Stakingen en brandstof tergen Air France-KLM

Door AFN op 20 februari 2019 07:22 | Views: 2.967

PARIJS (AFN) - Luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft het afgelopen jaar financieel minder gepresteerd dan een jaar eerder. Vooral stakingen bij Air France zadelden het bedrijf op met aanzienlijke kosten. Verder liet een hogere brandstofrekening zijn sporen na. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM presteerde duidelijk beter dan zijn Franse zuster Air France.

KLM, waar topman Pieter Elbers mag opgaan voor een nieuwe termijn, sloot het boekjaar af met een operationele winst van bijna 1,1 miljard euro. Daarmee presteerde de maatschappij iets minder dan een jaar eerder. Bij Air France was sprake van een operationele winst van 266 miljoen euro, waarmee in vergelijking met een jaar eerder bijna 600 miljoen euro minder werd verdiend.

Financieel directeur Frédéric Gagey sprak in een toelichting op resultaten van een ,,opvallend goed resultaat" voor KLM. De stakingen die Air France met de nodige kosten opzadelde noemde hij een vervelende herinnering uit het verleden. Het totale operationele resultaat van 1,3 miljard euro betekende een daling van 591 miljoen euro op jaarbasis. Onder de streep resteerde een bedrag van 409 miljoen euro. Stakingen zorgden voor een kostenpost van 355 miljoen euro.

Minder eerste kwartaal

De brandstofrekening viel met krap 5 miljard euro een slordige 451 miljoen euro hoger uit. Dit jaar wordt een verder stijging van de tankbon verwacht. Verder viel de groei van Transavia op. De prijsvechter verwelkomde ruim 7 procent meer passagiers, wat zich ook financieel positief doorvertaalde.

De totale passagiersgroei van Air France-KLM was bijna 3 procent tot 101,5 miljoen reizigers. De omzet van het concern viel met ruim 26,5 miljard euro circa 2,5 procent hoger uit. De loonakkoorden met onder meer personeel van Air France zadelden het bedrijf op met 1,8 procent hogere personeelskosten.

In het lopende kwartaal gaat Air France-KLM uit van een minder resultaat dan in het eerste kwart van vorig jaar. Gagey baseerde zich onder meer op de ticketverkoop die wat achterbleef. Voor de maanden mei en juni lopen de verkopen juist beter dan een jaar eerder, zo gaf hij aan. Verder rekent Air France-KLM op een verdere stijging van de brandstofrekening.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

5 Posts
crypt
0
peter_36
0
En dan roepen dat het een vervelende herinnering uit het verleden is. Wat een stelletje K Fransen
erjee-ff
0
Dus het veel grotere Air France, dat zou moeten kunnen profiteren van schaalvoordelen die de KLM niet heeft, is niet in staat om net zo winstgevend te zijn, zelfs als je compenseert voor de stakingen. KLM is daarmee inderdaad de kurk die de AF-KLM holding overeind houdt, iedere vorm van "dat is niet zo" van de Fransen ten spijt.Het maakt ook duidelijk dat een buyout redelijk kansloos zal zijn, KLM is gewoon te belangrijk voor AF.

En ik ben het met crypt eens, zo zonde voor KLM.
Voornu
0
betweeter
0
Was het maar een samengaan geweest. Het was een overname. KLM is gewoon een onderdeel van AF-KLM.
KLM mag nog zijn naam houden en voorlopig het geld dat ze voor de moedermaatschappij verdienen.
Hoe doen ze dat toch met Pieter Elbers? BS komt de komende jaren in de keuken kijken om met die opgedane kennis zijn plan te smeden. Ik vrees het .....!
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.