Volgende week OMT-advies over sportscholen

Door AFN op 19 mei 2020 14:11 | Views: 4.195

Volgende week OMT-advies over sportscholen

DEN HAAG (AFN) - Het Outbreak Management Team (OMT) komt volgende week met een nieuw advies over de eventuele heropening van de sportscholen in Nederland vóór 1 september. Dat laat minister Martin van Rijn (Medische Zorg) dinsdag weten. De experts van het OMT kijken daar naar op verzoek van het kabinet.

"De coronamaatregelen raken ondernemende sportaanbieders, zoals sportscholen hard", stelt Van Rijn. "Ik heb het OMT daarom gevraagd om te adviseren of zij eerder dan 1-9 weer open kunnen. Dit advies volgt komende week. Verder ben ik met POS en @nlactief in gesprek over eventuele steun van de overheid."

Volgens de routekaart van het kabinet kunnen de sportscholen pas 1 september weer open, dit tot groot ongenoegen van de sector. De sportscholen vrezen voor hun voortbestaan, als ze de hele zomer dicht moeten blijven.

De sportscholen denken met extra stappen het risico op nieuwe coronabesmettingen te kunnen verminderen. De sector overlegde vorige week nog op afstand met Van Rijn.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

14 Posts
Jopie1962
0
Als ze geen onderscheid maken tussen sportscholen voor contact-sporten, zoals judo, en sportscholen voor fitness, dan komen we geen stap verder.

Fitness is heel goed te doen in combi met de 1.5 meter afstandregels. Bij judo pak je elkaar letterlijk bij de kraag, en dat is wat anders.
Sjaloom95
0
Ik denk dat je zeker niet alle sportscholen over een kam kan scheren. Als ze die verspreiding door de lucht en close contact met anderen echt willen voorkomen, dan zullen ze menig Basic-Fit locatie in oude grachtenpanden moeten transformeren (met name oude luchtcirculatiesystemen en airco) en echt flinke stappen moeten zetten wat betreft hygiëne....
Jopie1962
0
quote:

Sjaloom95 schreef op 19 mei 2020 15:32:

Ik denk dat je zeker niet alle sportscholen over een kam kan scheren. Als ze die verspreiding door de lucht en close contact met anderen echt willen voorkomen, dan zullen ze menig Basic-Fit locatie in oude grachtenpanden moeten transformeren (met name oude luchtcirculatiesystemen en airco) en echt flinke stappen moeten zetten wat betreft hygiëne....
Daar heb je gelijk in, de basic-fitjes verschillen nogal van elkaar.

Dus voegen we er een luchtkwaliteit-meting aan toe, en hup, open die tent !!!
Branco P
1
De meeste Basic Fit achtige Studio's zijn allang geen donkere hollen meer maar mooie open hoge ruimtes met goede airco. Dan loop je in een gemiddeld kantoor een groter risico op besmetting. Bovendien ligt het niet voor de hand dat je gaat sporten als je niet 100% fit bent. Werken of boodschappen doen doe je doorgaans wel als je niet 100% fit bent. Tot slot zijn de groepslessen in de groepsruimtes uiteraard nog niet mogelijk, maar die zou je nog naar buiten kunnen verplaatsen daar waar mogelijk of anders vooralsnog de groepsruimtes gewoon nog niet gebruiken tot nader orde. Al met al is het belachelijk dat er voor de Fitnesstudio's niet allang een beter plan ligt. De overheid mag zich hier best wel een beetje gaan schamen ondertussen.
kwekkel
0
quote:

Branco P schreef op 19 mei 2020 15:48:

De meeste Basic Fit achtige Studio's zijn allang geen donkere hollen meer maar mooie open hoge ruimtes met goede airco. Dan loop je in een gemiddeld kantoor een groter risico op besmetting. Bovendien ligt het niet voor de hand dat je gaat sporten als je niet 100% fit bent. Werken of boodschappen doen doe je doorgaans wel als je niet 100% fit bent. Tot slot zijn de groepslessen in de groepsruimtes uiteraard nog niet mogelijk, maar die zou je nog naar buiten kunnen verplaatsen daar waar mogelijk of anders vooralsnog de groepsruimtes gewoon nog niet gebruiken tot nader orde. Al met al is het belachelijk dat er voor de Fitnesstudio's niet allang een beter plan ligt. De overheid mag zich hier best wel een beetje gaan schamen ondertussen.
Jij bent waarschijnlijk de enige in NL die niet weet dat airco's de grootste boosdoeners zijn in het verspreiden van corona
WijHetVolk
0
quote:

poicephalus schreef op 19 mei 2020 15:51:

