KLM wil 'toonaangevende touroperator' worden

Door AFN op 20 februari 2021 10:03 | Views: 6.794

AMSTELVEEN (ANP) - KLM wil een "toonaangevende touroperator" worden in Nederland en België. Volgens directeur Harm Kreulen van KLM Nederland zal de toeristische markt waarschijnlijk sneller opkrabbelen uit de coronacrisis dan de markt voor zakenreizen. Vandaar dat hij kansen ziet in het aanbieden van echte vakanties, zegt de bestuurder in een interview met Luchtvaartnieuws.nl.

"Ik verwacht dat mensen bij ons straks pakketreizen naar Europese bestemmingen en bijvoorbeeld de Antillen gaan boeken", aldus Kreulen. KLM werkt volgens hem op dit moment al samen met verschillende touroperators die stoelen afnemen op KLM-vluchten. Daar gaat KLM dus ook mee concurreren.

"Zij hebben al aan het idee kunnen wennen toen wij de Package Deals introduceerden", benadrukt de directeur in gesprek met de nieuwssite. Met die Package Deals kunnen mensen een KLM-vlucht combineren met een hotelboeking of huurauto. Die dienst wordt al sinds 2014 geregeld door het bedrijf Airtrade. Dat is de marktleider op het gebied van de uitgifte en verwerking van vliegtickets voor de reisbranche.

KLM heeft nu besloten om een "strategisch belang" in Airtrade te nemen, waardoor de maatschappij voor een deel eigenaar wordt. Zo zou KLM meer grip krijgen op de ontwikkeling van de technologie achter onder andere de Package Deals. "Ik vergelijk het met een huurhuis, dat je met plezier bewoont: op een gegeven moment kom je op een punt dat je waarde wilt gaan toevoegen en zaken uitbouwen. Dat kan pas echt als je een koophuis betrekt. Daarom investeren wij in Airtrade", vertelt Kreulen.

Moeilijk door coronacrisis

Hoeveel geld KLM precies investeert in Airtrade, wordt niet naar buiten gebracht. Airtrade zal zelfstandig blijven opereren, met een eigen management. Voor de talloze andere reisorganisaties die gebruik maken van de diensten van het bedrijf verandert er dus niets. Afgelopen jaar stapte prijsvechter Transavia, eveneens onderdeel van luchtvaartconcern Air France-KLM, ook al in de pakketreizen. Airtrade levert ook de technologie en afhandeling voor Transavia Holidays.

Door de coronacrisis heeft Air France-KLM het heel erg moeilijk. Het Frans-Nederlandse concern leed vorig jaar een verlies van dik 7 miljard euro, werd afgelopen week bekend. Topman Ben Smith sprak van de zwaarste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie. Bij KLM zijn vanwege de crisis al duizenden banen geschrapt. De Nederlandse en Franse overheid hebben ook al miljarden euro's aan staatssteun beschikbaar gesteld om het bedrijf te helpen, maar waarschijnlijk is er nog meer geld nodig. Daar worden nog gesprekken over gevoerd.

Meld u aan voor deBeurs.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
BeursVis
2
Pakkage deals, wat een enorme toon aangevende manier van werken, nog nooit zo iets gehoord.....

Beste meneer Elbers u heeft letterlijk miljarden aan steun gekregen van de belasting betaler en die willen we graag terug, dat gaat echt niet lukken op deze manier. Heeft u wel eens gehoord van Airbnb? Bookins.com? en zo zijn er nog genoeg andere sites die hetzelfde doen. De consument regelt tegenwoordig zijn eigen zaakjes wel. U moet zich diep schamen, u moddert maar wat aan met het geld van de belasting betaler. Schaam u! KLM gaat failliet dankzij uw slechte beleid en de gewone man die €1600 per maand op zijn rekening krijgt mag betalen.

