleen de piloten neer te zetten als de boemannen.
Het is toch niet toevallig dat ook bij het grondpersoneel dezelfde problemen naar voren komen en die verdienen geen grote salarissen.
[verwijderd]
0
@Bonost, ik ben vooral sarcastisch over de vakbonden, die een afwijzing van Transavia als succes verkopen. Weet verder niet zo wat er speelt maar ik kan me goed voorstellen dat een lowcostmaatschappij in een omgeving met stevige concurrentie niet de beste arbeidsvoorwaarden heeft. Als werknemer kun je altijd wat anders zoeken, zoals velen bij Ryanair hebben gedaan. Als je voor die bedrijven werkt weet je waar je aan begint, velen zullen het voor de vliegervaring doen en daarna naar een andere maatschappij met veel betere voorwaarden overstappen. Ondertussen verdienen ze hele dikke salarissen, daar mag ook best wat tegenover staan.
4 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.