[...]
Jij bent waarschijnlijk de enige in NL die niet weet dat airco's de grootste boosdoeners zijn in het verspreiden van corona
Onzin. Zeker op professioneel niveau is een airco schoner.

www.airco-installatie.be/aircondition...
mareblu
2
Onderzoeksrapporten van over de hele wereld zijn glashelder: de grootste risico's loop je indoor, in groepen die langdurig diep in- en uitademen: kerken en koren (zingen), sportscholen. Iemand die besmet is en dat (nog) niet weet en naar de sportschool gaat blaast grote hoeveelheden aerosols uit, die als een wolk blijven hangen, of erger, worden rondgepompt, en zomaar de helft of driekwart van alle aanwezigen kan infecteren. In een sportschool komen zowel topfitte als juist niet fitte mensen (obesitas), maar het gaat niet om hen, het gaat er om dat zij op hun beurt weer anderen kunnen infecteren, thuis, in de supermarkt en op hun werk. Alle reden dus om heel goed te kijken naar hoe je een sportschool veilig kunt maken voordat ze weer open mogen. Tot op heden heeft de sector vooral geroepen dat ze veilig zijn en dat er alleen fitte mensen komen. Dat is onvoldoende.
baloub1
0
Toch vreemd dat wij als enigste land de sportscholen weer dichthouden, ondanks hele goede zuiveringsinstallatie. De zorg zegt dat Nederland stuk fitter moet worden, wij sluiten mensen binnen op, weinig bewegingsvrijheid, mag ik het niet meer snappen. Trouwens nooit over een uitbraak gehoord die terug geleid kon worden naar een sportschool. Wel naar een kerk en die mogen weer open.
[verwijderd]
0
Er zijn allang goede filters beschikbaar die dit kunnen filteren, daar zitten echter wel wat extra kosten aan vast. Verder goed ventileren, dat kan ook met de huidige temperaturen. Sauna's en stoombaden, voor zover aanwezig, natuurlijk dicht houden. Groepslessen alleen buiten en beperkt aantal leden per keer binnen laten. Verder telkens alles goed laten ontsmetten...zo moeilijk is het niet. 1 sept. is gewoon bizar.
Sjaloom95
0
quote:

Jopie1962 schreef op 19 mei 2020 15:44:

[...]

Daar heb je gelijk in, de basic-fitjes verschillen nogal van elkaar.

Dus voegen we er een luchtkwaliteit-meting aan toe, en hup, open die tent !!!
Als ze na metingen en checks de veiligheid kunnen garanderen, dan ben ik er inderdaad gauw weer te vinden! Het punt dat ik wilde maken was meer dat ze niet ineens kunnen zeggen dat álle sportscholen weer open kunnen, zonder dat er een plan ligt om deze risicobeperkende maatregelen (e.g. metingen en checks wat betreft hygiëne) door te voeren, of dat daar protocollen voor komen.. Ik neem aan dat zowel de branche als politiek toch wel dit gezonde verstand hebben en er hun verantwoordelijkheid voor nemen. Alhoewel.... de woorden 'politicus' én 'verantwoordelijkheid nemen', past dat wel in 1 zin? :)
[verwijderd]
2
Ik zie dit als een kans voor de ondernemende belegger.

Ik ga er vanuit dat de Basic fit sportscholen in Nederland eerder dan 1 september open mogen. Dit zal volgende week uiterlijk bekend gemaakt worden.

De koers van basic-fit zal enorm opveren op dit nieuws. Ik stap met hefboom long in op 17.40. Ik verwacht dat de koers die pre-corona op 30+ stond, snel weer richting de 25 of zelfs 30 gaat. Onderliggend heeft basic fit een goede balance sheet, cash flow en ook in de P&L worden er goede winsten gemaakt.

Tip van de dag: stap in op 17,40 nu het nog kan.
[verwijderd]
0
Tuurlijk, zodra Basic-Fit haar deuren mag openen zal heel Nederland weer lekker gezellig gaan sporten in een sportschool zonder toezicht, maar als we vervolgens naar de AH gaan draaien we met zijn allen ongemakkelijk om elkaar heen, worden de karretjes door Pietje schoongemaakt en reken je voor plexiglas af. Het is natuurlijk dom om te denken dat Basic-Fit op korte termijn gaat herstellen, ik zie dat zeker niet gebeuren.
Sorong
0
quote:

WijHetVolk schreef op 19 mei 2020 16:04:

@redactie: "zij eerder dan 1-9 weer open"
Serieus?
Waarom niet serieus?
14 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.