Er is geen ruimte meer voor zo een oud bedrijf als KLM in de wereld, mensen willen gewoon voor €80 opgehokt zitten om zo goedkoop mogelijk naar een aftands hotel te vliegen, begrijpt u dat nu nog niet?
Timmah
0
quote:

BeursVis schreef op 20 februari 2021 10:39:

Pakkage deals, wat een enorme toon aangevende manier van werken, nog nooit zo iets gehoord.....
LoL, inderdaad.. iedere aanbieder waar het, of minder mee gaat, of iets "nieuws" probeert => package deals
geobeo
0
[verwijderd]
0
Rustig maar, BeursVis, KLM zal nooit of te nimmer tot een faillissement gebracht worden door de Nederlandse staat. Een kat in 't nauw maakt echter rare sprongen, het ziet er naar uit dat KLM straks op de zelfde voet verder gaat als de Virgin Airs, de Ryan Airs, De Easy Jets etc. van deze wereld. KLM is wél genoodzaakt om haar toekomst anders in te richten. Immers, zodra de grootste corona-ellende achter de rug is zal het vliegverkeer weer behoorlijk toenemen, maar volgens mij gaat dat niet gelden voor het zakelijk vliegverkeer. De zakenmensen zullen veel meer als voorheen hun business gaan voeren vanuit hun bureaustoel op hun eigen kantoor. Dat hebben ze inmiddels goed onder de knie gekregen in het laatste jaar! KLM zal derhalve hun verdienmodel anders dienen in te richten, terwijl het personeel (niet alleen de 'veredelde buschauffeurs' in de cockpit) de broekriem strakker zullen moeten gaan aantrekken. Tot zover mijn glazen bol..
Branco P
1
Denk dat het zakelijke vliegverkeer veel beter gaat herstellen dan thans wordt vermoed. Dat de huidige situatie ook "werkbaar" is betekent niet dat de zakenmannetjes en vrouwtjes het straks toch wel weer interessant vinden om in real life zaken te doen. Je zou het niet denken, maar ook de zakenlieden zijn mensen. En mensen zijn sociale wezen die elkaar graag opzoeken.
[verwijderd]
1
Ooit was KLM nummer 1 in "animals" , aparte dierenhotels gewoon op SPL centrum, animal stewards, paarden kooien, alle voorzieningen waren er.
Vooral die paarden was gouden business, Brazilie, midden oosten(The Arabs), ze gingen business class de wereld over voor zeker niet zuinige ticket prijzen!

Ooit was KLM nummer 1 in cargo, eigen afhandeling gewoon op SPL centrum, een vloot van eigen freighters(versterkte laadvloeren), een handvol 747 cargo only kisten, goede service, concurerend prijsnivo.

Beide voorbeelden zijn stilzwijgend uitgefaseerd, de reden van het waarom is mij nooit duidelijk geweest.

En nu zal inderdaad het zakenvervoer droog gaan vallen en hebben ze geen andere niches om op terug te vallen, jammer jammer zeg!
[verwijderd]
0
quote:

Branco P schreef op 20 februari 2021 11:40:

Denk dat het zakelijke vliegverkeer veel beter gaat herstellen dan thans wordt vermoed. Dat de huidige situatie ook "werkbaar" is betekent niet dat de zakenmannetjes en vrouwtjes het straks toch wel weer interessant vinden om in real life zaken te doen. Je zou het niet denken, maar ook de zakenlieden zijn mensen. En mensen zijn sociale wezen die elkaar graag opzoeken.
Ik zoek toch liever familie en vrienden thuis op dan naar het andere einde van de wereld vliegen om een zakelijk gesprek te voeren.
BLOK-E
0
Gaat nooit lukken, KLM heeft veel meer onkosten als veel andere maatschappijen, dit soort vervoer (tour/vacantie) gaat veelal om de volumes, €10-20 verschil per vlucht is vaak bepalend voor bedrijven die dit bemiddelen. Bedenk alleen al dat een Piloot van KLM vaak al €10.000-12.000 per maand meer verdiend dan enkele collega piloten!!!
Langere vlucht zal in het totaal ergens tussen €10.000-20.000 duurder zijn aan kosten bij KLM ten opzichte van veel andere maatschappijen. (Loonkosten 10-14 man, verblijfkosten, pension, duurder (beter!!) onderhoud, gehele organisatie kosten enz..
Dit wordt een moeilijk verhaal.
radfahrt
1
Volgens mij zou het beter zijn om te proberen de beste & de vernieuwer te worden in de core business. AF: Leer glimlachen en niet zo vaak 'non' te verkopen. En hou die vliegtuigen schoon. Of zorg in ieder geval dat ze er vanbinnen schoon uitzien. (OK: Alitalia is nog een stukje erger wat betreft dit alles.) KLM: Je vraagt om iets vegan en krijgt (ondanks tijdens het booken gepast voedsel gevraagd te hebben) te horen dat kaas (met dierlijk stremsel - geeneens vegetarisch) of borrelnootjes die melk bevatten toch vegan zijn. (Bij Delta kreeg ik zalm ... 'this isn't meat, sir!' ... en 'something to drink? That'll be $ ...' ... ook deden de TV schermpjes en de interne verlichting het niet ... dat was een leuke 18 1/2 uur ... heel SkyTeam, een enkele uitzondering zoals Garuda of MEA waar je een pint Gin-tonic + refills krijgt als je om een glaasje vraagt daargelaten: Knudde.) Ik krijg soms het gevoel bij deze maatschappijen dat ik blij mag zijn aan boord te komen. En duur! En dan vlieg je Qatar ... echt een hele andere ervaring. Of je nu economy, business of first vliegt, allemaal prima! AF-KLM steekt zelfs binnen SkyTeam - inclusief 'we've lost your luggage' / 'you've missed your connection' Aeroflot - ongunstig af ... in mijn ervaring. En we hebben in Europa toch Airbus & universiteiten zoals de TU Delft ... word, in samenwerking, een vernieuwer. Wacht niet altijd op de VS ... Of word de enige expert in 1 of 2 onderdelen - zoals 'animals' zoals iemand anders schreef. Nee, we gaan package deals verkopen want dat doet nog niemand ...
[verwijderd]
0
Als het aan Hoekstra ligt waren de DSM mijnen in Geleen nog gewoon in gebruik, de NDSM nog in business, maakte DAF nog autos en maakte Fokker nog vliegtuigen, tienduizenden jobs dus!

Bovenstaande voorbeelden waren ingehaald door de tijd, marktwerking dus, niets is voor eeuwig.

Het vervoer per lucht zal zeker niet verdwijnen, net als er nu nog autos rondrijden zonder DAF en vliegtuigen rondvliegen zonder Fokker.

Het business/verdienmodel van KLM-AF is achterhaald, alleen al het loongebouw doet vreemd aan, ik meen 4000 KLM medewerkers hebben meer maandinkomen dan onze premier of minister Hoekstra, de geachte alleen al is meer dan belachelijk.

Tijdens de lopende crisis blijven afschalen qua capaciteit en loongebouw, marktconform worden dus!
radfahrt
0
PS: Ik heb gisteren de helft van mijn positie AXP verkocht: Ik zie het zakelijk vliegen ook niet snel terugkomen op pre-corona niveau. De werknemers willen wel, maar minder dan voorheen want continu vliegen en hotels is ook niet fijn. Het zijn - in mijn ervaring - vooral de organisaties die veel voordeel zien in het 'alleen reizen indien nodig:' Het is groen, gezonder voor de werknemer, ... en, o ja, het bespaart ook nog eens geld ... :-)
jan de vakman
1
Voor mij is klm een stomme laagvlieger, het is alleen wel verwonderlijk, dat een bedrijf dat een jaarverlies van 7 miljard€ draait, toch een weekwinst van 1,77% haalt, terwijl ahold met een prachtige set cijfers en een dividend verhoging van 18% tot 9 duppies maar eventjes 4,81%inlevert, ik niet begrijpen!!
De buiten temperaturen schieten omhoog, voor de winter geld, net als voor Trumpio; strenge heren regeren niet lang!!
Bij mij op de beurs bleef het nog wel winter, donderdag schreven we zelfs strenge vorst, maar green fryday deed de vorst afnemen tot een nachtvorstje, het eind resultaat was-0,6% dat kwam door mijn oude vlam;besi, die liet een prachtig 4ekw zien en tekent een zeer rooskleurig toekomst perspektief, dat is te zien aan hun dividends voorstel;1,70, maar liefst 94% van de winst naar de aandeelhouders, dat doe je alleen als je super veel knaken denkt te gaan verdienen de komende tijd!! ik had stevig voorgesorteerd op mijn oude liefje, de positie verdubbelt en mijn oude vlammetje stelt nooit teleur ,want het zijn gewoon mega top chip vakmannen!!
Toch kwam het niet goed met mijn smakelijke chipjes; asml schreef -0,15%, asmi -3,52 en besi bleef 1,19% rood, asmietje komt donderdag nabeurs met cijfers , ik verwacht minstens net zo goed als besi, dus misschien hebben we vrijdag weer gebak, ik hoop wel dat die uncle sammers niet opnieuw de chipjes in de vernieling helpen!!
Aperam maakte op de valreep zijn weekverlies nog goed, arcelor schreef lentegroen +5,81%, bij Dalm is de oud ijzerprijs opnieuw tot zeer gezellige hoogte gestegen en wie gisterenavond bij de aandeelhouder koekeloerde kon zien dat de koperprijs naar all thime high schiet!!
Waterstof specialist; shelletje deed het ook leuk +3,90%, al denken olie kopstukken, dat de prijs van fossiel weer wat terug gaat zakken.
Nico heeft tante pos vakkundig een duwtje in de rug gegeven, waardoor ze toch nog 1,62% steeg, het kraak heldere beeld leverende kpn viel rood -3,18%.
Nieuw bij mij is ordina en dat lukte gelijk, door omstandigheden stapte ik laat in, maar keek toch altijd nog tegen een winst aan van 6%, hun zeer veel vertrouwen gevende dividends voorstel deed mij instappen, helaas had ik een eerder instapplan moeten uitvoeren!!
Vandaag de eerste sla en bloemkool poten in de kas, want het wijd en breed beste vaccin tegen corona, zonder schadelijke bijwerkingen is;vele rijk gevarieerde vitaminen!!
Morgen de HEILAND volgen op de via dolorosa, velen zijn doodsbang voor een virusprikje, wat zou HIJ geleden hebben toen ze dikke vierkante gesmede spijkers dwars door ZIJN handen en voeten sloegen, vele kruiselingen vloekten de soldaten stijf, de HEILAND bad voor hen, daar krijg ik een heel warm hart van en wil er van gaan zingen!!
Maandag hoop ik dat het bij mij ook weer lente word op het beursje, naast de veelbelovende topchippers heb ik toch divers materiaal waar best nog een tandje bij kan, hun dividend is prachtig, nu ook de koers nog wat omhoog, y hope so!! SJALOOM!!!
radfahrt
0
quote:

drooglegging schreef op 20 februari 2021 12:02:

Het vervoer per lucht zal zeker niet verdwijnen, net als er nu nog autos rondrijden zonder DAF en vliegtuigen rondvliegen zonder Fokker.
Ik heb onlangs nog Fokker gevlogen in PNG en - volgens mij - Iran. Deden het goed. 'Wat jammer,' dacht ik toen, 'dat we ze niet meer maken.'
[verwijderd]
0
De eerste zin is allesbepalend, genoteerde ondernemingen worden dus niet meer afgerekend op prestaties, eerder op hogere belangen en andere krachten.
Failliet gaan in een crisis is geen schande, gewoon uitlegbaar en begrijpbaar, de markt zat tegen.

KLM, KPN, de banken zijn spooknoteringen geworden, maar daar kun je ook op spelen natuurlijk, alleen met een andere gebruiksaanwijzing natuurlijk!

Oh zo slecht, maar gaat nooit failliet, omdat het onmisbaar of cruciaal is, de krachten om dit soort instellingen in de lucht te houden, in stand te houden zijn vele malen sterker dan de aandelenmarkt zelf.
radfahrt
0
quote:

drooglegging schreef op 20 februari 2021 12:18:

KLM, KPN, de banken zijn spooknoteringen geworden, maar daar kun je ook op spelen natuurlijk, alleen met een andere gebruiksaanwijzing natuurlijk!
Ja, ik kijk al een tijdje naar ADP met dezelfde gedachte. Heb een tijdje geleden zelfs al een plukje gekocht.

Government of France 50.6%
Government of the Netherlands (through Schiphol) 8.00%
...
[verwijderd]
0
quote:

radfahrt schreef op 20 februari 2021 12:13:

[...]

Ik heb onlangs nog Fokker gevlogen in PNG en - volgens mij - Iran. Deden het goed. 'Wat jammer,' dacht ik toen, 'dat we ze niet meer maken.'
Er vliegen nog honderden Friendships en F-28 toestellen rond deze aardkloot, Zuid Amerikaanse landen zijn er dol op, die dingen kunnen 30-40 jaar mee bij normaal onderhoud.
Volgens mij worden de reserve onderdelen nog gewoon gemaakt ergens rond Rotterdam.

PNG=Indonesie? ze zijn er maar wat blij mee, degelijke kisten, maar fabricage in ons Kikkerlandje was natuurlijk onmogelijk geworden met alle polderse toestanden die wij hier kennen, volgens mij was het Hans Wijers die de stekker eruit trok, de enige juiste beslissing denk ik tot op heden.
radfahrt
0
Ja, klopt. En NL zorgt ook nog voor onderhoud. Heb de 'Fokker man' in Singapore verantwoordelijk voor Fokker onderhoud in ZO Azie ontmoet.
[verwijderd]
0
Vanmiddag later hier nog een poster die nog DAF rijdt in Peru, "er rijden er nog duizenden rond"
De Variomatic automatic gear box, met 60 KM per uur achteruit rijden!!!:)

Of erger nog volgend jaar: Ik zag een KLM stewardess lopen die 5K netto per maand doet, zeg nooit nooit, geld heeft geen waarde meer, het meeste zit tussen de oren.

Ryanair en Easyjet staan klaar om aan te vallen, platte organisaties, ala minuut opschalen, alle medewerkers weer oproepen, campagnes voor nieuwe medewerkers(tot leeftijd 22 jaar)

In 2-3 dagen weer full operational met een jonge Boing 737 vloot, zo flexibel als wat!

Wat zou de KLM manager "Zuid Oost Azie" hier van vinden?(+110K+Audi+benefits+business IPB)
ramp 2017
0
quote:

radfahrt schreef op 20 februari 2021 12:13:

[...]

Ik heb onlangs nog Fokker gevlogen in PNG en - volgens mij - Iran. Deden het goed. 'Wat jammer,' dacht ik toen, 'dat we ze niet meer maken.'
Dacht dat ze nog wel gebouwd werden , in Mongolië, voor binnen lands vervoer omdat ze bijna overal kunnen landen ook op matige ondergronden ..
radfahrt
0
quote:

ramp 2017 schreef op 20 februari 2021 15:55:

Dacht dat ze nog wel gebouwd werden , in Mongolië, voor binnen lands vervoer omdat ze bijna overal kunnen landen ook op matige ondergronden ..
Zou kunnen. Ik weet het niet. Heb daar de Toyota land cruiser gepakt en niet het vliegtuig. 3.500 km in 10 dagen of zo met grotendeels geen weg. Een aanrader.
25 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.